vimael Skrevet November 23, 2005 Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 Hei Har en MB Vito 108D (1997) Når bilen er kald starter den fint. Den går fint og jevnt på tomgang, men den ryker noe helt vanvittig. Som en fabrikk.. Bakluka blir også helt sort av olje når man kjører. Du kan ikke merke noenting galt med bilen når man kjører heller. Temperatur er helt normal og den bruker ikke eller lekker ikke kjølevæske. Når bilen er varm er den umulig å starte, men den går fint så lenge det har vert igang siden den var kald. Det er ingen forskjell på røyken om bilen er kald eller varm.. Hva kan være galt her? Det er ingen ulyder ifra motor heller. Og bilen har ikke turbo.. Mvh Vidar Mæland PS Ett damplokomotiv blir som en sigarett i forhold. Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dj-m Skrevet November 23, 2005 Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 bruker den mye olje? Siter Mercedes 190e 1991 sportline Opel Omega 2,0 16v 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vimael Skrevet November 23, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 Ja det kommer vel ann på hva man definerer som mye, men vil vel si det. Vidar Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet November 23, 2005 Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 Hvor mye olje bruker den ca. da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 23, 2005 Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 Toppakning er slitedel på Vito. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vimael Skrevet November 23, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 Har ikke peiling på hvor mye den bruker da jeg kjøpte den med motoeren sånn, og har da naturligvis ikke brukt den så mye. Har selvfølgelig vert innom toppakningen jeg også, men det er så rart att temperatur og kjølevske er så bra da.? Hva med stempelringer? Er sjansen størst for at det har med toppen å gjøre eller må man bytte hele motoren.? Regnet med det verste da jeg kjøpte den, så alt annet blir evt. bare positiv overraskelse. Vidar Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet November 23, 2005 Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 Har ikke peiling på hvor mye den bruker da jeg kjøpte den med motoeren sånn, og har da naturligvis ikke brukt den så mye. Har selvfølgelig vert innom toppakningen jeg også, men det er så rart att temperatur og kjølevske er så bra da.? Hva med stempelringer? Er sjansen størst for at det har med toppen å gjøre eller må man bytte hele motoren.? Regnet med det verste da jeg kjøpte den, så alt annet blir evt. bare positiv overraskelse. Vidar Er vel ganske stor sannsynlighet at det er stempelringen(-e), da ryker det iallfall noe helt j... pga man får olja opp i forbrenningskammeret, og ut av eksosen. Men da pleier jo bilen å gå mye dårligere da, pga. mister komp og urein forbrenning. Hvis det er et stempel som ringene har gått på, så kan det jo hende at du ikke merker noe spesielt effekttap; kanskje var det slik siden du har kjøpt den... Virker litt rart... Hvis det er toppakning burde man jo merke det på kjølevannet... kommer vann inn i forbrenninga, men da burde det ikke komme svart røyk, men mer hvit... kan jo være litt av alt også da... Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 23, 2005 Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 det er ikke turbo på denne bilen da? Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet November 23, 2005 Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 Motoren kan gå helt fint den selv med gåen topp-pakning. Hvordan ser oljen ut? Hvis den er veldig mørk kan det godt være stempelringer. Avgasser presses da gjerne inn i oljen forbi stempelringene. Men det er vel bare å ta av toppen og se hva du finner? Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vimael Skrevet November 23, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 Hei Det er ikke turbo på bilen.. Røyken er egentlig mer hvit enn sort. Men bakluka blir helt sort av olje. Kan ikke garantere at det ikke er effekttap på den, men den går ihvertfall helt jevnt og fint. Da er det nok både stempelringer og kanskje toppakning. Noen som har vert borti bytte av disse.?? Kostnad i forhold til byttemotor. Får vel motor for rundt 10 lapper. Siden dette er en vanlig 108D uten turbo. Er det en enkel sak å sette i en motor med turbo. 110D kanskje. Noen som vet forskjellen der? Mvh Vidar Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet November 23, 2005 Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 Hvit røyk - stort sett kjølevæske. Sort røyk - fet blanding Blå røyk - forbrent olje. Sikker på at det ikke bare er et tykt lag med sot? Vet Eirik hadde en Vento med gåen topp. eirik@eyecandyracing.no Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vimael Skrevet November 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Er ikke sikker på noe jeg! Det eneste jeg vet er at kjølevæska er normal. Og den BRUKER olje, men lekker ikke. Og den ryker, oser, damper, som en fabrikk x4. Kan være en blanding av både hvit, sort og blå røyk for alt jeg veit. Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet November 25, 2005 Rapporter Share Skrevet November 25, 2005 halla.. gjør følgende.. kjør den helt varm først, så skifter du olje og filter.. fyll på Motorfluch og kjør en halv time rolig.. skift olje/filter på nytt .. Kjør motoren til normal arbeidstemperatur. finn en plass hvor det tåles litt støy!! Rus motoren i 20 sekunder ved å holde gassen i bånn.. La motoren gå på tomgang i 10 sekunder.. Gjenta denne prosedyren 50 ganger !!! stor sjanse for at stempelringene løsner.. BOS gjorde dette på 90 % av bilene med slike symptomer på slutten av 90 tallet .. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pirium Skrevet November 25, 2005 Rapporter Share Skrevet November 25, 2005 Rus motoren i 20 sekunder ved å holde gassen i bånn.. La motoren gå på tomgang i 10 sekunder.. Gjenta denne prosedyren 50 ganger !!! stor sjanse for at stempelringene løsner.. OG enda større sjanse for å få et stempel ut av blokka!! :eek: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet November 25, 2005 Rapporter Share Skrevet November 25, 2005 Høres ikke helt trygt ut det nei... si hvis motoren er sota ned, så skal man ikke bare ruse motoren med en gang, men begynne forsiktig, ellers kan du ødelegge/skade hele dritten! Hadde vel åpna toppen og sett. Høres mye ut som stempelringer Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.