Gå til innhold

Dumpen til Vaa og Pedern?

Ranger emnet


Bjune

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den lyden finner du nok i ditt eget motorrom, så lenge du har turbo og passende stort åpent luftfilter.

Lyden er turbobrems-lyd, og ikke lyden fra en dumpventil.

 

som du sier, er det ikke returluft som kommer gjennom turboen og ut luftfilteret? at det er turbinen i turboen som lager den kneggelyden?

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den "kneggelyden" som du så pent sier (til dags dato den beste forklaringa..) er lyden av turbotrykket som spretter mellom et stengt spjeldhus og en turbin siden den ikke har no sted å gå (les: ikke dv)

det som skjer er at spjeldet stenger, trykket kommer farende fram pga treghet i luften, men må snu for der er det stengt og da går til turboen som ikke lager trykk, men som fortsatt holder 100.000+ snurr (avhengig av størrelse) og da stopper turbinen på et brøkdels sekund.

det låter kanskje tøft, men rent teknisk, så er det drepen på turbo'n.

with no power, comes no responsibillity

* volvo 740 '86 (bruksbil)

* porsche 944 '86 (prosjekt)

* suzuki GSX-R 750 '92

* nissan 200 S14 '95 (driftebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At turboen tar skade av det bør du ikke tenke på. Dette er bare noe som er overdrevet og hypa opp for at det skal være mer akseptert med dumpventil. kiddie

 

Turboen tar skade av det, det kan jeg ikke nekte på. Det jeg derimot kan slå fast er at dette er minimalt og du må ikke tro at turboen varer 1000km eller noe. Har selv kjørt med gamle turboer som har gått mange hundre tusen km, uten at disse har tatt skade av dette. Så kobl ut dumpen og plugg igjen hulla så skal du få slik lyd

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min bil har gått ca.290000km med over 1,4 i ladetrykk. Den har det aldri vært dumpventil på. Turboen viser ingen tegn til slitasje, ennå. Dette med dumpventil mener jeg er ALVORLIG overdrevet...

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min bil har gått ca.290000km med over 1,4 i ladetrykk. Den har det aldri vært dumpventil på. Turboen viser ingen tegn til slitasje, ennå. Dette med dumpventil mener jeg er ALVORLIG overdrevet...

 

Helt enig, min har gått 244tusen, uten dump. da på 0,5bar

og den lever ennå.(Men antatt overhalt..)

Men er ikke noe særlig lyd fra den(hører bare svak susing)

skal sette på åpent luftfilter til uka så kanskje det blir litt returlyd :tannløs

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min bil har gått ca.290000km med over 1,4 i ladetrykk. Den har det aldri vært dumpventil på. Turboen viser ingen tegn til slitasje, ennå. Dette med dumpventil mener jeg er ALVORLIG overdrevet...

høres litt rart ut at du ikke har hatt den på overhaling hvis den har gått så langt...blir jo slakk i lagre og tetninger etterhvert.

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk kraft*arm, gutter. På disse knøtteturboene er diameteren på kompressorhjulet så liten at det ikke utløses katastrofalt store krefter (men krefter dòg). Tenk deg at du holder opp ett postkort på høykant foran ansiktet. Blåser du på toppen av det, bøyes det. Blåser du på midten rikker det seg ikke. Og så må jo ikke glemme sentripetaleffekten heller - et stort kompressorhjul har mere vekt lengre ute fra akselens senter, og det holder av den grunn på mere energi når det snurrer på samme turtall som et lite et, og denne energien må jo tas opp et sted. Det er jo også klart, at finnene i kompressorhjulet brekker lettere av når sjokkbølgen fra det stengte gasspjeldet "får noe å ta i"; eller et større postkort, om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er egentlig effekten av å kjøre uten dump ? Har du ladetrykk etter du slipper gassen i motsetning til med dump ? Har 0 peil jeg :)

Dumpen gjør at turboen får lov til å fortsette å snurre med minst mulig motstand. Dermet får man raskere opp ladetrykket etter girskift.

 

Vi skiller mellom ladetrykket som måles i innsugsmanifoilden etter gasspjeldet, og trykket i trykkrørene/intercooler. Motoren "ser" ladetrykket som er i innsuget etter gasspjeldet, mens turboen "ser" trykket som oppstår i trykkrørene/intercooler. Det er klart, med gasspjeldet vidåpent (fullgass) er disse to trykkene tilnærmet like.

 

 

La oss si at du mater på bortover gata og girer, så skjer følgende:

  • Full gass, full aks på f. eks. andregiret.
  • Du slipper gassen samtidig som du trår inn clutchen.
  • Idet du slipper gassen stenger gasspjeldet, og det oppstår et vakuum etter gasspjeldet og høyt trykk i trykkrør/IC før spjeldet.
  • Dumpventilen åpner siden denne er koblet til innsuget etter gasspjeld og ser vakuum, og reduserer dermed trykket som oppstår i trykkrørene/IC før gasspjeldet.
  • Turboen fortsetter å snurre på høyt turtall, siden dumpventilen en åpen og turboen bare pumper lufta rett ut av dumpventilen uten noe særlig motstand.
  • Nå er tredjegiret lagt inn, clutchen slippes og du går på gassen igjen.
  • Idet gasspjeldet åpner er det ikke lengre høyt vakuum etter gasspjeldet, dumpventilen stenger og all lufta fra turboen havner nå inn i motoren som i tur lager forbrenningstrykk, mere eksos, og turbinen i turboen får dermed opp turtallet den hadde før girskiftet.

 

Er forferdelig mye ting som skjer samtidig i en bilmotor, så det er litt vanskelig å bare plutselig se den store helheten med en gang. Dette slet jeg veldig med i mine spede dager som nybakt bil/motor-teoretiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår