Gå til innhold

Lys i dashbord!

Ranger emnet


Sportsvagnen

Anbefalte innlegg

min står på fullt. har lyst på sterkere pærer slik at jeg kan ha fullt lys i skumringen/opplyst vei og dimme lysene litt på landeveien..

 

og såklart fikse alle lysene slik at det går an å se noe..

 

noen som veit om man får kjøpt alle lyspærene til instrumentpanelet, midtkonsollen, lyset til askebegeret/gulvet bak, alle lysene til varmeapparat og askebeger foran med høyere effekt enn orginalt? ex. bytte ut alle 2w pærer med 3w og alle 3w med 5w? for eksempel. er jo egentlig bra lys i 240 når alle fungerer og blir veldig bra med litt ekstra.

 

Bare du ikke tar det får langt... Trimpotensiometret ("dimeren") tåler ikke sååå mye ekstra..

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skulle akkurat til å spørre om det... noen som vet hvor mye den faktisk tåler? bytter man ut alle 2W pærene med 5W blir det en strøm-økning på 150 %. Det regner jeg med er mer enn den takler...eller?

 

På 242'n jeg hadde, så hadde plasten rundt dimmern smelta (før jeg hadde bilen) så jeg trur man bør trå litt varsomt....

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og røsket ut dimmeren av 460 en min nå. Har litt lyst til å koble instrumentlysene utenom den. Er jo bare 10V til lysene nå når jeg skrur opp til maks, og bruker aldri dimmeren heller. Men er det slik i 240 en også at dimmeren har 3 ledninger? Hvilken av disse er det isåfall som skal kobles sammen for å gå utenom dimmeren så lysene får 12V? Finner ikke ut hvilken jeg skal koble sammen. Er det - eller + den øker motstanden på?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Volvo_gutten
Det samme skjedde med 142`n, men det begynte å virke når broren min kjørte i en diger dam :D da virket det, men ikke ryggelysene. Nå nettopp forsvant belysningen igjen, men da virket ryggelysene! :confused: hva kan det være?

 

Ingen som vet hva som kan være galt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Dimmern skal man ALDRI røre i en Amazon eller 140 hvis lysene er i orden. Rører du den, blir det borte i månedsvis. Hvis denne reostaten har noe til felles med potensiometere hjelper det å smøre den.

 

Så, til dagens spørsmål: sliter med at "alle" lysene blir borte, samt at ladelampa lyser i en '78 242. Lader rundt 14V, så ladinga er ok. Opplevde akkurat det samme i en '75 244, bare at oljelampa også lyste. I tillegg streika enten bensin- eller tempmålern.

 

I 242en Kutta vifta ut på alle trinn også. Det er nok egen feil, for varmepakka ble byttet i fjor. Men det rare er at turtellern kutter til 0rpm når trinnvelgern på vifta skrues på. Alt i alt virker det som om at det må være en "standardfeil" med et jordingspunkt ell.no. Ser flere her sliter med samme eller lignende tilfeller.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 242en Kutta vifta ut på alle trinn også. Det er nok egen feil, for varmepakka ble byttet i fjor. Men det rare er at turtellern kutter til 0rpm når trinnvelgern på vifta skrues på. Alt i alt virker det som om at det må være en "standardfeil" med et jordingspunkt ell.no. Ser flere her sliter med samme eller lignende tilfeller.

sjekk giverledningene (overledning mot blokken, tror jeg).

 

ellers, når dere er inne i dash, kan dere jo VURDERE å bygge om til LED.. (får hvite led's også).. de utvikler ikke varme (nesten) og samtidig, varer de nok lengre enn mange av bilene på forumet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. bror satte inn ei led-rekke fra et høytsittende bremselys over instrumentclusteret. Ble horete og fint det. :D

Det ble gjort da lyset i dashen gikk, mens lyset i midtkonsollen fortsatt fungerte.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår