Gå til innhold

Hvordan spakle igjen og lakkere liste på front\bak fanger og grill?

Ranger emnet


petter_707

Anbefalte innlegg

Jeg er helt blank på lakk og spakkel greier.

 

Her har jeg ringet rundt på min egen bil hva jeg hadde lyst å spakle og lakkere.

 

http://i16.photobucket.com/albums/b44/petter_707/DaihatsuCharadeCSSpakkle.jpg

 

Jeg kunne tenke meg å spakkle igjenn de sorte listene på fanger og bak

fanger.

+ At jeg har lyst å spakle igjenn logoen på grillen.

 

Hva i all verden må jeg gjøre?????????? :w00t

 

Listene på dørene er ikke no prob, de er limt fast. aneglsmili

 

 

Men om det er noen som synes noe helt annet så dere si i fra.

Daihatsu Charade G100 1,0 slitt motor (parkert, snart prosjekt)

Daihatsu Charade G101 TD blå uten motor (keep)

Daihatsu Charade G101 TD rød sprokken topp (sell)

Daihatsu Charade G101 TD rød Blått panser (bruker)

+ 3xOpel Rekord 1xOpel Senator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva fangerne dine er laget av, men tror jeg ville prøvd å tette de listene med glassfiber, evt. plastsveise inn noen stykker, OGSÅ sparkle over de.

Blir voldsomt mye sparkel hvis ikke...

 

Går det an å nappe av emblemet på grillen? Isåfall er det vel bare å gjøre det og sparkle over.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva fangerne dine er laget av, men tror jeg ville prøvd å tette de listene med glassfiber, evt. plastsveise inn noen stykker, OGSÅ sparkle over de.

Blir voldsomt mye sparkel hvis ikke...

 

Går det an å nappe av emblemet på grillen? Isåfall er det vel bare å gjøre det og sparkle over.

 

 

Flott at muligheter kommer inn. m'm

Det virker som at det går ann å lure et flatjærn under emblemet og få det av.

 

Fangerne er plastikk etter det jeg vet.

Om jeg bruker glassfiber, blir det tett i sporene på begge sider av lista?

 

Men du mener at jeg IKKE må BARE spakkle!!!? Det går ikke? :eek:

 

Men plast sveising høres utrolig dyrt og avansert ut!!!

 

Men spakkel og glassfiber kan jeg gjøre sjøl skal jeg tro.

 

 

Ikke se på sprekken i bakfanger. Henter en ny hvit en hos høggern.

Daihatsu Charade G100 1,0 slitt motor (parkert, snart prosjekt)

Daihatsu Charade G101 TD blå uten motor (keep)

Daihatsu Charade G101 TD rød sprokken topp (sell)

Daihatsu Charade G101 TD rød Blått panser (bruker)

+ 3xOpel Rekord 1xOpel Senator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du BARE sparkler, kan jeg personlig garantere at det sprekker etter kort tid...sparkel er bare for den siste finishen.

 

plast-svaising er ikke så koplisert som d høres ut som....

d holder å bruke en loddebolt faktisk.....prøv deg fram på noe som ikke er så nøye med. 1-2 timer og du får det til uten problemer....

 

et hint; plastsveising går bare ann på thermoplast, ikke herdeplast (detter MÅ limes)

dette finner du ut med en ligter eller en loddebolt; smelter plastikken, er det thermoplast, blir den sota,tar fyr, bare knekker, er det herdeplast...da må det limes...

 

fangere er som regel i thermoplast da...

 

type plast varierer fra merke til merke, modell til modell, så for å sveise plast, anbefales det å bruke plast fra den fangeren/delen som skal repareres/fikses. dette kan du f.eks skjere av et sted på baksiden av fangeren

(varm opp plasten før du skjerer, ellers blir det bare fliser)

 

ps. glassfiber skal du ha peiling på for å få et bra resultat, blir fort mye rot..(erfaring, har ikke kjangs!)

 

beklager dårlig rettskrivnings-talent

live fat, die young, and leave a big, fat, corpse...

 

->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:)

x: honda civic lsi

x:mazda 1,6 gti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du BARE sparkler, kan jeg personlig garantere at det sprekker etter kort tid...sparkel er bare for den siste finishen.

 

plast-svaising er ikke så koplisert som d høres ut som....

d holder å bruke en loddebolt faktisk.....prøv deg fram på noe som ikke er så nøye med. 1-2 timer og du får det til uten problemer....

 

et hint; plastsveising går bare ann på thermoplast, ikke herdeplast (detter MÅ limes)

dette finner du ut med en ligter eller en loddebolt; smelter plastikken, er det thermoplast, blir den sota,tar fyr, bare knekker, er det herdeplast...da må det limes...

 

fangere er som regel i thermoplast da...

 

type plast varierer fra merke til merke, modell til modell, så for å sveise plast, anbefales det å bruke plast fra den fangeren/delen som skal repareres/fikses. dette kan du f.eks skjere av et sted på baksiden av fangeren

(varm opp plasten før du skjerer, ellers blir det bare fliser)

 

ps. glassfiber skal du ha peiling på for å få et bra resultat, blir fort mye rot..(erfaring, har ikke kjangs!)

 

beklager dårlig rettskrivnings-talent

 

 

Tusen takk! :hello:

 

D jeg blir å gjøre da er å fylle i med smeltet plastikk fra en støt fanger og så

bruker jeg spakkel og pusse papir for å få en fin overflate.

Så er det bare å hive på grunning og hvit maling.

 

Jeg skal skifte bakfanger fordi den er sprokket og jeg har sett meg ut en brukt

til 250,- som er helt fin. Så bruker jeg bare den gamle til å plastsveise med.

Om ikke det er herdet plast!!!

 

Her er hvordan jeg håper på at det kommer til å se ut:

http://i16.photobucket.com/albums/b44/petter_707/Daihatsucharadesenket2.jpg

 

Edit:

Bilen min i linken over har jeg senket i photoshop!

Daihatsu Charade G100 1,0 slitt motor (parkert, snart prosjekt)

Daihatsu Charade G101 TD blå uten motor (keep)

Daihatsu Charade G101 TD rød sprokken topp (sell)

Daihatsu Charade G101 TD rød Blått panser (bruker)

+ 3xOpel Rekord 1xOpel Senator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk... han har også fjernet listene på dører og slikt... Ser utrolig mye penere ut når det er gjennomført..

 

prøve stålplast og??

 

tjaaaa.....

 

Får se, jeg tar det som gir best resultat og som ikke er svin dyrt.

 

Håper det blir som på bilde, jeg skal legge bilder inn på forumet når jeg er

ferdig.

Men det kan ta sin tid! ;)

 

Jeg har ikke stress eller plass å arbeide.

 

Er det lurt å ta av fanger før jeg begynner å jobbe. Blir det lettere. :wonder

Daihatsu Charade G100 1,0 slitt motor (parkert, snart prosjekt)

Daihatsu Charade G101 TD blå uten motor (keep)

Daihatsu Charade G101 TD rød sprokken topp (sell)

Daihatsu Charade G101 TD rød Blått panser (bruker)

+ 3xOpel Rekord 1xOpel Senator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lettest å bare smelte noen punkt slik at den svart og hvite plasten(selve fangeren) bilr til ett, slik at du slipper vibrasjoner mellom de to delene. Bruk så en loddebolt som nevt tidligere her i tråden for å "lime/fusjonere" de to delene sammen. Så bare fyller du igjen med glassfibersparkel slik at du får den overflaten du vil ha. Så sliper du ned litt og lakerer det hele med en fage. Etter denne fargen sliper du lett over. Så legger du på litt glassfiber av type vevd (ikke strie), dette for å få en kant som går over de skarpe kanten som "kan sprekke" mellom glassfibersparkelen og fangeren. Så sparkler du over med finsparkel og sliper dette ned. Så må du sprøyte på noen/flere lag med fyller(slipesparkel). Når overflaten er blitt slik som du vil ha så lakkerer du med den fagen (hvit/karosseri fargen) . HUSK at hvit farge kommer i mange fargenyanser, så hvis bilen har gammel lakk er det viktig å finne riktig nyanse slik at det ikke blir forskjell på ny å gammel lakk.

 

Bruk slik glassfiberduk som vist på vildet her, eller noe som ligner..

 

050.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lettest å bare smelte noen punkt slik at den svart og hvite plasten(selve fangeren) bilr til ett, slik at du slipper vibrasjoner mellom de to delene. Bruk så en loddebolt som nevt tidligere her i tråden for å "lime/fusjonere" de to delene sammen. Så bare fyller du igjen med glassfibersparkel slik at du får den overflaten du vil ha. Så sliper du ned litt og lakerer det hele med en fage. Etter denne fargen sliper du lett over. Så legger du på litt glassfiber av type vevd (ikke strie), dette for å få en kant som går over de skarpe kanten som "kan sprekke" mellom glassfibersparkelen og fangeren. Så sparkler du over med finsparkel og sliper dette ned. Så må du sprøyte på noen/flere lag med fyller(slipesparkel). Når overflaten er blitt slik som du vil ha så lakkerer du med den fagen (hvit/karosseri fargen) . HUSK at hvit farge kommer i mange fargenyanser, så hvis bilen har gammel lakk er det viktig å finne riktig nyanse slik at det ikke blir forskjell på ny å gammel lakk.

 

Bruk slik glassfiberduk som vist på vildet her, eller noe som ligner..

 

050.jpg

 

 

 

YPPELIG!

Det er det mest utfyllende, korteste og brukevenligste svaret jeg har fått.

Det imponerte meg virkelig.

 

Tusen takk. :pray

Daihatsu Charade G100 1,0 slitt motor (parkert, snart prosjekt)

Daihatsu Charade G101 TD blå uten motor (keep)

Daihatsu Charade G101 TD rød sprokken topp (sell)

Daihatsu Charade G101 TD rød Blått panser (bruker)

+ 3xOpel Rekord 1xOpel Senator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg vil tro at fangeren ikke er 2 delt, så det er ikke noe som må skjøtes der for å ungå vibrasjoene osv... eg ville først sjekket om plastlista stikker lenger ut enn fangeren, isåfall må du gjøre noe med det ;) bruk en varmepistol, varm det opp og bruk et skrujern eller noe å trykke det inn med (ikke med fingrene, det kan bli varmt ;)) også finner du fram glassfibersparkelen, sparkler som faen :D og når du syns det er et rimeleg resultat på glassfiberen, så drar du over med finsparkelen, og gjør siste finish, også på med fyller, også lakker du den :)

 

på grillen må du sikkert skjære og plastsveise litt, da det sansynleg er oppbygd til emblemet der... ta bort emblemet først, få tak i noe plast du kan sveise på ca samme profiler, kapp til, og sveis på, sparkle, fyller, lakk :)

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår