BillaBoo Skrevet Januar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2006 hei skal bytte noen dempere forran på en audi 80. Noe spesielt som må passes på? evt. tips`n`tricks? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finnovefinseth Skrevet Januar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2006 Har gjort dette på 3 audier og jeg synes det er et jævla slit Husk å bytte de dempertårn lagra også..De slites utrolig fort på audi 80 b3 og b4 Foringer slites også fort som faen på denne..har ihvertfall gjort det på alle jeg har hatt og mutterns.. Siter Audi A4 1.9 TDI Avant S Line 2003 Husaberg FS 650e 2003 KTM SX 500 2006 2 stroke Mine Cross sykler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BillaBoo Skrevet Januar 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2006 Har gjort dette på 3 audier og jeg synes det er et jævla slitHusk å bytte de dempertårn lagra også..De slites utrolig fort på audi 80 b3 og b4 Foringer slites også fort som faen på denne..har ihvertfall gjort det på alle jeg har hatt og mutterns.. Hva med en kort(stikkord) how-to? har bytte noen dempere på andre biler, men aldri noen audi! mye koster dempertårnlager til disse bilene? er ikke min bil, så foringer får han ta selv ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Januar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2006 slit? nei, gjør dette på 1 time. Jekk opp bil. Demonter 2 bolter i spindel, demonter stabstag i fjærbein, demonter 2 skruer som holde br.slangene, demonter endeledd fra fjærbein - denne kan sitte litt, bruk gjerne "spesial" avtrekker for disse kulene. Kan kanskje klare å banke denne av ved å slå kraftig på enden av fjærbeinet der denne kulen sitter. En mutter på toppen av fjærbeinet. Da har du fått ut hele. Må ha tilgjengelig fjærklemmer, skru disse på, demonter "mutter" oppå fjærbeinslageret. Denne må du ha spes. verktøy til, eller du får lage deg et. Sitter to spor i en hylse som er gjenger i, ikke noen vanlig mutter. Demonter fjærbeinslager, fjærskål, skive, belg, fjær. Bruk gjerne ei stor vannpumpe tang for å skru av koppen som holder selve demperen. Fyll i litt olje før du setter i den nye demperen. Lykke til. Instrukser for B4, men sikkert samme for B3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2006 slit? nei, gjør dette på 1 time. Jekk opp bil. Demonter 2 bolter i spindel, demonter stabstag i fjærbein, demonter 2 skruer som holde br.slangene, demonter endeledd fra fjærbein - denne kan sitte litt, bruk gjerne "spesial" avtrekker for disse kulene. Kan kanskje klare å banke denne av ved å slå kraftig på enden av fjærbeinet der denne kulen sitter. En mutter på toppen av fjærbeinet. Da har du fått ut hele. Må ha tilgjengelig fjærklemmer, skru disse på, demonter "mutter" oppå fjærbeinslageret. Denne må du ha spes. verktøy til, eller du får lage deg et. Sitter to spor i en hylse som er gjenger i, ikke noen vanlig mutter. Demonter fjærbeinslager, fjærskål, skive, belg, fjær. Bruk gjerne ei stor vannpumpe tang for å skru av koppen som holder selve demperen. Fyll i litt olje før du setter i den nye demperen. Lykke til. Instrukser for B4, men sikkert samme for B3 Ja, det er fullt mulig å gjøre slik du beskriver, men det er totalt unødvendig å skru fjærbeinet av bilen! Utelater man dette er jobben redusert til et minimum.. Dette gjelder både type B3 og B4, samt Golf, Passat osv. Husk å lufte demperene før montasje i fjærbein. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Januar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2006 hmmm... så hvordan ville du gjort dette da? kan se at du ikke ville gjort det gjaldt på en 100, 200 el.lignende der man lar bilen stå på bakken, tidligere modeller av a6 også. men vanlig B4??? hadde satt stor pris på om du fortalte det gullkornet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pappa-K Skrevet Februar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Tilgi meg for null kompetanse, men er nødt til å bytte fjører og dempere på min 1.9tdi B4.. Hva slags verktøy kan man komme til å trenge? :P Er det noen som kan hjelpe meg med et lite "nybegynnerkit" av verktøy? Har brennende bilinteresse, men har enda ikke skrudd noe særlig på egen hånd, og for den saks skyld i eget verksted, som jeg har nå. Mvh Erik Siter 1984 VW Caddy 1.6TD 1988 BMW E30 320i "M-techII" 1995 Audi B4 80 Avant 1.9TDI m/automat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Har skrevet en del om dette før, da i tråden under ;) http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/80-90-coupe-s2-rs2-b3-b4-1986-1995/258251-trenger-tips-bytting-dempere-foran-pa-audi-80-a.html#post2749479 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emto55 Skrevet Februar 8, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2013 . . . demonter "mutter" oppå fjærbeinslageret. Denne må du ha spes. verktøy til, eller du får lage deg et. Sitter to spor i en hylse som er gjenger i, ikke noen vanlig mutter. Pass på å montere "mutteren" rett vei. Hvis ikke vil demperen gå å slå og knatre noe sinnsykt når du kjører. Se etter hvilken vei de sitter når du demonterer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 8, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2013 Om mutteren settes feil vei så er den umulig å tighte, burde derfor ikke la seg gjøre å sette den feil vei ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emto55 Skrevet Februar 8, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2013 Om mutteren settes feil vei så er den umulig å tighte, burde derfor ikke la seg gjøre å sette den feil vei ;) Jo jøss,-jeg greide det på ene demperen, og kunne ikke fatte hvorfor det raklet og knakket så fælt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 8, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2013 Hihi, da så. Men er lett å se opp og ned på denne ;) Ikke minst når den tightes med verktøyet under ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emto55 Skrevet Februar 9, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2013 Tingen er at disse mutterene har hakk i begge ender på min Audi. Mulig at min er litt spesiell,-den ble registrert første gang i Russland før eieren innvandret til Norge. Russisk mafia-audi hehe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg