Gå til innhold

Ford Scorpio 2.0 GFK DOHC 1992 - En god bil?


BLACK.PEARL

Anbefalte innlegg

Hei,

 

er overnevnte bil en bra bil uten mye trøbbel?

Bilen har rullet 260.000 km. og jeg kan få den for 16.000 kr.

 

Skal ikke "rævkjøres", men brukes som en vinterbil. Kriteriet er driftsikkerhet, manuelt gir og nogenlunde komfortabel bil (altså ikke liten bil).

 

 

Håper noen kan hjelpe med tips, råd og/eller erfaringer! hellothere

 

 

Edit: Har denne servo? Står det i annonsen, ville bare være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med gode vinterdekk så er det en bra vinterbil, ellers så er det sikkert litt vanskelig å komme fram enkelte steder. Full tank og sandsekker blir knall.

 

Er en kollega som sitter ved siden av meg som har kjørt scorpio noen år som forteller dette her.

 

Den kommer både med og uten servo, så det må du jo se etter.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diffbrems er jo praktisk da. Dura rundt en hel vinter i scorpio uten, funka jo greit men langt fra optimalt. Tror nok det stemmer at bilen har servo, uten at jeg har alt for mye kjennskap til 1990 og senere modeller. At eukontrollen gikk i orden for ikke så alt for mange mnd siden skulle jo tilsi at ABS'n funker, som er ganske kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet finnes det ikke noe annet tannstag enn servotannstag til DOHC motoren. Har hørt stygge ting om all slags mulig el.feil på scorpio. De er vanligvis ganske velutstyrte så her er det MYE rart som kan feile. Sjekk ALT. Problemer med DOHC motoren er at toppakningen ryker (delene koster 2000,- på ford) eller at registerkjedet ryker. Mener kjedet skal byttes hver 120.000km. Har lest noe rykter om at Ford valgte en litt billigere underleverandør til disse kjedene så de ryker "lett". Finn ut når kjølevæska sist blei bytta. Sur kjølevæske tærer på toppakningen. Motoren har alu.topp så om bilen er blitt varmkjørt blir fort toppen skjev og du får påbegynnende lekkasje på sylinder nr.4 (alltid der toppakninga ryker, nærmeste torpedoveggen). Derfor sender man alltid toppen til planering da man bytter toppakning. Finn ut om motoren bruker olje.

 

 

erfaring med Ford 2.0i DOHC motor så langt;

 

-toppakninga røyk på pappas stv.

-bytta den og fikk planert toppen

-registerkjedet slet mot strammeren og røyk.

-havari

-byttemotor

-toppakninga røyk på min sedan

-lot det gå til innmaten var søppel

-satt i ny motor

-toppakninga røyk etter 2 uker pen kjøring

-byttet pakninga og fikk planert toppen

-motoren bruker olje (byttet ikke ventiltetninger)

 

bare jeg får byttet reg.kjede og ventiltetninger nå så blir det vel bra!! :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dohc er vel ikke så gal nården blir fint kjørt, går ganske greit.

Litt rykter om at mye feil med elektronikken, lamåer som lyser etc, ikke noe alvorlig.

Hatt en 88 2.4, super vinterbil, krabber godt, dette var auto da.

Veldig behagelig, trofast bil.

Sto ikke mye fast, var en bakke jeg sto fast i, en gang hele vintere, kom ikke opp så rygget ned igjen, dette på slitte piggfrie kumho.

veldig veldig artig å sladde med.

Kan ikke sammenlignes med sierra selv om de er ganske like.

ABS funket eksemplarisk.

 

ANBEFALES

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår