Gå til innhold

Hvilken motor skal jeg velge (Jetta MK1)

Ranger emnet


Dinglevims

Anbefalte innlegg

Har spurt om dette i Jetta-forumet også men så vidt jeg vet så er en Jetta MK1 og en Golf MK1 meget like så jeg tar spørsmålet her også....

 

Min 1982 Jetta 1,6 skal få litt mer krutt og da er nok det enkleste å hive inn en ny motor. Det jeg da lurer på er hvilken motor jeg skal velge. Må ha en motor som går rimelig bra uten at jeg må bygge om hele bilen for å få den inn/godkjent.

 

Kom med forslag og gjerne en liten liste over hva som må endres for å få bilen godkjent med den motoren.

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt førstevalg ville være en ABF-motor. Dette er en 2-liters motor med tallblock, dvs blokka er 16 mm høyere enn den som sitter i nå. For å få en enkel ombyggning ville jeg satset på datasprut framfor tilpasning av orginalsprutet. Uten noe mer modifikasjoner enn ramairkit, effektanlegg, større dyser og en FPR med høyere trykk vil du lett få 170-180 hk. ABF-motoren finner du i Golf3 fra -94 til -96, i Passat i samme årsmodeller samt i Seat Ibiza Cupra fra -94 til -99.

 

Et annet alternativ er 9A-motoren som også er en 2-liters 16V-motor. Den finner du i Passat fra -87? til -93-modell og i Corrado. Her er det viktig å kjøpe motoren komplett med innsprøytningsanlegget, kabelstamme og alle smådeler. Du får ikke fullt så høy effekt fra denne motoren, 140-150 hk er max av hva du kan regne med uten at du begynner med større inngrep i motoren.

 

Skal du ha det godkjent må du oppgradere bremsene. Det letteste er bremser fra Golf G60 på 280 mm. Motor og bremsedeler finner du på http://www.bildelsbasen.se

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Denne bilen har nå byttet eier.. meg eier nåå.. hehe

og jeg trur jeg trenger ny motor gitt.. da 1.5 litern stoppa..

hvordan er det med 1.8 forgassermotoren fra golf 2? passer den rett nedi? må jeg ha med girkasse? kan jeg bruke den jeg har? mye jobb med nye ledninger eller slike ting??

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Helios

Denne bilen har nå byttet eier.. meg eier nåå.. hehe

og jeg trur jeg trenger ny motor gitt.. da 1.5 litern stoppa..

hvordan er det med 1.8 forgassermotoren fra golf 2? passer den rett nedi? må jeg ha med girkasse? kan jeg bruke den jeg har? mye jobb med nye ledninger eller slike ting??

 

den skal gå i den.

veit ikke åssen det er med girkasse men motorn ska det gå an og få stappa nedi. kan du ikke bruke den motorn og en orginal gti kasse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Helios

Denne bilen har nå byttet eier.. meg eier nåå.. hehe

og jeg trur jeg trenger ny motor gitt.. da 1.5 litern stoppa..

hvordan er det med 1.8 forgassermotoren fra golf 2? passer den rett nedi? må jeg ha med girkasse? kan jeg bruke den jeg har? mye jobb med nye ledninger eller slike ting??

 

Passer rett i mht til fester.-....

og girkasse går trolig omhverandre

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår