mbrun Skrevet Oktober 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 Er det noen som vet dette? Hva er forskjellen på en motor som går på bly bensin, og en som går på blyfri? Og hvorfor den ene bensin typen ikke passer på den andre motoren? Siter __________________ 240 TIC 16v :driving 360gl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig-Arne Skrevet Oktober 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 gamle forgasser motorer uten katalysator skal gjerne ha bly benisn. Men nå finnes det ikkek bly bensin her til lands, eneste du får er en tilsetning som du fyller på tanken etter du har tanket bensin. Men merk motorer MED katalysator skal IKKE ha blybensin da dette kan ødelegge katalysatoren. Siter [/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges [x] Volvo 440 89- 1,7i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbrun Skrevet Oktober 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 Er katalysatoren eneste grunnen til at det er forskjell på bly biler og blyfri biler? Siter __________________ 240 TIC 16v :driving 360gl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig-Arne Skrevet Oktober 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 nei, er noe med motoren også, som jeg sier, gamlere motorer må ha en blytilsetning for at de skal gå på rett måte. Mere detaljert vet jeg ikke Siter [/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges [x] Volvo 440 89- 1,7i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bj0nn Skrevet Oktober 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 etter sånn jeg har forstått det så skal motorer med underliggendes kamaksler ha blytilsetning.. pga å ikke få tenningsbank.. rett meg viss jeg tar feil nå Siter volvo 740 turbo med borbet 9*16, chippet,filter osv.. 200+ hk 3" JT ønskes kjøpt volvo 740TiC 87mod selges i deler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Manuell Skrevet Oktober 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 det har vel noe med metallet ventilene er laget av.. en av herje bilene jeg har hatt trengte blytilsetning, men det ga jeg faen i.. det eneste det resulterte i var litt tikking.. Siter Opel Astra1,7 TDI Nissan 200sx s13 D-Spec BMW e28 Is bil Suzuki bandit Draps maskin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helios Skrevet Oktober 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 Blybensin er det maaange år sia man slutta med.. derimot har det vært solgt bensin tilsatt blyerstattning fram til nå ganske nylig.. noen biler trenger litt slik med jevne mellomrom.. blant annet pga av ventilsetene.. men 99% av bilene som går på veien i dag klarer seg fint som snus uten blyerstattning. Siter oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peet Skrevet Oktober 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 har med herding av ventilsetene å gjøre.. hvis en bil som ska ha blytilsetning kjøres uten "sveiser" d seg masse dritt på ventilene og de lukker ikke skikkelig tilslutt.. kan resultere i brente ventiler.. men ska no kjøres ganske lenge sånn då... Esso her i strøket selger no 98 bensin md sikkert blytilsetning då.. Siter Volvo 740/940 Turbo Ford Sierra 1,8TD Ford Escort Mk2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Oktober 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 Det stemmer at det er ventilsetene i toppen som trenger blyet. Men blyet blei og brukt for å høyne oktantallet, og en motor som trengte 98 oktan blybensin før, men med rette ventilseter kan kjøre på 98 oktan blyfri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Oktober 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2005 blybensin ble brukt for å smøre ventiler og ventilsetene ja... og det høyer tennpunktet på bensinen enda mer. Gamle biler med "upresist" tenningsanlegg trengte dette for å ikke kjøre på tenningsbank hele livet :) Ble og blir fremdeles brukt på Stempelmotorer i småfly og lignende faktisk! :) Pga ganske upresist tenningsanlegg, og store påkjenninger. Men, prøv å åpne en gammal motor som har gått på blybensin en gang.. og se all dritten som ligger i den...grå leire i alle kriker og kroker...! Skjønner at dette ble en liten suksess... tetter jo igjen oljekanaler og alt :rolleyes: Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shaky Skrevet Oktober 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2005 På den 142 jeg hadde for 10 år siden brukte jeg 95 blyfri før trimming, ble ikke noe tikking på den. Ikke ble det noe med de to 240 som foreldra mine hadde heller, ble ikke justert og ikke røyk motorene, noe som var skremsels propagandaen til merke verkstedene. Men nå tåler jo volvo motorer mye da, hvordan det hadde vært på noen biler som ikke har så holdbare motorer vet jeg ikke. Siter 02 Caravelle tdi 84 Golf GTI (i deler) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margarus Skrevet Oktober 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2005 min granada så må \ skal jeg fylle 98 blyfri og etterfylle med blytilsetning. det har med at ventil seten ikke skal bli ødelagt eller slikt. så går den reiener med 98% Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet Oktober 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2005 På den 142 jeg hadde for 10 år siden brukte jeg 95 blyfri før trimming, ble ikke noe tikking på den.Ikke ble det noe med de to 240 som foreldra mine hadde heller, ble ikke justert og ikke røyk motorene, noe som var skremsels propagandaen til merke verkstedene. Men nå tåler jo volvo motorer mye da, hvordan det hadde vært på noen biler som ikke har så holdbare motorer vet jeg ikke. Volvo 240 (b21/b23 osv) har en spesiel type ventiler, de klarer fint å kjører uten bly... B20 har nok ikke det orginalt. Men så skal det sies at en B20 tåler guds vrede også da.. Kammeraten min hadde vel omlag 150hk i b20 sin. Satt maritim veiv i den, og steg 4 topp. Og en vass kam. Toppen sprak, og den ble tatt av. Ventilene så ikke ut.(de tetta ikke overhode) Så toppen ble sveiset, og nye ventilseter ble slipt, og nye ventiler fra B23 tror jeg. Store... hehe. Bytta også stempelringer. Tror også de planet toppen 0,3mm. Da den var godt høvlet fra før. Den gikk så vindt rundt på starteren pga kompresjonen. Men faen hva den gikk etterpå. Blåste innmanten ut av en av pluggene også. Når den gikk dro den Ascona'n 0-100 på rundt 6sek. Så skal det sies at motoren gikk te hælvete også (et stempel knuste). Tenningsbank selv med blytilsetning og oktanboost. Men tror det var omkring 180hk i den med to dobble 45mm.. hehe.. Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbrun Skrevet Oktober 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2005 Jøss.. hadde ikke venta så mange svar, men jeg føler meg absolutt litt mer kunnskaprik nå må jeg si. Siter __________________ 240 TIC 16v :driving 360gl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boosti Skrevet November 11, 2005 Rapporter Share Skrevet November 11, 2005 Låner denna tråden litt jeg.....Har lånt bort bilen min en del i det siste. Bilen min må ha 98 med bly, så bruker blyerstatning...men dette har så klart ikke persoene som lånte bilen vist.....så han har kjørt på bare rein 98. Etter dette har jeg fått no fryktelig til ventil tikking. Kan det at den ikke har fått bly væra grunnen?...og hva kan jeg gjøre med det? Siter Kvalitetsbevisst Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.