Gå til innhold

GM og Ford nær konkurs


zel

Anbefalte innlegg

Hovedårsaken til at GM og ford sliter er at de trodde frem til langt inne på 90-tallet at de viste hva amerikanerene ville ha .. men amerikanerene ville ha noe helt annet..

og da de begynte å lage biler mer i linje hva folk faktisk ville ha så ble det bare dårlige kopier av japanske biler..

ja faktisk vinner koreanerene i flere tester mot de amerikanske merkene..

enda værre er det nå de siste årene hvor Pickuper har dominert markedet..

hvor uten tvil de beste pickupene på det amerikanske markedet er laget av Nissan og toyota (Nissa Frontier, Nissan Titan, Toyota Tacoma og Toyota Tundra)

og værre blir det nå som det snart kommer en ny og større Tundra.. noe som gjør at Toyota kan direkte konkurere mot de største...

eneste grunnen de 4 Pickupene ikke topper salgslistene er fordi de er dyrere enn sine amerikanske konkurenter...

Men de skader salgstallene ekstremt mye..

 

Noe som ikke er så rart ettersom motorene demmes er mindre men trekker MYE mer..

faktisk (med unntak av Ram SRT-10, og Ford F250 med V10 eller diesel) så er Nissan Titan den som er den som er sterkest av pickuper i slag i usa..

 

uansett hvor mye de prøver så lager de fortsatt hovedsaklige FWD plastik biler med store og trege motorer.. selv om de bruker mindre bensin nå enn før så vet kundene at de heller vil ha bedre interiør og bedre eksteriørt enn en stor og treg motor og plast..

 

tilogmed når de skal prøve å lage en "luxus"bil .. så klarer de å få de til å føles .. billige ut..

skal jeg først ha en "luxus"bil så skal det føles Luxus ! IKKE BILLIG PLAST!

(snakker da om alle nye Cadillacer)

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sånn går det når japanerne kan å bygge driftsikre biler som US folka vil ha, Hjelper ikke at amerikanerne ikke kan å bygge bil med annet enn plastikkfølelse, hjuloppheng og kjørecomfort fra 60 tallet. Den mest solgte personbilen i USA er Toyota Camry. Det må svi for de stakkarne (F150 er en PICKUP, ikke personbil selv om de sier den er det for å slippe unna sikkerhetskrav).

Amerikanerne kan ikke å bygge fine biler med god interiørkvalitet. Eneste grunnen til at de selger så sinnsykt mange SUV er pga blingblingfaktoren. Alle de andre luksusbilene de store stjernene kjører er enten britisk,tysk eller italiensk. pluss noen lexuser fra Japan. GM må kjøpe seg en Passat, BMW 3, 5 serie og en Volvo V70 for å se hvordan de er bygd og komme opp med noe bedre og mindre plastikk. Dette klarer de tydeligvis ikke så de går nok konk når de fortsetter å bygge røvbiler.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både GM og Ford har jo en stor europeisk produksjon som er meir retta mot det europeiske markedet. Men slik det er i dag så virker det som om at markedet er knallhardt og lite lønnsomt. Fiat konsernet har og samme problema som GM og Ford. Eg trur nok at Ford, Opel og Fiat merker konkuransen i større grad fra Asia enn Alfa, Volvo og SAAB som i hovedsak kun har europeiske konkurenter.

Mens Toppmerkene til alle tre konserna har så passe liten omsetning at det har liten betydning i den store sammenhengen, kansje med unntak av Ferrari som har ei ganske stor omsettning til den type bil å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke med stor europeisk konkurranse når de store penga blir tapt på å bygge shait hjemme. Byggekvaliteten på hvilken som helst Opel, Saab eller en annen europeisk GM knuser jo de i hjemlandet. Hvis du har sett en Metro så vet du hva jeg snakker om.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel egentlig bare at GM og Ford har driti seg hardt ut. De bruker den samme plattformen for gjerne 5 biler, i 10 år, før de lager en ny en. Designet suger, kvaliteten suger, utgiftene suger, kjøreegenskaper suger, egentlig suger det meste. De amerikanske merkene har aldri hatt suxess i Japan, og i Europa har de fleste bilene vært de samme (Saab 9-3, Opel Vectra)... I USA har de levd på pick-uper og navnet, og de har jo til og med kjøpt Holden og bruker deres Monaro som Pontiac GTO. Hvis det er deres måte å gjennskape et ikon på, sier det seg selv at salget ikke går strøkende. Etterhvert som Japanerne kom til på det Amerikanske markedet har de slått GM og Ford på hjemmebane, og tyskerne har ikke engang kommet for fult. A3 Sportback ble lansert et par måneder etter her hjemme, og Golf V er ikke lansert i USA ennå engang! 2006 modell Golf er 1998 Golf IV! Hvis tyskerne også kommer for fullt i USA, er det siste stikk mot Ford og GM. Da hjelper det ikke at Opel/Vauxhall og Volvo faktisk begynner å lage DIGGE biler.

Dersom GM og Ford hadde startet globaliseringen av bilmarkedet før, hadde det kanskje kun vært to merker i hele verden.

DaimlerChrysler sliter også en del, fordi Mitsubishi og Mercedes begynner å miste grepet, men de nye modellene (CLS, ML, A, B og Eclipse, Endaveor, Evo IX) gjør at Chrysler kan holde det gående en god stund lengre enn sine erkerivaler... Kanskje problemet rett og slett er at GM og Ford har blitt for store?

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitsubishi ble reddet av EVO8 .. å kalle den en fjasko er å ta det litt VEL langt ..

(og DCX sitt forhold til Mitsubishi er over for lengesiden)

 

DCX har utviklet de fleste av Mitsubishis biler, og jeg har vel ikke kalt Evo VIII en fiasko tror jeg (dum feil hvis jeg har), for du har helt rett i at den har tatt USA med storm, akkurat som de håper den nye Eclipsen skal. Det jeg imidlertid har, er å ha lest på forumet i signaturen min, om folk som har fått salgslokalene nærme seg flyttet/tatt bort. Alle bilene, bordene, alt var tomt, der det tidligere sto 4 Evo MR og 2 Evo VIII.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DCX har utviklet de fleste av Mitsubishis biler, og jeg har vel ikke kalt Evo VIII en fiasko tror jeg (dum feil hvis jeg har), for du har helt rett i at den har tatt USA med storm, akkurat som de håper den nye Eclipsen skal. Det jeg imidlertid har, er å ha lest på forumet i signaturen min, om folk som har fått salgslokalene nærme seg flyttet/tatt bort. Alle bilene, bordene, alt var tomt, der det tidligere sto 4 Evo MR og 2 Evo VIII.

Joda.. men DCX sitt samarbeid med mitsubishi ble avsluttet når lastebilene til mitsu begynte å brenne..

 

i dag er mitsubishi tett opptat med sammarbeid med franskmennene...

 

(og hvir noen lurer... ja de tjener penger igjen..)

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få klarhet i en ting her.

 

Det er kun 1 ting som gjør at de sliter. Samme hva dere mener å synse om kvalitet eller marked.

 

Med en ny lov som kom å så mange ansatte som det er i det firma. Ikke minst har vært så måtte de sette av for mye penger til pensjons forpliktelser. Dette har skapt (merk dere dette) KUNSTIGE minus tall. På så mange milliarder at jeg skal ikke starte med nullene engang.

 

Dermed forsvant ALL egenkapital. Å som dere kansje vet. Uten egenkapital er et firma i prinsipp konk.

Audi RS2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår