Gå til innhold

Utdanning innen bil-elektronikk????

Ranger emnet


Gullaksen

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om du må gå bil mekk for å få lærling plass innen bil elektronikk???

 

 

Du må ikke det, men er nesten en fordel.

Jeg gikk elektronikk for noen år siden, så vurderte jeg å gå videre på en egen linje som het bilelektronikk, men så ble jeg frarådet og gjøre det pga det var nesten umulig å få jobb etterpå pga det er mekanikerene som tar seg av elektronikken også..

 

Kan jo vere det er endret seg, men det var hvertfall det jeg fikk vite.

01mod Skoda Octavia 1.8T L&K edition STV

Ford Focus WRC (RC)

----------------------------------------

X 90mod Golf II Sport

X 90mod Ford Transit (Russebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer.

Jeg har gått Bilelektronikklinje, som var et prøveprosjekt under VK2 Serviceelektronikker. Problemet med denne uttdannelsen er at markedet ikke er modent for det enda. Som det er sagt over, man må både være mekaniker og elektroniker. Men om et par år, da elektronikken kommer for fullt og begynner å få seg et par år på baken - da kommer problemene - og da må verksted ansette rene bilelektronikkere. Foreløpig er det bare enkelte tuningverksted, som bla Flissundet Motorservice som har en ren bilelektroniker ansatt.

 

Det er etter all sansynlighet stort framtid innen dette faget, men nødvendigvis ikke før om 5-10 år.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer.

Men om et par år, da elektronikken kommer for fullt og begynner å få seg et par år på baken - da kommer problemene - og da må verksted ansette rene bilelektronikkere.

Det er etter all sansynlighet stort framtid innen dette faget, men nødvendigvis ikke før om 5-10 år.

 

Stemmer vel det..

Før hadde de vel bare en linje i Rogaland og i Oslo eller noe sant(er ikke helt sikker på hvor skolene lå, men mener det bare var 2 stk av bilelektronikk), men hører rykte om at de har fått her i Bergen og :D så kanskje jeg skal hive meg på å bli bilelektroniker yodude

01mod Skoda Octavia 1.8T L&K edition STV

Ford Focus WRC (RC)

----------------------------------------

X 90mod Golf II Sport

X 90mod Ford Transit (Russebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli "vanlig" service elektroniker, så kan du teorietisk sett velge og vrake i jobber.

Ettersom det som var før med oppdeling etter fag, f.eks. bil elektronikk,radio og tv, kontor og datasystemer, medisinsk osv. mens nå skal en service elektroniker lærling kunne reparere alt i følge læreplan (tro meg, jeg har lest!!).

 

Men om man kan velge og vrake i jobber og reparere alt etter lærlingtiden er heller tvilsomt. Men alt går ann å lære seg! :)

 

Se på meg nå f.eks.;

 

*Jobbet/jobber på teleservice (reparerer mobiler)

*Kalibrerer og reparere måleverktøy som lærling

*Kunne helt klart tenkt meg å jobbe med bil elektronikk evt stereo etter lærlingtiden

 

 

Så jeg vil påstå at man har flere valg hvis man f.eks. går gk elektro,vk1 elektronikk så vk2 service elektroniker enn hvis man går mek -> bil ting... Men hvis du f.eks. også kunne tenkt deg å gått plate og sveis,bil mekaniker eller sånn "traktor-mekaniker" (husker ikke hva det heter...) så har du jo flere valg under gk mek også!

 

Bare et lite tips fra en som ikke angrer på skolevalgene sine!

:wave

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn "traktor-mekaniker"

Kan det være dette som heter "landbruksmekaniker"? Jeg har gått VK1 Elektronikk jeg óg, men det ser ut til at jeg ender opp som konvensjonell elektriker etter at jeg gikk VK1 Elektro sist år - det virket så vanskelig å få en god jobb som elektroniker, spesielt så langt nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

hei eg e en jente på 18 år fra bergen. Eg lurer på om dt e noen framtid i å bli mekaniker. Eg ska gå siste året på allmenn påbygg nå, å har lyst til å gå mekanisk som privatist.. Noen som vet hvor det er mulighet for å gå dt som privatist? elr anbefales dt å gå på skole? e litt usikker..:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei eg e en jente på 18 år fra bergen. Eg lurer på om dt e noen framtid i å bli mekaniker. Eg ska gå siste året på allmenn påbygg nå, å har lyst til å gå mekanisk som privatist.. Noen som vet hvor det er mulighet for å gå dt som privatist? elr anbefales dt å gå på skole? e litt usikker..:S

 

Hvis du vil bli mekaniker, så er ikke det dumt! Bedriftene skriker etter flere mekanikere osv. På jobb hos meg, har vi nå 2 tyskere, og det kommer 1 til også. Tyskerne flytter gladlig oppover pga det er mange jobber for de her, og de får "bedre" jobber, pga det er blodig strengt i Tyskland.

 

Og hvis man skal gå innen bil elektronikk, er ikke det så dumt heller. Bedriftene ønsker nå flere og flere bil elektro-mekanikere! Vi etterlyser en vi også (Mulig den nye tyskeren blir den nye, 5års utdanning i tyskland, kun innen elektronikk:S).

 

Det er idag ikke vanskelig å få jobb som mekaniker, spesiellt som bilmekaniker.

 

Hilsen en som er det selv...=)

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan ligger lønnen ann da?

Jeg gikk skole ja. Den vanlige regla..

 

Man kan starte å jobbe på verksted med engang, men da tar det 5 år(tror jeg) før du kan gå opp til fagbrev (2 til vanlig).

 

Lønna er forskjellig iforhold til hvor i landet du bor. Minste satsen her i området er på ca 140,- i timen. En bilelektriker har alltid noen kroner ekstra. Som regel kan også lønna være i trappeform, du stiger med 1-2 kroner i året i ca 5år, til du har "maks" osv. Vanlige er vel på ca 150,- tror jeg. Og med "vanlig" skatt, ca 33% med 140,- i timen, har man utbetalt ca 16-17 000,- i måndten.

 

Rett meg noen, hvis jeg tar feil.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett spørsmål om denne bilelektronikk utdanning.

Jeg driver å forbereder meg til elektro ingeniør utdannelse, men har i det siste tenkt litt på bilelektronikk, siden jeg er interessert i bil.

Det blir uansett elektro ingeniør jeg tar, men lurte på om noen vet om det finnes noen skoler som har denne utdannelsen med fordypning f.eks i bilelektronikk?

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk VK2 Seviceelektroniker Bil i 2002/03. Det var et prøveprosjekt det året med kun 4 elever. Av oss 4 fikk 1 læreplass. Det var veldig lite interesse for teknikere med kun elektronikk(og grunnleggende motorlære) som bakgrunn. Og har inntrykk av at det er det fortsatt.

I år, etter 4år ble jeg litt tilfeldig tilbydt lærlingeplass på Ford verksted. Kravet var at jeg fullførte VK1 Lette Kjøretøy på Opplæringskontoret for Bilfag på Økern og gikk i lære for både Serviceelektroniker og Mekaniker.

Med litt dealing med Opplæringskontoret osv må jeg gå 3,5år som lærling for å ende opp med 2 fagbrev. (Uten noe skole i bilfag jobber man egentlig som 'hjelpearbeider' i 5år før man kan gå opp til fagprøve.)

 

Grunnlønn blir ca. 320.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår