Gå til innhold

volvo turbo

Ranger emnet

a.d.b.

Anbefalte innlegg

hey folks, trenger tips, triks, hjelp osv..

jeg har en volvo242 ståendes bak huset mitt. Den skal dø. Jeg og et par kamerater har nå smelt på en turbomanifold, med turbo. Mangler kun tilbakeføring av oljen fra turboen og turboslanger.. tenkte på å bruke støvsugerslanger til det dritet der. Men hvor er det lettest å kjøre tilbakeføringen til oljen? borre hull i bunnpannen bare? og.. klarer forgasseren min trykk, eller må jeg la turboen sitte mellom gassern og innsuget?

Tenkte jeg skulle øke turbotrykket pent og forsiktig helt til stakkaren dør.

:D

btw: turboen er så vidt jeg vet en originalturbo fra en 240 tic (?) hvor mye klarer den å lade?

et par bilder for now.

http://home.no.net/abohn/bilforum/1.jpg

http://home.no.net/abohn/bilforum/2.jpg

edit: motoren er en b21 fra 1978 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mwb

eller så kan du donere turbo + manifold til meg for en billig penge, isteden for og drepe en stakkars volvo (som skal mye til)

er ikke det bedre plan? :D

den tror jeg også jeg ville gått for.. spørs jo hvor ødelagt turboen er da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den orginale forgasseren er beregnet på vakum, så den vil ikke fungere med trykk på.... dvs den må stå foran turboen. Problemet er at du kun vil få en minimal effektøkning, siden forgasseren ikke klarer å levere særlig mer bensin enn den allerede gjør... Antagelig kan du ikke lade mer enn 0 - 0,2 kg tenker jeg, uten at motoren går for magert, med stempelsmelting som resultat...

Men det var kanskje det du var ute etter??? :D

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mwb

Henrik du kan kjøpe bilen, så kjøper jeg turbo og manifold av deg meget billig :D og restene av bilen kan du kjøre på banen vår til vinteren! er ikke det bra plan?

GOD PLAN!! trenger egentlig bare dører, men sier ikke nei takk til litt jorderally :)

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe, her var det mye fin hjelp å få :D

stempelsmelting høres bra ut ja! men jeg får grave litt og se om jeg får tak i en trykkgasser da, hadde et lite håp om at sugegassern til volvo klarte overtrykk, menmen :)

turboen er 100% i god form. vann og oljeavkjølt. er det forresten originalt på volvo?

har en turbo til liggendes som er i nesten like bra form, trengs bare å bli kjørt litt for å få litt olje kjørt gjennom så den glir litt bedre. den passet ikke helt på manifolden beklagligvis :/ må ha en annen pakning isåfall

dørene derimot er det mer så-som-så med.. den ene er ok, den andre er mer eller mindre brukket på midten (dvs, noe løst vindu + vindusramme). skal ta en bedre titt på det imorgen, kan ta et bilde eller noe, hvis du synes det ser greit ut kan du få dør og sånne ting om du f.eks stikker innom en gang.. er nemlig ikke helt sikker på standen på dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går faktisk greit å kjøre trykk igjennom en originalforgasser! Den bare fusker litt på lite belastning, og ikke minst på fullt trykk, dette har jeg gjort to ganger før, og det raser ganske fort uten wastegateslange. Da har du 1,2-1,3bar:D Rasa min på ca. 5 minutter med grisekjøring uten wastegate:op

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider