Gå til innhold

bytte dempere m/fjærer forran , audi 80

Ranger emnet


BillaBoo

Anbefalte innlegg

Har gjort dette på 3 audier og jeg synes det er et jævla slit

Husk å bytte de dempertårn lagra også..De slites utrolig fort på audi 80 b3 og b4

 

Foringer slites også fort som faen på denne..har ihvertfall gjort det på alle jeg har hatt og mutterns..

Audi A4 1.9 TDI Avant S Line 2003

Husaberg FS 650e 2003

KTM SX 500 2006 2 stroke

Mine Cross sykler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort dette på 3 audier og jeg synes det er et jævla slit

Husk å bytte de dempertårn lagra også..De slites utrolig fort på audi 80 b3 og b4

 

Foringer slites også fort som faen på denne..har ihvertfall gjort det på alle jeg har hatt og mutterns..

 

Hva med en kort(stikkord) how-to?

har bytte noen dempere på andre biler, men aldri noen audi!

mye koster dempertårnlager til disse bilene? er ikke min bil, så foringer får han ta selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slit? nei,

gjør dette på 1 time.

 

Jekk opp bil.

Demonter 2 bolter i spindel, demonter stabstag i fjærbein,

demonter 2 skruer som holde br.slangene, demonter endeledd fra fjærbein - denne kan sitte litt, bruk gjerne "spesial" avtrekker for disse kulene. Kan kanskje klare å banke denne av ved å slå kraftig på enden av fjærbeinet der denne kulen sitter.

En mutter på toppen av fjærbeinet. Da har du fått ut hele. Må ha tilgjengelig fjærklemmer, skru disse på, demonter "mutter" oppå fjærbeinslageret. Denne må du ha spes. verktøy til, eller du får lage deg et. Sitter to spor i en hylse som er gjenger i, ikke noen vanlig mutter.

Demonter fjærbeinslager, fjærskål, skive, belg, fjær.

Bruk gjerne ei stor vannpumpe tang for å skru av koppen som holder selve demperen.

 

Fyll i litt olje før du setter i den nye demperen.

 

Lykke til.

Instrukser for B4, men sikkert samme for B3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slit? nei,

gjør dette på 1 time.

 

Jekk opp bil.

Demonter 2 bolter i spindel, demonter stabstag i fjærbein,

demonter 2 skruer som holde br.slangene, demonter endeledd fra fjærbein - denne kan sitte litt, bruk gjerne "spesial" avtrekker for disse kulene. Kan kanskje klare å banke denne av ved å slå kraftig på enden av fjærbeinet der denne kulen sitter.

En mutter på toppen av fjærbeinet. Da har du fått ut hele. Må ha tilgjengelig fjærklemmer, skru disse på, demonter "mutter" oppå fjærbeinslageret. Denne må du ha spes. verktøy til, eller du får lage deg et. Sitter to spor i en hylse som er gjenger i, ikke noen vanlig mutter.

Demonter fjærbeinslager, fjærskål, skive, belg, fjær.

Bruk gjerne ei stor vannpumpe tang for å skru av koppen som holder selve demperen.

 

Fyll i litt olje før du setter i den nye demperen.

 

Lykke til.

Instrukser for B4, men sikkert samme for B3

 

Ja, det er fullt mulig å gjøre slik du beskriver, men det er totalt unødvendig å skru fjærbeinet av bilen! Utelater man dette er jobben redusert til et minimum.. Dette gjelder både type B3 og B4, samt Golf, Passat osv.

 

Husk å lufte demperene før montasje i fjærbein.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Tilgi meg for null kompetanse, men er nødt til å bytte fjører og dempere på min 1.9tdi B4.. Hva slags verktøy kan man komme til å trenge? :P Er det noen som kan hjelpe meg med et lite "nybegynnerkit" av verktøy? Har brennende bilinteresse, men har enda ikke skrudd noe særlig på egen hånd, og for den saks skyld i eget verksted, som jeg har nå.

 

Mvh Erik

1984 VW Caddy 1.6TD

1988 BMW E30 320i "M-techII"

1995 Audi B4 80 Avant 1.9TDI m/automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. . . demonter "mutter" oppå fjærbeinslageret. Denne må du ha spes. verktøy til, eller du får lage deg et. Sitter to spor i en hylse som er gjenger i, ikke noen vanlig mutter.

 

Pass på å montere "mutteren" rett vei. Hvis ikke vil demperen gå å slå og knatre noe sinnsykt når du kjører. Se etter hvilken vei de sitter når du demonterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår