Gå til innhold

VR6 turtall?

Ranger emnet


CumsteR

Anbefalte innlegg

Hva er maks turtall på VR6 sånn orginalt...? Hvis alt i toppen er supert, og nye stempler... Kan man da flytte sperra til 8000 for eksempel? Hvis man har så kvasse kammer da, att det blir vits. Eller holder ikke girkasse, råder med på det turtallet?

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha turtall, er det letting av eks svinghjul som er tingen sammen med balansering.. dette er en omfattende jobb, men totalt nødvenig skal du prøve å komme opp på de turtallsområdene.. linjeborring av blokk( iallefall linje-skjekking) slipe og balansere veiv, råder og stempler.. Men da sviver den som en katt etterpå og :) Derimot ser jeg egentlig ingen grunn i å skulle dra en vr6 motor opp på de turtallene.. blir ikke så mye effekt å hente der oppe uanz..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det nødvendig med stivere ventilfjærer og sterkere retainere for å heve turtallssperra på en trygg måte. Dette forutsetter selvfølgelig også at bunndelen ikke river seg selv i stykker. Har du grovere kammer i tillegg er du helt avhengig av gode fjærer/retainere i toppen siden større kammer krever bedre kontroll over ventilenes bevegelse (i.e. ventilflyt og andre fysaker). Et høyere turtall vil også føre til ennå større belastning på ventilene, og det er langt fra sjeldent at en ventil finner ut at den er lei av å være så harmonisk, og heller bare dropper hele "ventiltallerkenen" på tvers ned i forbrenningskammeret og inn i stemplet. Ved dette har materialtretthet igjen drept et uskyldig offer.

 

En liten sak til;

I 99% av tilfellene er det direkte teit å heve turtallssperra, siden motoren ikke vil yte noe ekstra effekt av dette. For å få maskinen til å yte bedre på høyere turtall trenger man som hovedregel omstendig tuning til flerfoldige tusener av kroner, og disse modsene har bare 1% av folket gjort. "Omstendig tuning" her kan bety minimum 80% av følgende mods: et godt grenrør, porting, ventiljobb, kammer/ventilfjærer/retainere, ARP rådebolter, et korrekt resonnert innsug med eller uten individuelle spjeldhus, cold-air-intake, et rett avstemt effektanlegg, høykompresjonsstempler og/eller planing av topp og/eller blokk samt ei god mapping, vektjustéring og helst dynamisk avbalanséring, lettvekts svinghjul og helst ei tett girkasse med en lettere siste utveksling med mere. Klart, har du gjort mye av dette er det ingenting i veien med å heve turtallssperra, siden dette da vil ha en funksjon, og ikke bare blåse motoren til faens "fordi mye turtall er tøft".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det nødvendig med stivere ventilfjærer og sterkere retainere for å heve turtallssperra på en trygg måte. Dette forutsetter selvfølgelig også at bunndelen ikke river seg selv i stykker. Har du grovere kammer i tillegg er du helt avhengig av gode fjærer/retainere i toppen siden større kammer krever bedre kontroll over ventilenes bevegelse (i.e. ventilflyt og andre fysaker). Et høyere turtall vil også føre til ennå større belastning på ventilene, og det er langt fra sjeldent at en ventil finner ut at den er lei av å være så harmonisk, og heller bare dropper hele "ventiltallerkenen" på tvers ned i forbrenningskammeret og inn i stemplet. Ved dette har materialtretthet igjen drept et uskyldig offer.

 

En liten sak til;

I 99% av tilfellene er det direkte teit å heve turtallssperra, siden motoren ikke vil yte noe ekstra effekt av dette. For å få maskinen til å yte bedre på høyere turtall trenger man som hovedregel omstendig tuning til flerfoldige tusener av kroner, og disse modsene har bare 1% av folket gjort. "Omstendig tuning" her kan bety minimum 80% av følgende mods: et godt grenrør, porting, ventiljobb, kammer/ventilfjærer/retainere, ARP rådebolter, et korrekt resonnert innsug med eller uten individuelle spjeldhus, cold-air-intake, et rett avstemt effektanlegg, høykompresjonsstempler og/eller planing av topp og/eller blokk samt ei god mapping, vektjustéring og helst dynamisk avbalanséring, lettvekts svinghjul og helst ei tett girkasse med en lettere siste utveksling med mere. Klart, har du gjort mye av dette er det ingenting i veien med å heve turtallssperra, siden dette da vil ha en funksjon, og ikke bare blåse motoren til faens "fordi mye turtall er tøft".

 

Må bare si det... Meget bra og meningsfullt innlegg!

Tråden om bilen min: Golf GTI G60

 

VW AUDI CLUB NORWEGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sperra slår inn på 6500r/min..Jeg har vr6 å du trenger ikke tenke på å flytte sperra, er ikke vits, de drar jo godt opp til 6500, men kan ikke være så mye å hente etter det ass.

* Golf 2 1986 (Vraket)

* Golf 2 1992 (Vraket)

* Golf 2 1985 (Solgt)

* Golf 3 1992 Vr6 (Solgt)* Golf 2 1991 (Solgt) * Bmw 523i 2001 (Vraket)

* Bmw 520i 1996 (Solgt) * Bmw 520i 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilsomt, ikke over lengre tid vertfall, å viss du gjør det så kommer du til å trø den så langt hele tiden, for det er såååååååååå rå lyd i dem på slutten av turtallet :)

* Golf 2 1986 (Vraket)

* Golf 2 1992 (Vraket)

* Golf 2 1985 (Solgt)

* Golf 3 1992 Vr6 (Solgt)* Golf 2 1991 (Solgt) * Bmw 523i 2001 (Vraket)

* Bmw 520i 1996 (Solgt) * Bmw 520i 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår