Gå til innhold

Ikke fornøyd med nytt annlegg, noe feil i oppsettet?

Ranger emnet

KinG^KaoZ

Anbefalte innlegg

Har lagd mitt første annlegg i bil nå, men er langtifra fornøyd med bassen fra subben.

Har en MDS DA 1280 sub til 2200kr (kjøpte den demobrukt til 1200).

Impedans: 4

Maxeffekt: 800

Effekt RMS: 400

Kassen er på 37liter. Men måtte bygge om fra tegningene til mds (Målene stemmte ikke osv, lagde skråvegg også). Dempet veggene med slik ull. Kommer ikke blåselyder fra kassen heller:

PA230075.jpg

Står et delefilter på 120hz tror jeg i den.

Har nytt batteri i bilen, og godt nok med strømledninger tror jeg.

PA230072.jpg

Forsterkeren til subben skal visstnok være på 800w. Det er en 4 kanaler som har 2 av kanalene brokoblet til subben, de andre blir ikke brukt.

Er det forsterkeren som er for svak? eller får den for lite strøm? Hvordan kan jeg finne ut dette? Føler effekten på subben "dauer" når jeg begynner å spille ganske høyt.

Ellers består resten av annlegget i disse:

ff11.jpg

Og denne:

ff2.jpg

Også denne da:

ff9.jpg

Ikke noe superanlegg, men litt leit at subben ikke spiller bedre en et 12" MGR element til 400kr som jeg hadde før, på forsterkeren jeg nå bruker til frontsettet :ex_machin

Ellers spiller det fint uten støy osv.

EDIT: Har det noe å si at jeg bruker strømkabler som høyttalerledning til subben?

Tror også anlegget daua litt når jeg satte på sikringene (50A).

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ligge litt lavt når det gjelder å kommentere andres anlegg, så jeg skal bare ta et par ting på det mer generelle planet.

Du har en portet kasse, og da skal man gjerne være meget sparsom med å dempe veggene i kassen. Noe av poenget med portet kasse er jo at luften bek elementet skal ut av røret og hjelpe til, og da er det kjekt at det er litt fart i den luften, for å si det enkelt.

Delefrekvensen din på 120 Hz er litt høy etter min standard, men behøver ikke være feil her.

Og en forsterker som beskrives som 800watt på selve forsterkeren, gir da gjerne 4x100 w RMS, altså 1 x 200 w RMS brokoblet. Du river ikke noe hus med dét. Og når først fabrikatet er av typen som slår sammen makseffekter for å få høy markedsføringswatt, er den makseffekten som regel oppnådd i nedoverbakke og medvind av tonedøve kantineansatte hos fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset angående kassen!

Det med delefilteret mener jeg at det er en slik spole osv på terminalen på kassen. Hadde den i en sub som jeg hadde inne før. Mener det var 120 eller 90.

Trenger ikke å ligge lavt her når det kommer til kritikk, er mitt første annlegg, har ikke lagt ned så utrolig mye penger (men mye tid).

Har troen på at forsterkeren er for svak. Men når du skrur opp lyden og "effekten" fra subben blir svakere, eller stopper, kan det ha noe med at den "kutter" lydkurven eller hva det heter? At den ikke klarer å levere nok? eller er det bare max fra elementet?

Skal prøve å låne en forsterker.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den ampen er i bro og i mono modus, trenger den ikke å ha en splitter til RCA? slik at du får samme signal inn på Left og Right inngangen? tror den ampen må ha det da de fleste har et fase snud ingang på et av kanalene og da trengs som sagt et mono signal INN på begge kanalene... lyden blir slik du beskriver når man bare har signal inn på den ene kanalen, slapp og upresis når man skrur opp lyden men bedre ved lav styrke... det er pga "brokoblings" virke måtte -enkelt forklart-

lykke til!

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å ligge lavt her når det kommer til kritikk, er mitt første annlegg, har ikke lagt ned så utrolig mye penger (men mye tid).
Tenkte ikke på anlegget ditt som sådan, men jeg selger jo noen andre merker selv, så da er det greit å avstå fra å kommentere andres valg av produkter, synes jeg. :)

Og ta nå for all del vekk den spolen osv. fra terminalen, du bruker vel lavpass-filteret på forsterkeren når du har brokoblet den? Et passivt filter (terminalen) etter et aktivt filter (innebygd i forsterkeren) blir bortkasta watt.

Du kan jo også som et alternativ brokoble Boschmannen og koble den til subben isteden. Og ta denne 800Wattern og bruke den til JBL-settet foran isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT

Og en forsterker som beskrives som 800watt på selve forsterkeren, gir da gjerne 4x100 w RMS, altså 1 x 200 w RMS brokoblet.

ikke for å kverulere, men..

Om strømforsyninga er god på en forsterker, leverer den 4-dobbelt effekt brokobla i forhold til i stereo..

Effekt fordobles når motstand halveres.

Forsterkeren leverer 100w i 4 ohm,du bruker to kanaler =2x100w, brokoblet på et 4ohms element så "ser" hver kanal en motstand på 2 ohm, dvs 200w fra hver kanal = 400w.

Men det er teoretisk effekt, og krever en BRUTAL strømforsyning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Takker meget for tipset med å splitte rca ledningen. Spiller MYE bedre nå.

Skal også fikse det passive filteret tenker jeg, tror jeg bare knekker det av bak og lodder på nye kabler istede for spolen.

Selve stereoen her er på et lavt budsjett. Har brukt totalt 6000kr på absolut ALT av deler. Har brukt evig mange timer på installere det med "grei" standar. Brukte vel ca en liten evighet med fronthøyttalerene osv.

Skal aldri følge tegningene til MDS igjen iallefall :) For det første var alle målene helt feil, de stemmte ikke med de andre. Men kom da frem til at 37l var rett volum.

Men så når jeg stappa i elementet så fullte jo magneten halve rommet i kassen. Så jeg antar at den er i det minste laget.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en bedring! :)

Men når du fjerner spolen, husk for all del å sette på delefilteret (LP/Lowpass) i forsterkeren, og juster frekvensen etter hva du liker!

Når det gjelder kassevolum, husk at du får helt gal frekvensrespons (kassa vil spille mye dårligere på noen frekvenser, og bedre på andre) dersom du har feil volum og port til en bassreflekskasse som du har! :O

Men så lenge du er fornøyd, er alt bra. Så kan du bygge ny kasse senere, om du får lyst til å høre hva elementet virkelig er godt for! Har vært en del borti MDS, og de har god kvalitet på elementene i forhold til prisen. Så lenge kassen er bra, er lyden stort sett bra! :)

Mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider