Gå til innhold

Prosjekt A3 Sportback

Ranger emnet

Golf IV driver

Anbefalte innlegg

Den siste tiden er det lite som har skjedd i A3'en, men siden forrige gang har en Soundstream Lil'Wonder 5.830 funnet veien inn i bilen. Denne erstattet dermed de to forsterkerene jeg hadde før, da dette er en femkanalers forsterker. Lydkvaliteten økte også ved høyt volum!

Senest nå i helgen kjørte jeg forbi Elverum en tur, på vei til Trysil - og stoppet da innom Anders Fleischer.

Etter det har enda fler endringer blitt gjort i systemet. Bassen jeg hadde bak før som var av et heller ukjent merke, er byttet ut. I tillegg til at komposettet i bakdørene som har vært originalt frem til nå, skal byttes!

Endringer:

- Suben er nå byttet ut med Focal 25A1.

- Originalsettet i bakdørene blir byttet ut med Focal 130A1 komposettet, samme settet som foran.

Foreløpig er det bare suben som har blitt byttet ut, da dette tok veldig kort tid. Satte den rett og slett i samme kasse som den jeg brukte før, en lukket kasse på omtrent 26 liter.

De som har erfaringer med elementet vet at dette egentlig skal ha reflekskasse. Likevel valgte jeg i samarbeid med Anders å foreta en test av elementet i lukket kasse. På fabrikken har Focal selv testet suben i en lukket kasse på 30 liter, og fant da ut at dette var noe for stort! Jeg valgte derfor å forsøke med min kasse, og foreløpig må jeg si meg svært fornøyd. Elementet har enda bare spilt i maks én time, og jeg regner med at jeg vil oppnå best lyd etter 5-20 timer. Vanskelig å si...

Bilder fra bytting av sub:

Kassen vist tom, kun fylt med dempeull!

IMG_0261.jpg

Nærmere bildet av tetningslisten som er satt rundt åpningen i baffelen. Dette for å sørge for å ikke slippe noe som helst luft gjennom!

IMG_0263.jpg

Bilde av terminalen jeg bruker for gjennomføring av signalet! Noe ødelagt da plastikken har blitt sprø! Skal kjøpe ny terminal straks.

IMG_0264.jpg

Her er altså det nye elementet som skal i kassen, Focal 25A1.

IMG_0265.jpg

IMG_0266.jpg

IMG_0267.jpg

Og til slutt, det ferdige resultatet:

IMG_0268.jpg

De som lurer på hva den svarte gaffateipen gjør i hjørnene på kassen, så har den ikke noe å gjøre med å tette luftsprekker i kassen :). Dessverre begynte MDF'en å flise seg i kantene her, så dette så jeg på som den beste løsningen!

En oppdatering av monteringen av settet bak vil følge etterhvert, bare det blir litt varmere i luften eller jeg finner et sted å stå mens jeg monterer!

En stor takk rettes samtidig til Anders Fleischer, hvor alle tips og gode tilbud på komponenter kommer fra :) Takk ska'rru ha..

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kassa hans ligger under gulvet ;) så det er trekt det om du ser bildene på forrige side;)

trengte du veiviser for å trekke filt? ;) Sorry *OT

Neimen, tenkte at siden han hadde så fet kasse, at han ville vise den frem til folk =D

Golfnese: Jeps.. gjør nok det..;)

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. kjøpte du den gamle subben på qxl? om du har hørt om merket Xelent, er det de elementene som blir brukt i de aktive subbene deres.;)

ble SKIKKELIG nice nå! focal hele veien. MmMMmmmmm!;)

Hehe.. jepp, det kan stemme det! Har aldri visst hvor dette elementet kom fra, men nå er jo det avklart! BRA! Har egentlig ikke vært så skuffet over det, men det manglet en del i forhold til de bedre merkene.

Jepp.. Som du sier blir det nå Focal hele veien! Kompo foran, kompo bak, og sub! Bestemte meg tidlig for å gjøre dette, men ettersom de hverken lager spillere eller forsterkere ble jeg nødt til å bruke andre merker der! Både spilleren og forsterkeren er jeg veldig fornøyd med, så vel som Focal-koponentene selvfølgelig...

Som golfnos riktig sier så skal jeg ikke trekke kassen. Den ligger jo under et gulv jeg allerede har trukket, så det vil ikke være noe vits. Bare unødig tidsbruk, såvel som meningsløst synsmessig sett! menmen.. hvis du trenger hjelp skal jeg alltids kunne hjelpe deg KristianG, hvis ikke golfnos sine bilder skulle gjøre jobben for deg!

Gleder meg til noe bedre vær nå, så monteringen av komposettet bak kan begynne. Da skal også 18" settes på, og en liten senk utføres for å sette det riktige preget på bilen!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra ut dette :) hvordan spiller de focal høytalerene du har smette inn forran ?

å Anders Fleischer driver han en sjappe elns ?Virker så det er mange her på forumet som er fornøyd med han :)

Firmaet til Anders heter Autodesign og ligger på Elverum.

Nettadressen er : http://www.autod.no

Er INGENTING den mannen ikke kan om bilstereo, tror jeg:)

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firmaet til Anders heter Autodesign og ligger på Elverum.

Nettadressen er : http://www.autod.no

Er INGENTING den mannen ikke kan om bilstereo, tror jeg:)

Det stemmer nok.. Anders har vært en stor ressurs å ha hele veien i dette prosjektet! Tilgjengelig hele tiden, og har alltid et godt svar å komme med! Kundeservicen går det ikke an å klage på da den er perfekt.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok.. Anders har vært en stor ressurs å ha hele veien i dette prosjektet! Tilgjengelig hele tiden, og har alltid et godt svar å komme med! Kundeservicen går det ikke an å klage på da den er perfekt.

Mvh

Slikt liker vi :peace: Men hvordan spilte de focal elementen du har forran ? kjøpte du dem også igjennom Anders Fleischer.?

pi21/pøl i Brei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i bilen er kjøpt av Anders, bortsett fra kabler.

Komposettet foran spiller som bare rakkern. Til å koste 1300 kroner, eller noe slikt, er dette er frontsett du ikke vil bli skuffet over! Jeg har 5 1/4" settet, og synes at midbassen her blir veldig bra. Stram og fin..

Kan absolutt anbefale dette settet videre til andre.. Derfor jeg har kjøpt ett til som skal inn i bakdørene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var det tid for en liten oppdatering. Siden suben ble montert har jeg nå fått satt inn komposettet i bakdørene! Dette viste seg å være en ganske så enkel operasjon, med mange likhetstrekk til installasjonen i framdørene.

Først måtte dørtrekket demonteres. Dette blir gjort ved å først lokalisere hvor det befinner seg skruer, som fester dørtrekket til selve døren. I mitt tilfelle sitter disse bak dekselet ved diskanten (samme deksel som foran), og under vindushevings-dekselet (funnet ut ved logisk tankegang :) ) Slik ser det altså ut:

IMG_0285.jpg

IMG_0277.jpg

IMG_0284.jpg

IMG_0283.jpg

Skruene som jeg snakket om, befinner seg i de mørke hullene til høyre for diskanten i det øverste bildet og til høyre for knappen på det nederste.

Når disse skruene var skrudd ut, var det fritt fram for å trekke av dørtrekket. Her var det, som på fremdørene, viktig å starte nederst. Dette grunnet nyere VAG-bilers oppbygnings av dørtrekk, som består av klips nederst, og kroker øverst. Dette vil si at ved å starte nederst, og trekke ut klipsene, ender man til slutt opp med å kunne ”løfte” dørtrekket av selve døren!

Her er et bilde av baksiden av dørtrekket. Det hvite er isolasjon originalt fra fabrikk:

IMG_0270.jpg

Når dørtrekket var av, måtte jeg demontere den originale diskanten. Jeg løftet dermed bort det hvite isolasjonsteppet, og fant den originale diskanten sittende i en type ”holder”.

IMG_0271.jpg

IMG_0272.jpg

IMG_0273.jpg

Etter å ha vippet ut den originale diskanten, var neste oppgave å montere fast den nye! Dette gikk også veldig bra, og til min store lykke passet den nye diskanten perfekt inn i den originale ”holderen”:

IMG_0274.jpg

IMG_0275.jpg

Når dette var gjort, var det mellomtonen som skulle monteres. Dette gjorde jeg på samme måte som på framdørene, og laget igjen slike adaptere i MDF og finér. Slik så døren ut etter demontering av original høyttaler:

IMG_0269.jpg

Og slik så det ut etter å ha satt fast adapteren, elementet, og ikke minst delefilteret. Alt ble godt satt fast med gaffateip. I tillegg la jeg litt fyllstoff mellom delefilteret og selve døren, så det ikke skulle dirre inntil når jeg spiller.

IMG_0276.jpg

Mer var det egentlig ikke å si om denne operasjonen. Etter å ha montert slik nevnt over, var det bare å hekte på dørtrekket øverst, for så å banke det på plass i clipsene.

Slenger også ved et bilde av hvordan forsterkeren ser ut i dag. Har imidlertid byttet plassering på strøm og signalkabler, da dette var mest hensiktsmessig. På den måten kunne jeg unngå at strømkabelen måtte passere høyttalerutgangene på forsterkeren.. Gull verdt!

IMG_0286.jpg

PS: Hadde vært topp om en av moderatorene kunne flyttet denne tråden til prosjekt-forumet?!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Det skal vel kunne la seg gjøre det.. Har en reflekskasse stående her, men litt tvilende til hvordan den passer parametrene til Focalen. Mulig den er litt stor, og dermed innslaget av dypbass blir litt i overkant!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider