GreenMile Skrevet Desember 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2005 Hva er ulempen med intern balansering, med en sylinder som tenner av gangen? I og med at andre har to og to samtidig Så hvis man bytter ut det "kjipe" eksosanlegget på en 5 liters V8er fra Thunderbird, får man mye høyere effekt da eller? Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 Det et fordi at de kipe eksos anleggene de kom med fungerte som tvungen astma på de stakkars motorene på 5 liter T/A 455 hva mener du med en "mid" block TM Var mest ment som en fleip, men ser du på lille 302 å sammenligner den med en 351 så ser den jo nesten ut som en big block i forhold lol Når jeg mener amerikansk V8 så er det såkalte crossplane V8ere som har den karakteristiske lyden som man kjenner igjen. Det finnes sikkert amerikanske V8 ere med flatplane design også, men de vill da selfølgelig ikke høres amerikansk ut. Forøvrig så vill man jo høre forskjell på en bil med enkel og dobbel eksos, litt av den fine lyden forsvinner med enkel eksos. Malibuen min er et godt eksempel, enkel eksos og potter som demper all lyd. Må stå helt intill bilen for å høre at den går. Prøvde den som første likbil på rudskogen, folk hørte ikke bilen når den paserte på pinegrensen som er vell kanskje 4000 omdreininger. Ulempen med amerikanske V8ere er at for å få den interne balansen i motoren så kreves det store motvekter på veiva, dette medfører at motorene øker turtalet saktere og tåler mindre turtall enn en "europeisk" V8 og dermed kan oppnå mindre effekt. MEN personlig mener jeg at det at amerikanske V8ere varver sakte og ikke tåler turtall er noe tull. Her i Halden har vi en Dodge Dart med 426Hemi (Stroket til 490) som varver lett 9000 omdreiniger (Gatebil). Selv har jeg hatt en en boret og stroket Pontiac 455 (472), med aluminiumsråder og kam som hadde lober like stor som kamtunelen, før gassen var i bunnen var turtallet oppe i 7000omdreininger. Jukset litt da med tomgang på mellom 1500 og 2000 omdreininger. (Noe lavere enn det så ville jeg ha stikkflamare på 0,5meter bak bilen.) Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 Hva menes med "crossplane" og "flatplane"? Hvorfor hadde amerikanske V8ere intern balansering, når det medfører store motvekter på veiva? Hvorfor hadde ikke de to og to sylindere som tenner samtidig, er det pga. lyden? Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Desember 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 Chrysler 360 har feks en anderledes balansering enn de vanlige. Svingningsdemper,veiv og converter er balansert sammen.Viktig å vite hvis du skal bytte ut feks converteren.318 converter i en 360 passer fysisk men gir vanligvis mye vibrasjoner. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JEPS Skrevet Desember 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 Fint å se å høre at folk er enige med meg om den corvetten!! fant en film til så her kan dere laste ned den Corvette film 2 (uten kompressor) (ca 50mb) Ellers så fant jeg litt specs på bilen og motoren++ *Motor- 2-bultad smallblock V8. Borrad och penad, nya kamlager och frostpluggar. *Topplock- Kenny Duttweiler Trick-Flow 195cc alutoppar, CNC-frästa förbränningsrum. 1,60 2,02 rostfria ventiler. Snart med dubbla ventilfjädrar, stödgördlar och titanretainers för att klara höga lyft på höga varv. Matchportade med insuget. *Kolvar stakar och vev- Eagle racing strokesats, smidd vev. smidda I-beam stakar samt smidda J-E ( SRP ) kolvar. totalseal ringar. Allt viktbalanserad från koppling hela vägen fram. Clevite 77 lager. *Koppling- Centerforce Dual friction. *Lamell- Dualfriction ( Centerforce ). Två typer av lamell, olika på svänghjulssidan i förhållande till tryckplattan. *Oljepump- Melling high performance high flow med ARP-drivaxel samt Melling pickup. *Bensinpump- Aeromotive A1000. ( god för 1000 insprutningshästar, 1200 förgasarhästar ). Specialsvarvade nipplar och pressade slangar. *Soppatrycksregulator- MSD progressiv bränsletrycksregulator. *Kompressor- ProCharger P600B. Med högglanspolerat kompressorhus. *Dumpventil- Turbo XS med tratt. *Kamaxel- Comp Cams hydraulic blower cam. *Packningar- FelPro. *Vipparmar, ventilfjädrar, lyftare, guideplates och stödstänger- Comp cams full rocker roller package. complyftare och stödstänger samt styvare fjädrar. *Bultar för ramlageröverfall, vevstakar samt topplock- ARP. *Insug- Holley StealthRam. Matchportat med topplocken. *Ventilkåpor- Lackerade Aluminiumkåpor *Tändning- MSD 6al separat tändsystem, Samt MSD tändkablar. MSD fördelare. Samt MSD 3-step module. *Oljefilter- Moroso performance high flow. *Mätare- Autometer lambdamätare, Autometer Cobalt Varvräknare med shiftlight, Autometer cobalt vattentempmätare, Autometer laddtrycksmätare. *Oljetråg- Modifierad med trapdoors för att hålla oljan på plats under acceleration samt inbromsning och kurvtagning. Även oljeretur från kompressorn. *Spridare- LUCAS #38 vid 58psi *Kamdrivning- CompCams, dubbla drev och kedjor. Samt infrästa oljespår för ökad smörjeffekt och hållbarhet. *Däck- Hancook Wentus sport. ( Gatdäck 275/40 17” ) på G, M/T slicks på breddade plåtfälgar. *Bromsar- Tillvidare orginalok med HAWK Performance Nascar racebelägg. *Växellåda- 4+3 Overdrive Manuell. Doug Nash *Bakaxel- Dana 44 med diff. Samma som sitter i Vipern Allmän info. Motorstorlek orginal- 350Kubiktum= 5,7liter ( 5700cc ) Hk/Nm 230/450. Tuned Port Injection. 9,0:1 i kompressionsförhållande. 0-100km/h ca,6 sekunder. Ej överladdad Motorstorlek trimmad- 383Kubiktum= 6,3liter ( 6300cc ) Hk/Nm ???/???. Tuned Port Injection med specialmappat chip. 8,7:1 i kompressionsförhållande. Överladdad med kompressor. (klippet og limt inn fra svensk side som dere ser.) Siter 240 75mod V8 245 76mod TIC B21ET 63 Cadillac deville step in and sitt down, shut up and hold on! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Hva menes med "crossplane" og "flatplane"? Hvorfor hadde amerikanske V8ere intern balansering, når det medfører store motvekter på veiva? Hvorfor hadde ikke de to og to sylindere som tenner samtidig, er det pga. lyden? Hørte at for å få den tøffe lyden, så må man ha nye grenrør, slik at rørene krysses, ikke 4 sylindre på en potte, men at eksosen fra begge rekkene passerer hverandre. Kanskje uklart. Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Begge typene V8ere ble oppfunet for over 80 år siden. Flatplane: SOm tidligere nevnt egentlig en dobbel rekke firer, teknologien som gjorde det mulig å lage rekke firere over ca 2,5 liter som var så si vibrasjonsfri ble først funnet opp av Mitsubishi på slutten av 70tallet. Jeg vill da anta uten å ha undersøkt det noe vidre at samme probleme vill oppstå med en dobbel firer. Dette vill si at man sitter i en bil som man riskikerer å få ristet ut tennene av kjeften i. På banekjøring er nok ikke dette et problem, men man kan jo se for seg den lite hyggelige opplevelsen med å kjøre den bilen på jobben. Lignende effekt kan oppnåes ved å nappe ut 2-3 plugledninger på en amerikansk V8 eller en på en vanlig liten rekke firer. Amerikanerne lagde hverdagsbiler, 5-8liters V8ere på 250-450hk var helt vanlig matpakketransport. SÅ spørsmålet er egentlig ikke hvorfor amerikanske v8ere bruker crossplane designet, men derimot hvorfor feks Ferrari ikke bruker det mener jeg da... :usa: For å oppnå den tøfe lyden så vill du unngå å krysse eksosen, lyden lages av det faktum at den fyrer en og en sylinder på hver sin side av motoren. Crossover brukes for å utnytte pulsene i motoren til å hjelpe til med utsugingen av eksosen, noe som gir ekstra effekt. På mange modenerne amerikanere brukes det Crossover, en av bilene som ikke bruker det er den nye Pontiac GTO, dette er for å prøve å gjennskape den klassiske V8 lyden. Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 SÅ spørsmålet er egentlig ikke hvorfor amerikanske v8ere bruker crossplane designet, men derimot hvorfor feks Ferrari ikke bruker det mener jeg da... :usa: Frister litt å sitere reklame materialet til Ferrari 360 Modena nå gitt. Pick-up is spectacular thanks to excellent torque which peaks at 275lb-ft at 4750rpm, 80% of that available at just 3000rpm :D Imponerende... Siter Matpakketransport: 85 Volvo 740GL Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI 740 hugges. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Hahaha, er jo mer dreimoment i malabuen :D , men mulig Ferrarien kjører fra Volvoen din i det minste :eek: Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Takk for bra svar 455=) En ting jeg lurer: Hvorfor har bla. Ford Thunderbird fra 80-tallet kjip lyd? Hva har Ford gjort med 5 liter'n, slik at den låter dårlig? Er det så vrient å gjenskape gromlyden da, man selger jo fler biler ved å ha slik lyd vil jeg tro... funker iallfall på meg=) Hvorfor hadde amerikanske V8ere intern balansering, når det medfører store motvekter på veiva? Dessuten lurer jeg på hvordan dette med crossplane er? Og hvorfor får man ikke fet lyd med "flatplane"? Ha'kke akkurat enorm peiling på V8ere, slik som dere andre her=) Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Hahaha, er jo mer dreimoment i malabuen :D , men mulig Ferrarien kjører fra Volvoen din i det minste :eek: Det henger jo ikke på greip da Bjørn, Malabua har mer moment enn Ferrarin, Volvon min kjører fra Malabua di, og Ferrarin kjører fra meg? Hva hjalp det da med momentet ditt? :D Nei, du får prøve deg på europeisk ingeniørkunst. Som oppfinnere av både airbagger, overliggende kammer, ABS bremser og bensin innsprøytning må du skjønne hvor langt foran dem ligger. :lol Siter Matpakketransport: 85 Volvo 740GL Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI 740 hugges. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 (1,2),(,3,4),(8,7)(,3,6) og (1,2),(4,6),(7,8),(3,4) Tallene i parantes fyrer samtidig. Du glemte syl. 5 to ganger.. Eller er det hemmeligheten bak europeiske v8? Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olehenri Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 nuddelkokere håhå.. det der var det beste du kom på? ontopic: skamrå :D Siter -- 99`200sx S14A Racing Edition-- 93 200sx S13 - Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Det henger jo ikke på greip da Bjørn, Malabua har mer moment enn Ferrarin, Volvon min kjører fra Malabua di, og Ferrarin kjører fra meg? Hva hjalp det da med momentet ditt? :D Nei, du får prøve deg på europeisk ingeniørkunst. Som oppfinnere av både airbagger, overliggende kammer, ABS bremser og bensin innsprøytning må du skjønne hvor langt foran dem ligger. :lol Hva er vitsen med å brife med høyt moment egentlig? når det ikke "går fremover" Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane Skrevet Desember 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2005 Du glemte syl. 5 to ganger.. Eller er det hemmeligheten bak europeiske v8? Stemmer, sylinder nr. 5 finnes ikke! :lol Hva er vitsen med å brife med høyt moment egentlig? når det ikke "går fremover" Historien er litt lengre enn jeg beskrev, kommentaren min var nok litt intern. happyhappy Siter Matpakketransport: 85 Volvo 740GL Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI 740 hugges. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.