Gå til innhold

Senkefjærer på orginal demper

Ranger emnet


Znip

Anbefalte innlegg

Nå har jeg montert senkefjærene, men når de ikke er montert på bilen, kan jeg snurre på fjæra! Dette kommer ikke biltilsynet til å like, selv om jeg _kan_ kjøre med de? FOr når det blir press på dette, så vil fjæra sitte som støpt i skåla si. De er kun hvis jeg skal leke rally å fly på alle fire at dette kanskje vil få konsekvenser? Men har hørt at biltilsynet sjekker dette da bilen skal vises. Så det eneste er vel bare å montere gamle fjærene bak da? Nye dempere egnet for senking har jeg ikke penger til uhhmmwhat?

- 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK]

X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt!

X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]

Mazda Owners Group Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg montert senkefjærene, men når de ikke er montert på bilen, kan jeg snurre på fjæra! Dette kommer ikke biltilsynet til å like, selv om jeg _kan_ kjøre med de? FOr når det blir press på dette, så vil fjæra sitte som støpt i skåla si. De er kun hvis jeg skal leke rally å fly på alle fire at dette kanskje vil få konsekvenser? Men har hørt at biltilsynet sjekker dette da bilen skal vises. Så det eneste er vel bare å montere gamle fjærene bak da? Nye dempere egnet for senking har jeg ikke penger til uhhmmwhat?

 

hehe noe vilt galt her! men jeg tror du har fått feil senkesett jeg. kontrolert dette? du har jo for korte fjærer.. det skal være kraftig spenn mellom skålene (topp og bunn) å dette er ikke noe du skal kjøre rundt på hvertfall.. er de for korte er de sansynligvis beregnet for en bil med mindre vekt enn din...

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får kjøpt akkurat det du vil.

 

det er forskjell fra bilmerke til bilmerke om man trenger senkedempere eller ikke. det er også forskjell på ant. mm før man tranger det.

 

lengda på fjæra varier etter hvor mye den skal senke. ikke etter tyngda den skal bære.

 

er det slark når bilen er jekket opp MÅ du investere i senkedempere eller ikke senke bilen så mye.

 

det skal nok gå fint å kjøre med det så lenge du holder hjula til asfalten, men du kan bare glemme å få det godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er ikke fjærene som er feil. Dessuten tror jeg ikke H&R lager fjærer som ikke passer:) Det er nok demperne som ikke passer ja. Men de sto i spenn foran, og ikke bak.. Får kjøre med senk fram, og ikke bak da;P

- 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK]

X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt!

X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]

Mazda Owners Group Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lengda på fjæra varier etter hvor mye den skal senke. ikke etter tyngda den skal bære.

 

 

 

da forsto ikke du det jeg sa vertfall.. lengde og stivhet varier fra bil til bil..

ta min audi eks. senka den nyelig.. har en audi 100 2.3 sedan. hadde jeg fått senkesett til en audi 100 2.3 stasjonsvogn eks. har denn kraftigere og større fjærer bak for den er beregna for mere last ol. det er jo samme bilen i utgangspunkte men har forskjellige fjærer og dempere... er du med nå?

 

og vist du znip sier du har de riktige fjærene, hvorfor selger de da fjærer som i utgangspunkte ikke passer? er fjærene laga for kortere dempere hvorfor selger de da uten dempere? ulogisk for meg vertfall.. såfall skulle det stått at de var beregna på kortere dempere...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod deg godt, men du forstod visst ikke.

 

Forskjellen på din bil er ikke lengda på fjæra, men som du sier hva den er bergenet og tåle av vekt. Har du en 2,3 og får fjær til en 2,0 eller omvendt vil fjæra være like lang, men den vil sansynligvis ha forskjellig tykkelse og spenn.

Problemet med "feil" fjær blir da at bilen senker for mye eller for lite i forhold til hvilken vei den er feil. Den vil uansett sitte fast på demperen hvis den ikke skal senke så mya at man må ha kortere dempere.

 

Så hadde du fått fjærer til en stv hadde ikke bilen din blitt så lav som den skulle. Hadde en med stv fått dine fjærer ville den blitt litt lavere en den skull.

Men fjærene er uansett like lange og du vil da ikke få slark.

 

Selvfølgelig går det ann å få kjøpt senkefjærer uten dempere, fordi om man i utgangspunktet må ha dempere for å få det godkjent.

Det er ingen regel som sier at man MÅ kjøpe komplett sett.

Hvor ofte må man bytte dempere å fjærer samtidig ved en senere anledning for eksempel??

Det går også ann å kjøpe dempere og fjærer fra forskjellige leverandører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vist du znip sier du har de riktige fjærene, hvorfor selger de da fjærer som i utgangspunkte ikke passer? er fjærene laga for kortere dempere hvorfor selger de da uten dempere? ulogisk for meg vertfall.. såfall skulle det stått at de var beregna på kortere dempere...?

 

de passer fram, og det er samme org. dempere!

rare greier..

- 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK]

X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt!

X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]

Mazda Owners Group Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår