Gå til innhold

Rally,en idrett?

Ranger emnet


Hansy

Anbefalte innlegg

Læreren din er teit. :D

 

Det er vel få idrettsutøvere som må gjennom et så hardt program, både mentalt og fysisk, som toppsjiktet i motorsport.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjører kun bilcross men vil vel ikke kalle meg noen sportsmann av den grunn selv om det kan være jævlig slitent å ha noen konkurrenter tett bak deg i fem runder på en bilcrossbane i tretti varmegrader.

Men skulle jeg kjørt rally eller motorcross hadde jeg nok ikke kommet langt med med min kondisjon.

De som vil være med i toppen i dag må absolutt kalles idrettsmenn og jeg tror det er få av oss som hadde klart å følge Petter Solberg eller Pål Anders Ullevålseter på et treningsøkt.

Tror også de beste fotballgutta ville fått problemer der.

Kjører bilcross med SAAB, men også VW Golf og andre biler som dukker opp. Utrolig, men det ble faktisk en totalseier i 2008!Besøk gjerne hjemmesiden: www.race.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at motorsport er en idrett. Akkurat hvorfor fikk jeg en påminnelse om i går. Drøye 8 minutter med halsbrekkende gocertkjøring var nok til at jeg ble helt skjelven, og har vondt i hele kroppen i dag... All respekt Ullevoldsæther og Solbergene og alt de må gjennomgå når de humper bortover i timesvis..

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jer er ikke helt enig. Jeg mener rally er en sport, ikke idrett. Idrett er konkurranse med kroppen, sport er konkurranse med noe. Og i begge grener er det best å være topptrent, men det nytter ikke å være topptrent når man ikke klarer å manøvrere en bil riktig.

Greit nok at de er topptrente, men det er ikke godt nok. Alle kan trene, men man kan ikke kalle 100m i friidrett for sport fordi de er trente fra før av. Og visa versa.

Idrett er noe man trener seg opp til for å presse kroppen og grenser. I motorsport presser man også grenser og kroppen, men ikke i like stor grad.

Er en grunn det heter Motorsport og Friidrett, ikke motoridrett og frisport....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idrett er noe man trener seg opp til for å presse kroppen og grenser. I motorsport presser man også grenser og kroppen, men ikke i like stor grad.

Er en grunn det heter Motorsport og Friidrett, ikke motoridrett og frisport....

 

Det er vel nesten bare i Norge vi har to ord som betyr det samme, og sport kom inn i språket først langt inn på 1900-tallet.

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rally er idrett!

 

Jeg og en kompis har også hatt en slik diskusjon med en lærer på ungdomsskolen. Vi fikk kun 4 i gym og klaget. siden nesten alle de andre i klassen fikk 5. vi hadde ikke vært borte en eneste dag og vi var ikke noe dårlig i annet en fotball.. Så vi spurte hvorfor vi fikk dårligere enn de andre, jo det var fordi vi hadde så dårlig ball kontroll!! WTF?! Vi kjører jo gokart for svarte, vi driver ikke med fotball! Ta med disse fotball gutta opp på banen og se hvem som er best da! Sier seg selv att en som driver med fotball er bedre i fotball enn en som kjører gokart!

 

mvh

joachim

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste argumentene som går igjen er at bilførere er topptrente. Så derfor er det idrett, fordi det er krevende å kjøre bil... Det er også krevende og slitsomt psykisk og fysisk å sitte i kassa på Kiwi i 12 timer 6 dager i uka. Hva om den personen bak kassa er topptrent? Er det en idrett?? Dette argumentet er bare tull. Som en sa her, Ahlsgård mente at henning var veldig dårlig trent.

En som sa her at det er krevende å kjøre uten servo. Alle kan trene armene kjempestore og ratte som en gud, men man er ikke maratonløper fordet. Og en annen ting, å sammenligne bilførere med langrennsløpere, skøyteløpere og langdistanseløpere er BS!! Ingen i verden er bedre trent enn disse folka. Men da i hver sin gren. Spesialiserte. Nytter ikke å ta en somalisk maratonløper og sette han opp mot en verdensmester i spyd f.eks. Bilførere er ikke topptrente, de skal ikke løpe 4 mil, kaste langt, osv.osv. De er jevnt over trent og i grei form. IKKE topptrente. Jeg ser ikke noe hold i disse argumentene.

 

Bil og motor er (Motor)sport

Kropp og utstyr er Idrett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rally er idrett!

 

Jeg og en kompis har også hatt en slik diskusjon med en lærer på ungdomsskolen. Vi fikk kun 4 i gym og klaget. siden nesten alle de andre i klassen fikk 5. vi hadde ikke vært borte en eneste dag og vi var ikke noe dårlig i annet en fotball.. Så vi spurte hvorfor vi fikk dårligere enn de andre, jo det var fordi vi hadde så dårlig ball kontroll!! WTF?! Vi kjører jo gokart for svarte, vi driver ikke med fotball! Ta med disse fotball gutta opp på banen og se hvem som er best da! Sier seg selv att en som driver med fotball er bedre i fotball enn en som kjører gokart!

 

mvh

joachim

 

 

Var borti det samma da jeg gikk idretslinja. Jeg fikk aldri veldig god karakter i ett av fagene, pga at jeg var dårlig i ting som turn og fotball... Noe som ikke var så rart, siden jeg deltok i norgescupen i sykling........ Sparker mye ball da ja.. Det er ikke alltid folk tenker like langt. Uansett, det var litt surt, da det drar totalsummen min på karakterer ett trinn ned... Noe som gjør at jeg akkurat ikke kom inn på industridesign i sarpsborg for noen år siden..

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er du jo enig. Bil er Sport. Ikke Idrett. Media omtaler ikke bil som idrett, men sport..

 

Og fotball, fri-idrett, langrenn, svømming osv. står omtalt på Sports-sidene i avisen og sendes i Sportsendingene på TV, altså eksisterer ikke Idrett i Norge, det er ingen som driver med det.

Når så du sist Idrettsrevyen på TV eller leste Idretten i avisen?

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK.. selve symbolet på norsk...

 

de har Rally under ... idrett

(Her er du: NRK.no > Sport > Annan idrett > Motorsport)

helgeland-arbeiderblad har rally under ... "norsk-idrett"

 

fra en artikkel i aftenposten om VM runde i norge

"Han mener sponsorene får mye igjen for pengene, ettersom rally er en stor idrett internasjonalt med mye oppmerksomhet."

 

Fra sjefen selv...

"- Dette er en viktig sak. Rally er en flott idrett, og rally-VM i Norge er en stor begivenhet dersom vi får dette til. Jeg har god tro på at vi får tilslutning i Stortinget til vårt forslag, at det er politisk flertall for en slik garanti, sier statsministerkandidat Jens Stoltenberg."

 

virker nesten som media er enig ... rally er en idrett....

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår