Gå til innhold

Dumpen til Vaa og Pedern?

Ranger emnet


Bjune

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Godt forklart Ryeng!

Ville bare påpeke at dumpventil er ikke noe man MÅ på død og liv ha... dette med postkort-teorien er jeg med på. Mulig også at nyere turboer tåler mindre en eldre. Tror ikke at min garrett T3 regnes som "knøtte-turbo"

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den "kneggelyden" som du så pent sier (til dags dato den beste forklaringa..) er lyden av turbotrykket som spretter mellom et stengt spjeldhus og en turbin siden den ikke har no sted å gå (les: ikke dv)

det som skjer er at spjeldet stenger, trykket kommer farende fram pga treghet i luften, men må snu for der er det stengt og da går til turboen som ikke lager trykk, men som fortsatt holder 100.000+ snurr (avhengig av størrelse) og da stopper turbinen på et brøkdels sekund.

det låter kanskje tøft, men rent teknisk, så er det drepen på turbo'n.

 

dette er feil.(PUNKTUM!)

turboen bygger opp trykk, spjeldetstenges plutselig, og trykker blir større og større, til slutt så stort at turbinhjulet ikke greier å holde trykke inne i systemet lenger, og litt og litt luft smyger forbi skovl hjulet(derfor en får den "knegg"..knegg..knegg..knegg lyden, og ikke èn stor KNEEEEEEEEGG! og når du gir på igjen, har du FULT trykk i systemet!

 

før ville jeg sagt meg helt enig med deg, men har nå funnet ut at dette ikke stemmer..

at det sliter på turboen? ja det gjør det, men alikevel sånn en utnytter turbo(trykk effekten) best..

 

*dette var ikke BARE til deg, ser det er andre også som har skrevet "feil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er feil.(PUNKTUM!)

turboen bygger opp trykk, spjeldetstenges plutselig, og trykker blir større og større, til slutt så stort at turbinhjulet ikke greier å holde trykke inne i systemet lenger, og litt og litt luft smyger forbi skovl hjulet(derfor en får den "knegg"..knegg..knegg..knegg lyden, og ikke èn stor KNEEEEEEEEGG! og når du gir på igjen, har du FULT trykk i systemet!

 

før ville jeg sagt meg helt enig med deg, men har nå funnet ut at dette ikke stemmer..

at det sliter på turboen? ja det gjør det, men alikevel sånn en utnytter turbo(trykk effekten) best..

 

*dette var ikke BARE til deg, ser det er andre også som har skrevet "feil"

Begge deler skjer... trykket bygges opp mot det stengte spjellet,overvinner turboens matingstrykk,og slår tilbake/ut,som porschedude sa...og så lader den opp igjen,siden litt trykk er borte...så butter trykket igjen,pulsen slår tilbake...bygger....slår tilbake....x antall ganger,alt i løpet av et sekunds tid. Tror nok dette bare var et definisjonsproblem... :)

 

Dump er oppskrytt sier mange...da bør de prøve å kjøre turbosykkel uten dump da...så føler de på kroppen hvor brutalt det er mot turboen. Og,uten dump så er trykket fremdeles der ja...men når man er ferdig med å gire så har turboen nesten stoppet opp. Så da får man lag,fordi da må turboen spoole opp igjen. MED dump,så har man ikke trykk i boksen,men masse energi i rotasjonen til den da fri-spinnende turboen,som med glede bygger trykket raskere enn det en stagnert turbo klarer å spoole opp. At å kjøre uten dump gir mer "utnyttelse av turboeffekten" er Class 1 BS. Det gir om mulig ENDA mere lag-problemer enn nødvendig. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis en fortere fr opp trykk, og det er effekt å hente fra dump, hvorfor er det ingen i f.eks. rally som har det? de tenker kun effekt, og driter cash, dvs de kjører uten dump, og har et hissig turboforbruk..

*og skovlhjulet stopper ikke! det peiser på med fullt turtall/holder fullt trykk i systemet hele tiden..om det var tvil om det..det er kke sånn at det "bråstopper på et tiendelssekund!")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis en fortere fr opp trykk, og det er effekt å hente fra dump, hvorfor er det ingen i f.eks. rally som har det? de tenker kun effekt, og driter cash, dvs de kjører uten dump, og har et hissig turboforbruk..

*og skovlhjulet stopper ikke! det peiser på med fullt turtall/holder fullt trykk i systemet hele tiden..om det var tvil om det..det er kke sånn at det "bråstopper på et tiendelssekund!")

Hvis du har stengt spjellet,og motoren ikke får luft/bensin...hvor kommer da eksosen til å holde turboen "peisende på" fra?

 

Nei,den stopper ikke dead in it's tracks,men den bremses....det er det som er poenget....så sant du ikke kjører anti-lag a la rallyfolket og TVINGER den videre da...hvilket også dreper turboen etterhvert. Da,og kun da, har du ( fullt) trykk i systemet hele tiden.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fått det for meg at alle biler som blir levert orginalt med turbo har ein form for resirkuleringsventil. Altså at trykket som stopper opp når spjeldhuset lukkes går ut av en ventil for så å ende opp foran turboen igjen... Stemmer ikkje dette? Ein annen ting eg har lurt litt på... er dumpventil og wastgate to forskjellige ting? (Wastegate hørres liksom ut som noe som kvitter seg med overskudd av ladetrykk) Trodde dette var det samme. Viss ikkje.. kva er forskjellen?

[X] 1989 Mazda 626 2.0I 16v DOHC Coupe (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis jeg ikke tar helt feil, å her inne er det jo så mange meninger at det er det sikkert noen som mener at jeg gjør, så er dette en overtrykks ventil.

 

Den åpner å slipper ut eksosen hvis du skulle lade for mye.

Så på national geofrafic at i Usa sitt svar til F1 blir disse justert og levert ut til teamene før løpet. slik at alle skal ha samme lade trykk. Ladet de for mye slapp ventilen opp.

 

Lader man under ca 2 bar trenger man ikke avlastnings eller dump ventil.

De blir levert på ny biler av 2 årsaker er jeg blitt fortalt av noen som har greie på det:

1: Nye biler kommer med garanti. En slik ventil er så billig, så hvorfor ikke være på den sikre siden når man lager en turbo bil.

2: Uten en slik ventil poffer det jo ganske bra. De fleste som kjøper ny bil vil ikke ha denne lyden når de kjører. De som ikke har noe greie på det tror jo det er noe galt med bilen.

 

Jeg er også ganske sikker på at stian har ventil. Siden 2 kompisser av meg diskuterte dette og når de var hos stian sist så de etter. Å der var den en domp ventil !!

Audi RS2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg ikke ser noen nevner her.

 

Dump-ventil lar turboen snurre, greit. Om det gir bedre respons kan diskuteres siden man beholder trykket i rørene hvis man kjører uten dump.

Også kan det diskuteres om det er stor belastning for skovlehjul og akselen i turboen å kjøre uten dump-ventil.

Men hva mer skjer når turboen, bremser opp, og kanskje stopper?

Det blir også mer eller mindre stengt på eksossiden. Eksostrykket i manifolden vil øke, siden turbinen ikke slepper forbi noe særlig eksos, og wastegaten ikke vil åpne. Det er klart motoren produserer ikke mye eksos(trykk) når gasspjeldet er lukket, men det er verdt å tenke på.

For resultatet er i det minste varmere topp og forbrenningskammer, noe som kanskje ikke er så ønsket.

 

 

Det må da være noen motorbenk papirer på hva som er best?

 

Man girer ikke i en motorbenk :)

 

 

Ole-M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår