Gå til innhold

Problem med 230ET

Ranger emnet


WorteX

Anbefalte innlegg

har tenkt å handle en 740 tic. har en på handa, men det er et lite problem med den. Den nøkker sier nåværende eier. har blitt værre sier han også, det går greit di 3 første milene, mn så begynner den. Den er ekkel på lave turtall. han mener det kan være en forkoblingsmotstand(?) til dysene som er gåen. han så at ledningene til dn hadde vært loddet på. Hva tror dere? han sa også at det kunne være lufmengde måleren. noen som vet hva en slik motstand koster og hvor de har sånnt? pratet med faren min som er volvomekaniker og han mente det første man burde prøve å skifte var pluggledninger, fordeler og rotor. Trenger svar fort.

*Bakhjulstrekk 4 Life*

 

O1985 Volvo 740 Turbo (rullende prosjekt)

x1986 Volvo 740GL (solgt)

x1986 Volvo 240GL (Solgt)

x1998 Honda sfx (Solgt)

x1984 Opel Rekord 1.8s (Solgt)

x1977 Volvo 244L (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dårlig bensinleveranse kanskje...? Altså, svakt bensintrykk? Det er jo noe som daler... hvis man gir mye gass vel og merke :yak: hehe

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville starta med pluggledninger, fordelerlokk og rotor jeg, er neppe så dyre greiene:)

 

Jepp. var det første jeg tenkte på. Rotoren var sprukket. har skiftet alt dette nå, bilen ble bedre en stund, men den fusker fortsatt på lavt turtall og lite gasspådrag. Virker som om bilen får for mye bensin, at den drukner. går også å jager litt på tomgang av og til(når den i det hele tatt går på tomgang) hva kan gjøre dette? luftmengde måleren? falskluft? noen som har andre forslag?

*Bakhjulstrekk 4 Life*

 

O1985 Volvo 740 Turbo (rullende prosjekt)

x1986 Volvo 740GL (solgt)

x1986 Volvo 240GL (Solgt)

x1998 Honda sfx (Solgt)

x1984 Opel Rekord 1.8s (Solgt)

x1977 Volvo 244L (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en kompis med 760 tic 88 mod, med ET-motor. hanhadde problemer med at den nækket en del, min gjorde dette særlig på høyere turtall.

Fant til slutt ut at det var matepumpeni tanken som ikke var helt med lengere. Byttet denne og merket at ting ble mye bedre, men byttet i tillegg hovedpumpe og filterene.

 

lykke til fra Jonas *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt å handle en 740 tic. har en på handa, men det er et lite problem med den. Den nøkker sier nåværende eier. har blitt værre sier han også, det går greit di 3 første milene, mn så begynner den. Den er ekkel på lave turtall. han mener det kan være en forkoblingsmotstand(?) til dysene som er gåen. han så at ledningene til dn hadde vært loddet på. Hva tror dere? han sa også at det kunne være lufmengde måleren. noen som vet hva en slik motstand koster og hvor de har sånnt? pratet med faren min som er volvomekaniker og han mente det første man burde prøve å skifte var pluggledninger, fordeler og rotor. Trenger svar fort.

 

Dette høres ut som typisk magerblanding problem. Jaging på tomgang, jukkete gange, problemer med ytelsen på høyere turtall. Kan være bensinpumpe, filter, fødepumpe evt dyser som er tette/delvis tette, eller noe så enkelt som bensinslanger som må skiftes (lekkasje->trykkfall). Prøv å ta av pluggledninger en for en og hør hva som skjer.

 

edit: ..hmm viss den overhodet ikke går på tomgang så kan det være feit blanding...når du gir på en god del får den nok luft til at den virker mer normalt... mulig det du er inne på ikke er så dumt.

 

Har du funnet ut noe mer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som typisk magerblanding problem. Jaging på tomgang, jukkete gange, problemer med ytelsen på høyere turtall. Kan være bensinpumpe, filter, fødepumpe evt dyser som er tette/delvis tette, eller noe så enkelt som bensinslanger som må skiftes (lekkasje->trykkfall). Prøv å ta av pluggledninger en for en og hør hva som skjer.

 

edit: ..hmm viss den overhodet ikke går på tomgang så kan det være feit blanding...når du gir på en god del får den nok luft til at den virker mer normalt... mulig det du er inne på ikke er så dumt.

 

Har du funnet ut noe mer??

 

jagingen på tomgang kan være( og er mest sannsynlig) falskluft. Det er ett problem, men ikke det jeg bekymrer meg mest om. Det at dn hakker og nøkker er det jeg bekymrer meg om. Er praktisk talt umulig å kjøre med bilen når dn er på sitt værste. når jeg holder gassen i ro mens jeg ruser dn er det akkurat som om noen vrir av og på nøkkelen gjentatte ganger. det er tydelig et problem med tenningen. Er det en føler på svinghjulet for tenningen? kan jeg sjekke om denne er i ordn på noe vis? det kan vel også være selve hjernen som er mongo? en annen ting som er merkelig er at bilen går litt dårligere mellom 4-5000, uansett om bilen har en god dag eller ikke. Greier å dra ut girene uansett så tror ikke det er no bensinfilter som er tett. Eller hva mener dere?

*Bakhjulstrekk 4 Life*

 

O1985 Volvo 740 Turbo (rullende prosjekt)

x1986 Volvo 740GL (solgt)

x1986 Volvo 240GL (Solgt)

x1998 Honda sfx (Solgt)

x1984 Opel Rekord 1.8s (Solgt)

x1977 Volvo 244L (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftmengemåleren kan vell lage en del helvette om den ikke er i orden.

 

ja det kan den, men tror denne fungerer fordi hvis jeg drar ut pluggen til den så stopper bilen. har hørt at da skal dn fungere. Noen som vet helt sikkert?

*Bakhjulstrekk 4 Life*

 

O1985 Volvo 740 Turbo (rullende prosjekt)

x1986 Volvo 740GL (solgt)

x1986 Volvo 240GL (Solgt)

x1998 Honda sfx (Solgt)

x1984 Opel Rekord 1.8s (Solgt)

x1977 Volvo 244L (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det kan den, men tror denne fungerer fordi hvis jeg drar ut pluggen til den så stopper bilen. har hørt at da skal dn fungere. Noen som vet helt sikkert?

 

Høres ikke usansynlig ut at den er i orden. Min går som en dass uten den ihvertfall. Men stopper ikke når jeg napper den ut.

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du er litt lei av å ikke få kjørt skikkelig...denne tråden har vært her en stund, så jeg foreslår at du gjør noe snart ;)

det billigste du KAN gjøre, er å bytte bensinfilter. Det tar deg 15 minutter, og koster deg en halvliter bensin+ 100 kroner for nytt filter. Så får du hvertfal sjekka om det er det som er feilen.

 

Jeg hadde et problem på min B230F at den "ga" seg etter litt kjøring...kanskje 4-5 km... orka mindere og mindere.. bare døde på akselerasjonsfeltet på motorveien og slikt!

måtte liksom tvangsfore den med øøørlitegrann gass av gangen, og 2800rpm var max jeg kom opp på før den lugga, ula og bar seg.. og ville dø. hehe.

Trudde LMM´en min var gåen jeg og...Men, jeg starta med det billigste, mest logiske... altså bensinfilteret.

Bytta filter, og siden har alt vært i sin skjønneste orden :)

Så, det er mitt tips hvertfal!

 

Mvh

Lars

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du er litt lei av å ikke få kjørt skikkelig...denne tråden har vært her en stund, så jeg foreslår at du gjør noe snart ;)

det billigste du KAN gjøre, er å bytte bensinfilter. Det tar deg 15 minutter, og koster deg en halvliter bensin+ 100 kroner for nytt filter. Så får du hvertfal sjekka om det er det som er feilen.

 

Mvh

Lars

 

JA jeg er rimelig lei av å ikke få kjørt skikkelig :fire: mn skal få en expert til å se på bilen senere idag så jeg håper han kan få ordning på bilen. Det KAN være bensinfiltret, men det som er rart er jo at bilen fungerer bra når jeg gir full gass og har masse turtall. så ifølge min logikk er det ikke filteret, men jeg vet som sagt ikke.

*Bakhjulstrekk 4 Life*

 

O1985 Volvo 740 Turbo (rullende prosjekt)

x1986 Volvo 740GL (solgt)

x1986 Volvo 240GL (Solgt)

x1998 Honda sfx (Solgt)

x1984 Opel Rekord 1.8s (Solgt)

x1977 Volvo 244L (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår