Gå til innhold

Lodding, "tinne" kabler.

Ranger emnet

bb^

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ikke alt for gode kunnskaper på elektro området men klarer det meste for det, det jeg helt enkelt lurer på er:

Leder tinn like godt som kobber eller sølv? Jeg lodder høytalerkablene rett på terminalene på høytalerne, det vet jeg er lurt. Men lønner det seg å fortinne kabler som skal skrus fast i terminaler, f.eks tuppene på alle høytalerkablene som skal inn i ampen, på audison putter man kablene inn i hull og skrur til.

Vil jeg få like god kontakt hvis jeg fortinner de? Da forhindrer jeg ihvertfall at kablene korroderer (ekke sikker på stavelse).

Synspunkter? happyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ikke alt for gode kunnskaper på elektro området men klarer det meste for det, det jeg helt enkelt lurer på er:

Leder tinn like godt som kobber eller sølv? Jeg lodder høytalerkablene rett på terminalene på høytalerne, det vet jeg er lurt. Men lønner det seg å fortinne kabler som skal skrus fast i terminaler, f.eks tuppene på alle høytalerkablene som skal inn i ampen, på audison putter man kablene inn i hull og skrur til.

Vil jeg få like god kontakt hvis jeg fortinner de? Da forhindrer jeg ihvertfall at kablene korroderer (ekke sikker på stavelse).

Synspunkter? happyhappy

Vil absolutt anbefale å lodde alle kablene, slik at du ungår korrosjon mellom lederne.

Tror ikke du merker forskjell på ledeevne om du fortinner kablene. Teoretisk er det nok forskjell ja, men i ren praksis betyr ikke dette noe :)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du bør passe på er å ikke ha på for mye. har du på for mye blir lederen helt stiv, og selv om du skrur det du klarer vil det ikke alltid bli god kontakt siden du ikke klarer å presse sammen kabelen og får en veldig liten kontaktflate. jeg vil tro du som regel får bedre kontakt uten loddetinnet på kablene siden du får presset kobberet sammen som fører til større kontaktflate. og dersom det etter hvert skulle bli dårlig kontakt, er det jo ikke værre enn å klippe bort 1-2cm av kabelen og feste den på nytt (snakk om 1-2 ganger i året som regel).

men når det gjelder å lodde fast hele kabelen til høyttakeren gir dette veldig god kontakt, så det er et pluss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du fortinner strømkabelen som skal inn til forsterker er det jo selvfølgelig kritisk at man sliper til kabel slik at den får 100% kontakt rundt hele veien.

Skruen vil holde kabelen like godt på plass som uten tinning.

Jeg har bestandig gjort det slik, og har aldri hatt noe problem med dårlig kontakt. :)

En annen ting er jo at en "sett-skrue" er en rævva dårlig måte å holde fast en kabel på..

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider