Gå til innhold

Startkabler- hva kan skje?

Ranger emnet


BergDal

Anbefalte innlegg

Fryktelig gammel tråd, men det skader vel ikke å slenge i et par ord forde :P

 

Koblet feil her om dagen vi også. Det begynte å brenne, antagelig i dynamoen! Men jeg skjønner ikke, for at strøm skal gå så må det jo være en krets. Om du kobler om polaritetene går strømmen andre vei, men dette vil jo ikke ha noe å si? En sikring fungerer jo ikke bare èn vei :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles likestrøm. Strømmen skal bare gå en vei.

Vekselstrøm blir noe annet.

 

Riktig! Bytter du om på fasene på en veksel kurs (2 fas) har ikke det noe å si, men kobler du pluss pole mot pluss pole mot hverandre går det greit intill du kobler minus mot minus. Du Har du en mangde med + elektroder som kjæsjer og feks skaper brann.. ;)

 

Kan IKKE sammeenlignes med en sikring..

 

Men det kan sammenlignes med å kjøre i motsatt kjørefelt på E18. Kan fort begynne å Brenne da også... Hilsen Andreas Brenne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt dere ikke gjorde dette på en nyere bil gutter!

Da hadde dere hatt mulighet for å knerte styringsenheter for mange tusen kroner.

En annen ting som er risikabelt er at batteriet kan eksplodere av forfjamselse...

Dette med å sette på kablene i riktig rekkefølge er jo også viktig. Husker Henning Solberg greide dette i sin gamle rally bil når han kjørte på norsk jord.

Der røyk det vel en hjerne til noen lapper og hvis jeg husker riktig fikk han ikke kommet til start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles likestrøm. Strømmen skal bare gå en vei.

 

Kan du forklare dette litt nærmere? Kursene vet vel ikke hvilken vei strømmen går, det er jo bare en lengre mengde med metall som er koblet sammen. Kobler du et batteri til en lyspære skal du se det lyser uavhengig av hvordan du kobler det til hverandre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, dette med lyspæra, er jo nettopp fordi strømmen kan gå begge veiene gjennom denne...

 

strømmen går fra pluss til minus (vet at det i teorien er andre veien) uansett i en likestrømskrets, de komponentene som strømmen kan gå gjennom uten alt for stor motstand, går strømmen gjennom og ferdig med det, uansett vei. alle ting med litt annen elektronikk enn pærer og brytere, må stort sett ha en polaritet, ettersom dioder, transistorer, lysdioder, mikroprosessorer og IC-er bare funker med spenning inn på en plass, jord på en plass, og signal inn og ut på andre tilkoblinger...

 

i farten tror jeg bare det er lysene på en bil som ikke har en angitt polaritet..

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteri kan eksplodere

Dynamo blir svidd

Bilradioen bilr svidd

Kondensatorer til store bilstereo anlegg vil eksplodere

Elektoniske tennings moduler vil bli svidd

Datahjerner til insprut etc vil bli svidd

Man kan si det at all elektonikk i bilen basert på Ic-kretser vil bli drept fordi dere ikke klarer å se forsell på + og -!

:knock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke litt merkelig at det ikke er laget noen løsning for å unngå dette? I alle fall på nyere biler.
Det er laget. Dvs,merkinga på batteriet og rødfargen på plusskabelen er der av den grunn. Ikke fail-safe nok,tydeligvis..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår