Gå til innhold

Trøbbel med gearkassen

Ranger emnet


schatzh

Anbefalte innlegg

Var ute å crusa her om dagen, og begynte plutselig å få litt rare lyder fra motoren. Leverte bilen inn til VW-forhandleren i Tromsø i dag og da fikk jeg beskjed om at gearkassen var gått til faens og jeg må skaffe en ny. Har en 98 mod. Polo 6N. Synes det virket litt rart at de bare med å ta den på bukken kunne si at gearkassen måtte byttes. De skal ha 22k for en ny kasse eller rundt 15k for å overhale den gamle. Mye penger for en fattig student som meg. Er jo en mulighet å finnen en brukt kasse, men har ingen anelse om hvor mye jeg må betale for det. De snakket om rundt 4k for å ta ut den gamle og sette i en ny. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er det noen som har noen gode råd? Setter jeg veldig stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt det ja...menne ska vi se Norsk bildelesenter tar sånn ca 4-5tusen for en brukt kasse i grei stand men de er sikkert tomme for polo kasser nå. Ville sjekka på alle hoggeriene i landet som er verdt å sjekke. Eller så ville jeg sjekka i sverrige på bildelsbasen.se eller i danmark hos Gedstedt det er 2 store hoggerier som garantert har kasse til deg. Finner du en som gjør jobben på kveldstid så regn med sånn ca 2lapper. Lykke til :usa:

I just love 2 see their faces when they been whiped out by what they thaught was just a boy racer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. har DCJ kasse på min. ringte rundt hele skandinavia!!!!!! ingen på lager noen plass. eneste var "overhalt" med gamle i innbytte. det kostet 17k + mva og kom fra sverige!

 

ble forbanna og begynte å demontere dritten selv. viste seg et lager som hadda havarert. rullene lå strødd. et lite sår på kubbe akselen. ellers greit. fikk det sammen igjen også! og kjørt 3000km på det snart. men merker jeg skulle skiftet clutchen samtidig:(

 

om du har bitte litt peiling(jeg visste hva verktøyet var ihvertfall;)) fikk tegning over kassa og satte igang.. så ville jeg vurdert det, om du ikke finner noe som passer(drittjobb)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt det ja...menne ska vi se Norsk bildelesenter tar sånn ca 4-5tusen for en brukt kasse i grei stand men de er sikkert tomme for polo kasser nå. Ville sjekka på alle hoggeriene i landet som er verdt å sjekke. Eller så ville jeg sjekka i sverrige på bildelsbasen.se eller i danmark hos Gedstedt det er 2 store hoggerier som garantert har kasse til deg. Finner du en som gjør jobben på kveldstid så regn med sånn ca 2lapper. Lykke til :usa:

 

 

gedsted hadde 0 kasser på lager sist jeg ringte 20/12

 

men kunne skaffe "nye" fra tyskland. kiss my a** ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke du som forresten kjøpte den poloen av knut?? fossum bil? syntes det virket noe kjent med bildet der.. ring han og hør hva dere kan gjøre. syntes ikke det skal være riktig at det ryker allerede, sålenge bilen "nettop"!? var til sjekk?

 

Yes.. Av fossum bil ja. Bilen var til sjekk ja.. NAF sa at den svettet litt olje rundt gearkassen, men sa det ikke var noe fare. Tenkte det var greit siden mange biler svetter litt olje med årene. Litt rart at den ryker etter knappe 3 måneder :( Har funnet en brukt kasse som er på vei nordover nå. Kosta meg 4500,-. Noen som har noen anelse om hvor mye et verksted tar for å sette den inn? VW-forhandleren sa 3900,- og da skulle de skifte noe med clutchen også, husker ikke helt hva det var. Bilen står hos de nå så det hadde vel vært det greieste, men får vel ta å ringe litt rundt å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok utløser lageret på clutchen de tar i samme slengen tenker jeg.. ikke så gale priser du fikk der oppe da. hvordan eksakt var det bilen oppførte seg?? mulig verkstedet bare så olje lekk og tenkte den var defekt.. dårlige kasser på dem ihvertfall,men trodde det var litt annerledes på din bil.. større motor osv.. yodude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok utløser lageret på clutchen de tar i samme slengen tenker jeg.. ikke så gale priser du fikk der oppe da. hvordan eksakt var det bilen oppførte seg?? mulig verkstedet bare så olje lekk og tenkte den var defekt.. dårlige kasser på dem ihvertfall,men trodde det var litt annerledes på din bil.. større motor osv.. yodude

 

Clutch platen ellerno tror jeg det var.. Det startet med en del rare lyder og når jeg ikke gav gass, altså når jeg bare trillet på girene så hørtes det ut som at alt skulle ekspodere.. Ble også veldig tungt å gire, akkurat som at jeg ikke hadde clutchen helt inne, men den var jo i bånn da. Meget merkelig. Håper på å få den nye kassa på fredag, tærer som F... å ikke ha bil :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ganske normalt at en forhandler ordner opp etter seg når du har handla bil der...3måneders bruktbil garanti har du jo også. Er det tydelig slitasje på clutchen bytter man også denne samtidig. Det vil da si: lamell plate,trykkplate og utløser lager/trustelager. Girolje på kassa bør også byttes, er den gamle veldig dårlig kan det lønne seg og flushe kassa før du fyller på ny olje. Lekkasje fra simringen te girvelger akselen er standard feil, er nok det som har vært årsaken te svettingen rundt kassa. Om du ikke allerede har gjort det bør du kreve å få te en ordning her,forhandler bør i værste fall ta halvparten av kostnadene dine :mat

I just love 2 see their faces when they been whiped out by what they thaught was just a boy racer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å spre helt av her...mne e det noen som merker at gearkassa ikke e som den skal om mårningen? høres ut som at eg bomgirer fra 1-2:S men cltchen e helt i bånn

 

 

hender det er litt vondt å få den fra 1 til 2 gir. kommer som et lite hakk der. regner med en av simmeringene mellom girene er slitt. skiftet bare de ytterste når jeg var i gang :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clutch platen ellerno tror jeg det var.. Det startet med en del rare lyder og når jeg ikke gav gass, altså når jeg bare trillet på girene så hørtes det ut som at alt skulle ekspodere.. Ble også veldig tungt å gire, akkurat som at jeg ikke hadde clutchen helt inne, men den var jo i bånn da. Meget merkelig. Håper på å få den nye kassa på fredag, tærer som F... å ikke ha bil :(

 

 

vet!! tærer sykt! vært uten bil i ca 2 mnd på rett over et halvt år ;)

 

girkassa mi røyk veldig fort. kjørte hjem fra jobb. hørte en slagt klikke lyd. selv med bilen i fri. klikkene jeg hørte var rullene i hoved lageret på kubbe akselen. den går rundt hele tiden når hjula går rundt og den står i et gir. over ca 100m var det fra å cruise til å stå å klø seg i ræva, og lure på hva i helvete som skjedde knock :iconsm :ex_machin

 

man kan få mye ut av å sette seg godt inn i forbruker loven/ kjøps loven ;) fikk ikke dekt ei krone selv,men greit å informere andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ganske normalt at en forhandler ordner opp etter seg når du har handla bil der...3måneders bruktbil garanti har du jo også. Er det tydelig slitasje på clutchen bytter man også denne samtidig. Det vil da si: lamell plate,trykkplate og utløser lager/trustelager. Girolje på kassa bør også byttes, er den gamle veldig dårlig kan det lønne seg og flushe kassa før du fyller på ny olje. Lekkasje fra simringen te girvelger akselen er standard feil, er nok det som har vært årsaken te svettingen rundt kassa. Om du ikke allerede har gjort det bør du kreve å få te en ordning her,forhandler bør i værste fall ta halvparten av kostnadene dine :mat

 

Kjøpte ikke bilen av forhandler da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår