EspenS Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 Hei ja! Nå begynner det å nærme seg 18årsdagen og innkjøp av bil! Jeg har da tenkt på en Audi 80/90 2.3L 10v Quattro, coupe eller sedan er i grunn det samma... Det jeg da vil vite er; Hvordan er disse bilene, med tanke på det elektriske, interiør, bensin bruk osv? Bilen skal være fra 1990 og oppover, helst B4.. Noen som har noen synspunkter angående denne typen bil? Negativt og positivt takk:) Siter www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi_Quattro Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 Posetive ting fra min side: *Bruker ikkje så masse bensin. *Har hørt at mekanisk insprut varer ein del lengre en elektronisk. *Dei er ganske spreke etter mitt syn :) Negative ting fra min side: *Galvaniseringen er elendig, så den ruster uansett, men da gjere jo stort sett alt. Interiøret må du formulere litt bedre :P Mvh Kjell Inge Siter 1998 Audi A4 1.8 TSQ Sedan 1992 Volkswagen golf mk3 TDK (x) 1990 Ford Sierra Cosworth 4x4 (X) 1990 Audi 90 2.3E Quattro(X) 1991 Audi 90 2.3E Quattro (X) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbokano Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 tjah,bilen bruker suppe,må regne med rundt ca 1,3.-1,5 på bykjøring,kan få den ned i rundt 0,75 på langkjøring. vill ikke si meg enig med Audi_Quattro at galvaniseringen er dårlig på disse,er betydelig mindre rust på disse audiene en på andre biler fra samme tid. er vanlig at det slites hull i sportssetene på sidevangene når bilen har godt ett stykke. finner du en som er godt vedlikeholdt så har du en kjempe bil! er jo gammel bil så en må jo regne med det er en del deler som ryker etterhvert som du har den Siter Quattro driftsquad! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi_Quattro Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 Eg har lest litt om galvaniseringen og det dei har gjort feil med den er eit stoff i galvaniseringen som gjere at metallet reagerer og ruster alika vell, våras audi 80 cc som ikkje er galvanisert har mindre rust en min 90 og broderen sin 80 som er galvanisert... men skal fjerne rusten på dørene og sende min inn til lakkerer sån at den blir gudd i gjenn :) Siter 1998 Audi A4 1.8 TSQ Sedan 1992 Volkswagen golf mk3 TDK (x) 1990 Ford Sierra Cosworth 4x4 (X) 1990 Audi 90 2.3E Quattro(X) 1991 Audi 90 2.3E Quattro (X) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenS Skrevet Januar 2, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 Merkelig det med galvaniserniga i grunn.. Trodde dette skulle holdet :???: Det med interiøret ja:P skrev sakene halv 7 i dag tidlig, så kan ikke heelt klart si hva jeg tenkte :sleeping Men lurte vel litt på hvordan setene er, hvor lett det slites, hvor plast aktig dash bordet føles osv.. Takker for svar:) Siter www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Deej Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 Det er mindre rust på min 1987" Audi 200 enn det var på 1998 volvo v40¨en jeg hadde før. Og 10v har grom lyd! Go for it! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenS Skrevet Januar 2, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 ja, altså sannsynligheten for at jeg ender opp med en slik bil er nokså stor, ettersom jeg er nesten avhengi av 4wd om vintern, eller golf.. men jeg ville ikke ha noen golf:P Hvordan ere å skifte deler hvis noe ryker? er dette mye dyrere enn andre biler? Og hvordan ere med monterin av effektanlegg? jeg har veeldig lyst på to potter fra supersprint, de er så søte:) Siter www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vidder Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 90 ble bare laget frem til 91, finnes altså bare i B3. B4 80 finnes med 10v femmer og quattro, men er en heller skjelden bil å se til salgs. Coupe ble ikke laget i B4-utgave med både quattro og femmer, med unntak av S2. 20v er absolutt å anbefale, da 10v er daffere og bruker like mye eller mer bensin enn 20v. Sistnevnte har også elektronisk innsprøytning, som er bedre enn mekansisk som 10v har. Det elektriske er i grunnen stort sett greit, med unntak av noe lav ladespenning. Interøret holder også mål, men sideputene på sjåførsiden kan begynne å bli slitt etter 200-250k kilometer. Deler er ikke akkurat billige, men stort sett greit å få tak i hos høggere. Møller skaffer også mesteparten av det som finnes. Effektanlegg på quattro-utgavene er det merkelig nok håpløst å få tak i her til lands, og utvalget i utlandet er heller ikke mye å skryte av. Ferrita kan tilpasses, men da snakkes det om priser på 10-12k. Den eneste jeg har sett som selger til quattro er denne karen. Dette er også rustfritt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenS Skrevet Januar 2, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 :pray Der lærte jeg en hel del ja! Takk skal du ha :kiss Så det du sier er at du så absolutt vil anbefalle en 20v framfor en 10v da? vi får se hva penga strekker til, får jobbe mye framover :usa: Siter www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Deej Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 morosomste og billigste er en 10v turbo da.. men trokke du finner det i en 90 desverre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vidder Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 Vel. Jeg har 10v selv, og angrer litt på at jeg ikke kjøpte en med 20v. Er storfornøyd med bilen ellers, men jeg synes den blir litt daff. Bilen er jo ganske tung. Da jeg var på utkikk etter bil var jeg i utgangspunktet på jakt etter 20v, men problemet er at slike biler ikke akkurat vokser på trær, og noen ganger må man gjøre kompromisser. Denne var pen og lite kjørt, samt at den ikke var mer enn 10 minutter unna meg. Da fristet det lite å kjøre 80 mil for å finne en tilsvarende bil med 20v, som var i dårligere stand. En annen ting med disse bilene er at håndbrekket ofte er defekt. Dette kommer enten av at wiren er rustet fast, eller, i de fleste tilfeller av at calipterne har satt seg. Dette kan være verd å skjekke skikkelig, da det gjerne koster 3-4 tusen om både caliptere, skiver, klosser og wirer må byttes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Bruer Skrevet Januar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2006 En ting er sikkert..du må hvertfall belage deg på at det bruker suppe..uansett..på javn langkjøring får du det ned i 0.8...maks..og det er ikke mye gasspådrag som skal til før slusene åpnes...men fy faen å morro :D Siter - '02 BMW 525DAT M-Sport - '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro - '02 VW Golf 1.9TDI - '01 VW Caddy 1.9TDI [thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenS Skrevet Januar 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2006 En ting er sikkert..du må hvertfall belage deg på at det bruker suppe..uansett..på javn langkjøring får du det ned i 0.8...maks..og det er ikke mye gasspådrag som skal til før slusene åpnes...men fy faen å morro :D Ja, ere ikke det som er viktigst a?:) men, ser du har den eldre modellen, kan det hende at dem har blitt bedre på bensinbruken på de nyere modellen? noen flere som har noen synspunkter?:) takker for de svarene jeg har fått! Siter www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
poppet Skrevet Januar 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2006 Ja, ere ikke det som er viktigst a?:) men, ser du har den eldre modellen, kan det hende at dem har blitt bedre på bensinbruken på de nyere modellen? noen flere som har noen synspunkter?:) takker for de svarene jeg har fått! jeg synes ikke min er så ille på forbruket, bruker jo bensin, er jo 5 syl og ganske stort volum. ser dere har diskutert 10v i forhold til 20v. er jo endel hester, men jeg ble ikke spesielt imponert av 20v.motoren er jo ikke laget for turtall men bunndrag.lyden er jo mye finere i 10v da. når det gjelder rust er det ikke mye på disse bilene, problemet kan være at lakken kan flasse av pga galvaniseringen etter mitt synspunkt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi_Quattro Skrevet Januar 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2006 Eg fekk min billig, men eg måtte skifte, skiver framme/bak, klosser framme/bak, calipter bak, nye fjører(nytt senkesett), og har problemer med kaldstart :@ men eg kjenner og har jobba gratis for eit verksted her, så eg får gjera det meste gratis, eller at dei gjere det gratis :D det er som poppet seier, at lakken kan flasse av som fører til rust. Dette har skjedd hos meg :( og effektanlegg er omtrent umulig, så lenge du ikkje bygger custom :D Siter 1998 Audi A4 1.8 TSQ Sedan 1992 Volkswagen golf mk3 TDK (x) 1990 Ford Sierra Cosworth 4x4 (X) 1990 Audi 90 2.3E Quattro(X) 1991 Audi 90 2.3E Quattro (X) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.