Gå til innhold

Snu elementet

Ranger emnet

Pana

Anbefalte innlegg

Var innom en Stereoguru idag, og han anbefalte meg å snu mitt MA element slik at magneten står utover. Kassa er ca 20 liter..

Er det bare å snu det eller? Aldri gjort dette før, og hvordan blir lyden da?

07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack

65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18

x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE

Selger: B28E kam (ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er bare å snu det ja, har lurt på hva forskjellen i lyden bli jeg og.. er mange so har det, men enda flere som har elementene på standardmåten.. er ikke godt å si hva som er best..

noen som har gode svar? (A)

-99 Golf GTI 1.8t (fmic,kw,bsr,ts-racing)

-87 24o Turbo (under oppussing)

Tidligere biler-92 E34 M5 Touring -86 Sierra IS -90 240 turbo -03 Honda Nsr (solgt) -03 Honda Nsr (spiker)-86 Suzuki Fz (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hifonic skrev:
Bare å snu :)

Prøv først med samme tilkoblinger som nå og etterpå bytter du pluss og minus på subben. Det som låter best spiller best sammen med frontsettet ditt

Bytte pluss og minus!? nææei, dette hørtes rart ut.. kopl pluss på den breieste av tilkoplingene på suben.

-99 Golf GTI 1.8t (fmic,kw,bsr,ts-racing)

-87 24o Turbo (under oppussing)

Tidligere biler-92 E34 M5 Touring -86 Sierra IS -90 240 turbo -03 Honda Nsr (solgt) -03 Honda Nsr (spiker)-86 Suzuki Fz (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0milt skrev:
Tror det er bare å snu det ja, har lurt på hva forskjellen i lyden bli jeg og.. er mange so har det, men enda flere som har elementene på standardmåten.. er ikke godt å si hva som er best..

noen som har gode svar? (A)

Eneste forskjellen skal være at du risikerer mekanisk støy fra oppheng når du monterer "feil" vei

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0milt skrev:
Bytte pluss og minus!? nææei, dette hørtes rart ut.. kopl pluss på den breieste av tilkoplingene på suben.

Breieste? Mange ganger integreres subben bedre med resten når man snur fasen 180 grader ved å bytte pluss og minus

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen fakta og tanker

det ser bedre ut med det rette elementet

kassa blir bak tung

lette og bytte ohm

kassa blir større i volum

total målet blir større

bedre kjøling på spolen?

er noen elementer laget kun for bakvendt montering?

lettere og få ulyder i kassa med bakvendt montering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best med tanke på fasen kommer jo helt an på installasjonen da.

Om det låter best med fasen 0 grader og elementet riktig veil skal du snu fasen 180 grader om du snrur elementet. Er ikke noe som er riktig å galt når det gjelder dette, da det som sakt kommer helt an på, som hifonic sa.

Det eneste du må huske på nr du snur elementet er at det på mange elementer kan være vanskelig å få det helt tett rundt elementet.

Forskjellen vil vel bli at du får en større kasse, som dermed vil gi deg dypere bass. Men hvor merkbart dette er kommer an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet nå. Elementet ble levert med gummilist som kan snues slik at det blir tett. Spiller den på anlegget i stua, og merker litt forskjell faktisk. Fikk en litt mer dybde på bassen.

Siden klokka er mye, kan jeg ikke teste den fullt ut, så det får vente til i morgen :)

07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack

65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18

x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE

Selger: B28E kam (ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DynaCore skrev:
Har selv snudd mine 2 12".. Eneste jeg har problemer med er dybden og punchen på bassen, men er ikke noe forkjell med tanke på lyden

Ikke for å pirke, men da er det vel en forskjell, er det ikke? Dypde og punch er vel strengt tatt en del av lyden...

Hvis man tenker seg om, så BØR det spille dårligere når man snur elementet, SÆRLIG hvis man har lukket kasse. For hva lager lyden? Membranen. Hvor er det mest membranareal som beveger seg? Forsiden av høyttaleren. Om det spiller inn i kassen, (og kassen er en "perfekt" lukket kasse som isolerer all lyd fra hver side av elementet fra hverandre) vil man jo kun ha baksiden av høyttaleren som lager lyd. Og her er det som sagt mindre membranareal som lager lyden.

Altså, mindre membranareal som genererer mesteparten av lyden.

Har man bassrefleks, vil det nok ikke spille SÅ stor rolle. En målbar forskjell tror jeg likevel det er. Jeg har hørt at det er hele 3dB forskjell (om man har lukket kasse), men vet ikke om det har rot i virkeligheten. Det bør jo komme an på spolediameter osv. F.eks., dersom jeg snur min 6,5" midbass med 3,5" spole, for å ta et ekstremt eksempel. Ikke mye membranareal da, så jeg må forvente en del svakere lyd.

Jeg ville hvertfall hatt muligheten til å snu høyttalerne om jeg skulle deltatt i en dB-konkurranse. Men for utseendets del er det jo stort sett kulest med magnetene utover! :P Til vanlig bruk er det jo en dritt hvilken vei man har høyttaleren, så lenge lyden er ok. Folk flest spiller jo sjelden på maks likevel, om ikke man har søppel som må tynes maks for å høres! :P

Antagelig kan Dag Johansen litt mer om dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BoomBoxx skrev:
Ikke for å pirke, men da er det vel en forskjell, er det ikke? Dypde og punch er vel strengt tatt en del av lyden...

Hvis man tenker seg om, så BØR det spille dårligere når man snur elementet, SÆRLIG hvis man har lukket kasse. For hva lager lyden? Membranen. Hvor er det mest membranareal som beveger seg? Forsiden av høyttaleren. Om det spiller inn i kassen, (og kassen er en "perfekt" lukket kasse som isolerer all lyd fra hver side av elementet fra hverandre) vil man jo kun ha baksiden av høyttaleren som lager lyd. Og her er det som sagt mindre membranareal som lager lyden.

Altså, mindre membranareal som genererer mesteparten av lyden.

Har man bassrefleks, vil det nok ikke spille SÅ stor rolle. En målbar forskjell tror jeg likevel det er. Jeg har hørt at det er hele 3dB forskjell (om man har lukket kasse), men vet ikke om det har rot i virkeligheten. Det bør jo komme an på spolediameter osv. F.eks., dersom jeg snur min 6,5" midbass med 3,5" spole, for å ta et ekstremt eksempel. Ikke mye membranareal da, så jeg må forvente en del svakere lyd.

Jeg ville hvertfall hatt muligheten til å snu høyttalerne om jeg skulle deltatt i en dB-konkurranse. Men for utseendets del er det jo stort sett kulest med magnetene utover! :P Til vanlig bruk er det jo en dritt hvilken vei man har høyttaleren, så lenge lyden er ok. Folk flest spiller jo sjelden på maks likevel, om ikke man har søppel som må tynes maks for å høres! :P

Antagelig kan Dag Johansen litt mer om dette! :)

Hallo i luken... :deng

Dette har vi da vært inne på før, eller i hvert fall jeg.

Det er LIKE MYE luft som flyttes på begge sider av membranen!

Så lenge det ikke dreier seg om et spesiellt element. (pinglete 6,5" uten ventilasjon teller ikke som sub...)

Selv om det kanskje ikke ser sånn ut.

Du finner sikkert forklaringen min om du søker litt ;)

Det eneste jeg kan si som er negativ bortsett fra muligheten for mek. støy er at luften vil møte noe mer motstand på baksiden.

Jeg har spilt 144,5 dB med to 12" "feil" vei i lukkede kasser i en Golf 3.

Dette er vanskelig å slå, og jeg kan garantere at jeg ikke klarer det om jeg snur subbene "rett" vei.

At man mister dybde og punch er jo klart et tap, men det kan skyldes fasen. Prøv å bytt om + og -.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider