Gå til innhold

Oljen ut gjennom eksosen på Vito

Ranger emnet


vimael

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en MB Vito 108D (1997)

 

Når bilen er kald starter den fint. Den går fint og jevnt på tomgang, men den ryker noe helt vanvittig. Som en fabrikk..

 

Bakluka blir også helt sort av olje når man kjører.

Du kan ikke merke noenting galt med bilen når man kjører heller.

 

Temperatur er helt normal og den bruker ikke eller lekker ikke kjølevæske.

 

Når bilen er varm er den umulig å starte, men den går fint så lenge det har vert igang siden den var kald.

 

Det er ingen forskjell på røyken om bilen er kald eller varm..

 

Hva kan være galt her?

 

Det er ingen ulyder ifra motor heller. Og bilen har ikke turbo..

 

 

 

Mvh

 

Vidar Mæland

 

 

PS

 

Ett damplokomotiv blir som en sigarett i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på hvor mye den bruker da jeg kjøpte den med motoeren sånn, og har da naturligvis ikke brukt den så mye.

 

Har selvfølgelig vert innom toppakningen jeg også, men det er så rart att temperatur og kjølevske er så bra da.?

 

Hva med stempelringer?

 

Er sjansen størst for at det har med toppen å gjøre eller må man bytte hele motoren.?

 

Regnet med det verste da jeg kjøpte den, så alt annet blir evt. bare positiv overraskelse.

 

 

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på hvor mye den bruker da jeg kjøpte den med motoeren sånn, og har da naturligvis ikke brukt den så mye.

 

Har selvfølgelig vert innom toppakningen jeg også, men det er så rart att temperatur og kjølevske er så bra da.?

 

Hva med stempelringer?

 

Er sjansen størst for at det har med toppen å gjøre eller må man bytte hele motoren.?

 

Regnet med det verste da jeg kjøpte den, så alt annet blir evt. bare positiv overraskelse.

 

 

Vidar

 

Er vel ganske stor sannsynlighet at det er stempelringen(-e), da ryker det iallfall noe helt j... pga man får olja opp i forbrenningskammeret, og ut av eksosen. Men da pleier jo bilen å gå mye dårligere da, pga. mister komp og urein forbrenning. Hvis det er et stempel som ringene har gått på, så kan det jo hende at du ikke merker noe spesielt effekttap; kanskje var det slik siden du har kjøpt den...

Virker litt rart...

Hvis det er toppakning burde man jo merke det på kjølevannet... kommer vann inn i forbrenninga, men da burde det ikke komme svart røyk, men mer hvit... kan jo være litt av alt også da...

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er ikke turbo på bilen..

 

Røyken er egentlig mer hvit enn sort. Men bakluka blir helt sort av olje.

 

Kan ikke garantere at det ikke er effekttap på den, men den går ihvertfall helt jevnt og fint.

 

Da er det nok både stempelringer og kanskje toppakning.

 

Noen som har vert borti bytte av disse.??

 

Kostnad i forhold til byttemotor. Får vel motor for rundt 10 lapper.

 

 

Siden dette er en vanlig 108D uten turbo. Er det en enkel sak å sette i en motor med turbo. 110D kanskje. Noen som vet forskjellen der?

 

Mvh

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halla..

 

gjør følgende.. kjør den helt varm først, så skifter du olje og filter.. fyll på Motorfluch og kjør en halv time rolig.. skift olje/filter på nytt ..

 

Kjør motoren til normal arbeidstemperatur. finn en plass hvor det tåles litt støy!!

Rus motoren i 20 sekunder ved å holde gassen i bånn..

La motoren gå på tomgang i 10 sekunder..

Gjenta denne prosedyren 50 ganger !!!

 

stor sjanse for at stempelringene løsner.. BOS gjorde dette på 90 % av bilene med slike symptomer på slutten av 90 tallet ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår