Gå til innhold

To biler passerer foto boks samtidig. Hvem blir tatt?

Ranger emnet


kvikk

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte igjennom en tunnel i Bergen i forrige uke. Foran meg ligger det en Crysler Voyager i venstrefeltet. Det er ingen biler i høyrefeltet, så jeg blir litt irritert siden flreren av biler kjører i 78 km/t. Jeg blinker litt med langlysene for å signalisere om at han helst burde legge seg inn til høyre. Da tar idioten på tåkelysene bak!?! Drit irriterende og provoserende.

 

Jeg legger meg inn i høyrefeltet og kjører forbi. Akkurat når jeg nesten er oppe på siden av den andre bilen, blinker fotoboksen.

 

Hvem får boten? Jeg var den bilen som kjørte fortest, men kan man se det på bildet?

 

Kan jeg eventuelt komme meg ut av det ved å benekte at det er jeg som har kjørt fortest?

 

Jeg hadde ikke solskjerm nede, så man kan nok se på bildet at det er meg.

 

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, interresant tema. Skal på ingen måte forsvare den som brukte venstre felt som "kosefeltet", hater sånne folk! Men hvis han kjørte i 78 km/t i 80 sonen er vel ikke akkurat det så veldig for mye for sakte... Om du skulle kjørt forbi på "vanlig" og lovlig vis måtte du ha kjørt 2 km/t fortere enn ham, og hadde brukt ganske lang strekning på det, men det hadde vel gått greit uansett. Men visste du ikke om fotoboksen? Om du gjorde det, burde du kanskje ventet til du var forbi den med å kjøre forbi?

 

Anyway, nok om det. Jeg forstår veldig godt at du ble provosert, hadde sikkert blitt det selv også. Så da er spørsmålet: Er det fortsatt forbudt å bruke høyre feltet til forbikjøring av dem som kjører for sakte? I disse situasjonene (den er ikke enestående, desverre), der de saktekjørende nekter å flytte seg fra venstre fil, og høyre felt har klar bane, burde ikke det da være lov å bruke dette feltet? Noen som er inne på jusen som kan svare? Det er jo "venstrekjøreren" som hindrer trafikken her :bok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer..

Fint den ikke filmer, for da hadde den jo sett at du kjørte forbi på høre side..

Noe som også er ganske dyrt.

(Altså venste felt over i høyre, kjøre forbi, legge seg i venstre igjen)

 

Eg spurte en politimann om akkurat d der.

Han sa at politie må se deg i venstre felt,for å så legge deg i høyre felt å kjøre forbi,å så legge deg i venstre felt forran bilen du kjørte forbi for å kunne ta deg på det.

Hvis du ikke legger deg forran bilen igjen i venstre feltet,så har du bare passert den, å d e ikke forbudt...

Ka sku man gjort når det e kø då....?

Men selvfølgelig kan han ta feil...

Politie i Bergen har litt andre regler enn ellers i landet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, interresant tema. Skal på ingen måte forsvare den som brukte venstre felt som "kosefeltet", hater sånne folk! Men hvis han kjørte i 78 km/t i 80 sonen er vel ikke akkurat det så veldig for mye for sakte... Om du skulle kjørt forbi på "vanlig" og lovlig vis måtte du ha kjørt 2 km/t fortere enn ham, og hadde brukt ganske lang strekning på det, men det hadde vel gått greit uansett. Men visste du ikke om fotoboksen? Om du gjorde det, burde du kanskje ventet til du var forbi den med å kjøre forbi?

 

Jeg visste selvfølgelig om fotoboksen, men rullegardinen gikk ned i det tåkelyset kom på, og da glemte jeg helt fotoboksen ja..

 

Dette var i Fløyfjellstunnelen for sikkerhets skyld. Men så var det det at han hadde en Voyager, og at jeg lå litt bak han, og da spørs det om skiltet på bilen min kom fram...

 

Men hvis fotoboksen blinker, så må det være sikt til skiltet da, eller så kan de jo ikke sende boten til meg?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer..

Fint den ikke filmer, for da hadde den jo sett at du kjørte forbi på høre side..

Noe som også er ganske dyrt.

(Altså venste felt over i høyre, kjøre forbi, legge seg i venstre igjen)

Om man holder fartsgrensa er det vel lov til å kjøre forbi på høyre side vel?

ALtså... om fartsgrensa er 80 og noen i venstre felt kjører i 70 så må vel ikke du bremse ned til under 70 for ikke å ta han igjen?

 

Det er hvis du bruker høyrefeltet aktivt til å ta igjen folk?

På tide å avklare dette en gang for alle :)

FMW - Foreningen Mot Wonderbaum

Prosjekt: VW Golf 2 1991 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man holder fartsgrensa er det vel lov til å kjøre forbi på høyre side vel?

ALtså... om fartsgrensa er 80 og noen i venstre felt kjører i 70 så må vel ikke du bremse ned til under 70 for ikke å ta han igjen?

 

Det er hvis du bruker høyrefeltet aktivt til å ta igjen folk?

På tide å avklare dette en gang for alle :)

 

Slik jeg har blitt fortalt er det slik at sakteregående trafikk har vikeplikt (i samme kjøreretning altså) Med andre ord har han plikt til å legge seg inn i høyrefelt for hurtigere trafikk. Dersom man holder fartsgrensen er det, så vidt jeg har skjønt, ikke noe problem å forsere en sakteregående bil i høyrefelt. Dersom man kjører over fartsgrensen blir saken fort en annen...

 

Det er ingen unnskyldning for å ligge under fartsgrensen i venstre felt, dersom høyre er ledig - MEN rett før en fotoboks har jeg sett folk gjøre de dummeste ting!!! En kar jeg lå bak kjørte vel 10-15 km/t for fort i det han kom inn i synsfeltet til boksen.. (Jeg skulle kjøre forbi etter boksen) Da gav han bremsene et kraftig hugg, for så å slippe.. Jeg kastet meg inn i høyrefelt som da var ledig, men bilen som lå bak meg i venstrefelt smalt inn i han så det holdt!!

 

Ikke et eksempel til etterfølgelse...

 

Har blitt en del roligere kjøring med tanke på avstand etter det!!!

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår