Gå til innhold

Skal man "spille inn" elementer?

Ranger emnet

shm

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Har hørt en hel del meninger på om man skal, og hvordan man skal "spille inn" høytalerelementer.

Noen sier at en sub f. eks. skal spilles i ca ett døgn til sammen på veldig lavt nivå, noen sier de skal spilles med kun støy, f. eks. radiostøy på lavt nivå en stund, mens andre sier man bare skal gi full gass fra første stund.

Hva er rett å gjøre for å få mest mulig ut av et nytt element?

- 98 Honda Integra Type R

- 93 Toyota Corolla 1.6 Automat *solgt*

- 94 Honda Accord 2.3i SR *solgt*

- 83 Ford Sierra 2.0L *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du IKKE skal gjøre, er å spille høyt den første tiden.

hele poenget med innspillingen er at når elementet er nytt, er det en del stivere enn det det er ment å være. derfor vil det også ofte høres litt andeledes ut i førsten enn det det gjør når det er brukt en stund. når vi da spiller inn gjør vi det enkelt med at vi begynner å spille lavt, for så å gå opp gradvis. dette er for å myke opp elementet.

elementer tar egentlig ganske kjeldent skade av å ikke bli spilt inn pent, men de Kan ta skade av det. det er litt forskjellig som kan skje, men det mest vanlige er for eks at liminger rett og slett løsner ved lang slaglengde da elementet er stivere og gir en større belastning på festene. det kan også skje at elementet forskyver seg litt om limingen er fleksibel (gummulim for eks) og begynner å gi etter. har opplevd begge disse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det nest dummeste jeg har lest!

Limet løsner ikke når elementet er nytt ei lettere enn når elementet er "gammel".

Det eneste som skjer når et element er nytt er at det vil forvrenge mye tidligere enn et "gammelt" element.

Spill musikk på moderat volum og stopp der elementet begynner å forvrenge.

Har du et seriøst produkt så skal det tåle de oppgitte spesifikasjonene. Ødelegger du elementet så finnes det garanti.

Mvh

Pål

(som aldri har sprengt et element i "innspillingsfasen")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da hadde jeg egentlig garanti på elementet mitt som løsnet litt i limingen og spolen kom ut av senter da? og elementet på skolen også (peerless 12" bass hvor spideren løsnet helt)? og da stemmer heller ikke det som høyttalerreperatøren jeg kjenner som lever av å reparere høyttalere og seas fabrikken personlig har fortalt meg?

edit: sier ikke at jeg har rett, men det er dette jeg har erfart, og fått i svar når jeg har spurt de som reparerer/produserer elementer. men er jo mulig jeg bare har vært veldig uheldig også med de elementene jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Har hørt en hel del meninger på om man skal, og hvordan man skal "spille inn" høytalerelementer.

Noen sier at en sub f. eks. skal spilles i ca ett døgn til sammen på veldig lavt nivå, noen sier de skal spilles med kun støy, f. eks. radiostøy på lavt nivå en stund, mens andre sier man bare skal gi full gass fra første stund.

Hva er rett å gjøre for å få mest mulig ut av et nytt element?

Siden det kommer så mange rare svar på slike tråder prøver jeg nå å være tidlig ute med et svar til deg!

BARE GLEM HELE INNSPILLINGEN!

Elementenes parametre vil forandre seg litt over tid, men det skal du ikke bry deg om.

Spill og kos deg! happyhappy

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar!

Selv vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. Kan egentlig tro på begge sidene av saken, både at man skal være forsiktig, og at man bare skal spille i vei.

Hvor mye belastning et element tåler kommer selvfølgelig an på kvaliteten til produktet.

Men for å faktisk få det "myket opp" må man vel egentlig bare peise på så mye det tåler før lyden forvrenges..

Fikk vel egentlig bekreftet nesten alle teoriene mine her :D

Men jeg har en rar tendens til å høre ulyder før de fleste kompisene mine hører dem når det gjelder lyd i høytalere, så tror nok dette skal gå bra!

Ville bare ha noen meninger, takk skal dere ha! =)

- 98 Honda Integra Type R

- 93 Toyota Corolla 1.6 Automat *solgt*

- 94 Honda Accord 2.3i SR *solgt*

- 83 Ford Sierra 2.0L *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er riktig vet ikke jeg heller.

Men go lyden kommer ikke før ca 100timer. (bass)

Da spiller dem som dem skal.

Dette har jeg prøvd ja.

Vil tro det fortere, om man spiller litt variert musikk.

Far min elsker musikk, og han kjøpte headsett for 3500kr.

(jeg synes det var mye)

Dem hørtes helt crap ut, men etter å ha stått på i 2 døgn.

Ble jeg faktisk VELDIG imponert

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

Som "alt" annet i bilstereoverdenen, er det myter, samt smak og behag som bestemmer hva folk mener er riktig! :)

Personlig driter jeg i innspilling. Spiller elementet dritt med en gang, er det dritt! At det låter bedre med tiden, gjelder vel de fleste høyttalere! For med tiden, vil jo ørene venne seg til lyden fra dem også!

Kort sagt - liker man å spille inn, ja så spiller man inn. Du gjør hvertfall ingen skade på høyttaleren. Har man ikke lyst til å spille inn, så driter man i det! Som folk her påpeker, skader det ikke høyttaleren det heller - den skal være laget for å brukes med en gang!

Har noen kjøpt høyttalere som ble levert med "Må innspilles så og så lenge" i manualen?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så sto det i manualen til mine CV att dem burde spilles inn.

Det var da ambefalt og spille musikk med "rock" bass.

Inn spillingstiden sier seg selv. Når bassen høres bedre ut er tiden over.

Altså etter innspillingstiden. Så blei den myke djupe bassen mykere og dypere. Den harde snerten blei hardere og raskere.

Og høytalerene tålte mye mere effekt fra forsterkerene før vrenging. (dog ikke mere en oppgitt)

Men det stod ikke noe om volum begrensning. kun att elementene ville endre seg til det bedre.

OBS gjelder hjemme høytalere fra CV.

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel gjerne test-journalister som legger særskilt vekt på innspilling av høytalere, de skal jo gjerne rapportere om hvordan høyttalere gjenskaper musikk. Og siden de fleste høyttalere forandrer parametre noe, og blir mykere i oppheng den første tiden, vil også lydgjengivelsen være påvirket av at alt er nytt. Derfor må/bør journalister teste med innspilte høytalere for å kunne beskrive lyden slik den vil oppfattes når alt er innkjørt og fungerer slik produsenten har konstruert det.

For forbrukerne vil slik innspilling som regel ikke være særskilt nødvendig av tekniske årsaker (forvrengning må man selvfølgelig styre unna), men skal man få et inntrykk av hvordan en høyttaler låter bør man ikke bedømme det etter den første spilletimen bare.

Så har man fått seg nye høyttalere, kjør i vei. Skal du sammenligne de med andre høyttalere, vent til du har kjørt en stund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider