Gå til innhold

Årets bilbølle, forbikjøring

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner deg. Forbikjøring kan være en skummel affære.

Men en ting jeg synes folk kan merke seg:

 

Når du ser en forbikjøring som skjer litt i siste liten, så slakk av eller BREMS og la personen få gjøre den ferdig! Enten du ligger bak de som blir forbikjørt eller kommer imøte. Det har seg slik at om en person skal kjøre forbi, så skal den andre om nødvendig STOPPE for å slippe han forbi! Slik er reglene..

 

Tenk litt når dere blir forbikjørt at det kan være en grunn til at personen vil ha deg bak seg!

noen eksempler nevnte jeg overfor. En annen ting, når det gjelder lastebiler; Du mister nesten all utsikt fremover når du ligger bak en.

Uvettig kjøring gjelder ikke bare de som kjører for fort eller tar en dristig forbikjøring. Det er mange andre grunner.

Mvh FastOmega

____________________

Opel Omega A 3.0i 24v

Opel Omega A 2.0i

Opel Omega A 2.6i -92 Fiat 124 sport coupè -67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg har aldri vært den som kjører så mye forbi, men ligger en person i 80 i 80 sona så ruller jeg forbi, for det lager bare kø. Har som regel 85/90 km/t på nåla i 80 sona for å unngå kø. For sinker på slike veier kan også lage livsfarlige situasjoner.

Noe annet som politiet burde tenke en del på, er gamle folk som ikke klarerer å snu på hue når dem skal ut på en vei. Kan telle x-antall ganger hvor jeg har kommet på en forkjørsvei og en gammal rosin ska ut og ikke ser retninger jeg kommer fra, kun den retningen vedkommede skal til og bare skjærer rett ut i veien. Kan også nevne her at gamlinger er flinke til å:

- Glemme å skru av fjernlys, evnt glemme å sette på lys i det hele tatt.

- Bruke blinklys, evnt sette det på når dem begynner å svinge og vi bak må bråstoppe.

- Ikke se seg for

- ha masse manglende lys på bilen

- være sinker i trafikken hvor fartsgrensen kan være 80 km/t +

- ha dårlig reaksjonsevne

 

kan sikker nevne mer men dette er noe av det jeg selv har sett og opplevd med eldre folk ! Så er ikke bare vi unge sjåfører som er farlige her, de som er 2 generasjoner eldre enn oss kan være like så farlig!

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om folk som har foretatt ene stygge forbikjøringen etter den andre, der alle andre har måttet bremse, og de har faen ikkje fått det med seg en gang! De trodde det var gode greier, og at det var god klaring for de smalt jo ikkje.. :???:

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsvarer ikke folk som tar unødvendige risker når de kjører forbi, men folk som blir forbikjørt kan i det minste gjøre det de kan for å gjøre situasjonen mindre farlig.

 

Helt fullstendig uenig! Skal man kjøre forbi får man faen meg sørge for at man får det til helt uavhengig av at den du kjører forbi bremser!

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk i reglene at du (som jeg har nevnt tidligere) at du SKAL slippe den andre bilen forbi og slakke av eller om nødvendig stoppe helt opp. Om du har tatt lappen så har du lært dette.. jeg skjønner jo hvorfor det faktisk skjer ulykker når jeg leser hva dere skriver her.. :D

 

Jeg skjønner også veldig godt hvorfor enkelte tar dristige forbikjøringer. Ikke at man skal gjøre det, men noen ganger så blir man så forbanna at man kjenner det værker i høyrebenet..

Selv mener jeg også at folk som tar drøy forbikjøring etter forbikjøring i tett trafikk skulle jo fått seg et spark i ræva.

 

En gang jeg var ute å kjørte lå jeg bak ei dame som pratet i mobil'en. Hu vinglet frem og tilbake og holdt 20 til 30 km/t under fartsgrensa i en 80 sone. Jeg hadde ingen mulighet til å kjøre forbi, så jeg startet med å blinke med lysa. Det endte med at jeg voldtok hornet på den gamle audi'n så det lyste rødt foran der, men hun tok ikke et hint. Når sjansen endelig bød seg, så var hun ferdig med samtalen og gav alt det volvoen hennes klarte akkurat i det jeg skulle til å passere henne og måtte legge meg bak igjen.

Jeg sier bare at vi kom til slutt til en rundkjøring der vi begge skulle samme vei og jeg var først ut av den! :mad:

Mvh FastOmega

____________________

Opel Omega A 3.0i 24v

Opel Omega A 2.0i

Opel Omega A 2.6i -92 Fiat 124 sport coupè -67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om folk som har foretatt ene stygge forbikjøringen etter den andre, der alle andre har måttet bremse, og de har faen ikkje fått det med seg en gang! De trodde det var gode greier, og at det var god klaring for de smalt jo ikkje.. :???:

 

Husker en episode i Tsjekkia, for 5 år siden. Vi ble først forbikjørt av en nordmann med Passat.. Blinka med lysene, og ropte "Heia Norge". Samtidig hører jeg da ett boxer-brøl bakfra. En blå Impreza Coupe kommer oppi ræva, legger seg ut og går rett forbi oss. Han legger seg bak Passaten, og hiver seg ut igjen. Det kommer en bil imot, Imprezaen fortsetter. Passaten legger seg ut i grøfta, det samme gjør bilen imot (i fart). Subaruen kjører på midten av veien, som om han eide den, og kjører videre. De andre legger seg opp på veien igjen.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en episode i Tsjekkia, for 5 år siden. Vi ble først forbikjørt av en nordmann med Passat.. Blinka med lysene, og ropte "Heia Norge". Samtidig hører jeg da ett boxer-brøl bakfra. En blå Impreza Coupe kommer oppi ræva, legger seg ut og går rett forbi oss. Han legger seg bak Passaten, og hiver seg ut igjen. Det kommer en bil imot, Imprezaen fortsetter. Passaten legger seg ut i grøfta, det samme gjør bilen imot (i fart). Subaruen kjører på midten av veien, som om han eide den, og kjører videre. De andre legger seg opp på veien igjen.

 

Der virker det som det er vanlig med slike forbikjøringer.

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som FastOmega sier at man skal hjelpe til under en forbikjøring ved å slakke av på farten og evt. bremse, MEN... den som kjører forbi kan jo ikke drive å gamble med dette... Som vi ALLE vet så er det ikke alle som følger reglene hele tiden... (?), og hvis du da tar en "litt-på-kanten" forbikjøring bare fordi du REGNER med å få hjelp av han forran deg, da kan du nok gå på en smell (bokstavelig talt).

I tillegg til dette så må man tenke på at bilen i mot også kommer sikkert i en eller annen fart som svir litt, og det kan jo godt hende at også motgående bil står på bremsene for å unngå en kollisjon.

 

UP har kåret dette til den værste forbikjøringa, og det er sikkert ikke uten grunn.

For det første... de ligger i 96km/t....mot en sving som de ikke ser så veldig bra i, bilen han kjører forbi ser du bremselysene på hele tiden... (fordi han som tidligere i inlegget hjelper til under forbikjøringa. Hadde han ikke gjort det hadde det nok vært mye skrapmetall og rydda opp).

FMW - Foreningen Mot Wonderbaum

Prosjekt: VW Golf 2 1991 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

att det der skulle være den farligste forbikjøringa er jo nesten flaut.. :w00t

 

Det finnes farligere enn den da... Det er de som lager overskrifter som: "Tre døde da en bil kom over i feil kjørefelt."

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes farligere enn den da... Det er de som lager overskrifter som: "Tre døde da en bil kom over i feil kjørefelt."

 

Det kan like gjerne være en som sovner bak rattet..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår