Gå til innhold

Bytte av motor

Ranger emnet

MTM

Anbefalte innlegg

Har en 92 modell Audi 80 B4 2.0E, og har kommet over en 87 modell 2,3 5 syl motor + girkasse.

Er det enkelt og sette inn 2,3 litern og har det noe for seg?

Ja... det vil jeg si! For det første kommer bensiforbruket til å stige en god del, pluss at du får brukt en god del timer da! Dårligere kjøreegenskaper kommer også med på kjøpet. Her er det muligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 92 modell Audi 80 B4 2.0E, og har kommet over en 87 modell 2,3 5 syl motor + girkasse.

Er det enkelt og sette inn 2,3 litern og har det noe for seg?

Nei, det er ikke enkelt da du rett og slett ikke får plass uten å flytte radiator mm. Glem det! Trimme motoren du har er mye bedre :)

At bensinforbruket stiger drastisk er tull. Min 2,3E bruker 0,7 på snill kjøring, dette på en bil som veier 1400 kg.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen!

Ser at det er et mye større prosjekt enn jeg hadde regnet med...

Er det noen muligheter for trimming?

Trodde det bare var trimming av turbo motorer som ga noe særlig effektøkning.

Har dere noen erfaring med at temperaturnåla viser feil? Ser ut til at motoren går kald, men plutselig ligger nåla riktig før den igjen ligger helt på 0??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen!

Ser at det er et mye større prosjekt enn jeg hadde regnet med...

Har dere noen erfaring med at temperaturnåla viser feil? Ser ut til at motoren går kald, men plutselig ligger nåla riktig før den igjen ligger helt på 0??

Hadde samme problemet med tempmålern på 94 80 2.0E-en jeg hadde. Knipsa til instrumentet et par ganger så spratt nåla opp. Var også litt plaga med at lyset i tempmålern kom og gikk.

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimming av turbomotorer er mye billigere enn å trimme sugemotorer, men om man trimmer en sugemotor skikkelig blir den ingen sinke :) Mange hester kan hentes i å skifte kamaksel. Videre kan man skifte til større forgasser om man har det, porte toppen, montere grenrør osv.

Jeg har en Audi 80 1,8S (88 hk) der jeg skiftet kamaksel og monterte på en Weber DGV 22/26 (typisk Fordforgasser). Dette ga en effektøkning på 23 hk, bare kamaksel gir 10 - 12 hk.

Min bror har trimmet sin 1985 Audi 80 1,8 CC (90 hk) til rett i underkant av 230 hk!!! Dette er fortsatt en 1,8 liter 8-ventilert sugemotor med portet topp, grenrør og 2 doble Weber DCOE45.

Enten dårlig kontakt i bakkant på instrumentet (temp.måleren), brudd i kretskortet bak på panelet eller defekt multi(mal)function-giver ved kjølevannets innløp i motoren.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror har trimmet sin 1985 Audi 80 1,8 CC (90 hk) til rett i underkant av 230 hk!!! Dette er fortsatt en 1,8 liter 8-ventilert sugemotor med portet topp, grenrør og 2 doble Weber DCOE45.

Det må jeg si! Må jo være ny norsk rekord å få ut i "underkant" av 230hk i en 1,8 8v med gassere!!!!

Virker vel litt rart etter min mening...har selv en Golf GTI med 110 hk org som det er portet topp, byttet kam, balansert bunn, større spjeldhus, økt kompresjon, grenrør og sportseksos. Dette ga 127 hk i bremsebenken...

Du/dere har vel bremsepapirer som bekfrefter effekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg si! Må jo være ny norsk rekord å få ut i "underkant" av 230hk i en 1,8 8v med gassere!!!!

Virker vel litt rart etter min mening...har selv en Golf GTI med 110 hk org som det er portet topp, byttet kam, balansert bunn, større spjeldhus, økt kompresjon, grenrør og sportseksos. Dette ga 127 hk i bremsebenken...

Du/dere har vel bremsepapirer som bekfrefter effekten?

Ny norsk rekord... Ja det er mye mulig. :)

Bilen er bremset til 200 hk av Per Gulbrandsen i Drammenstraktene, da men en annen (snillere) kam og 98 oktan. Den siste bremsingen ble utført etter montasje av spesiallaget kam og med 100 oktan, da til rett under 230 hk. Kan legge til at bil og motor er påkostet rundt 100000, (S2 bremser, senking og godkjenning, resten til motor). Selve bearbeidingen av toppen er utført av Vidar Strand, alle vet vel hvem han er? Bilen kjørte ifra en oppegående Shelby GT350 (5,7 liter V8) på et Streetlegalstevne i sommer, begge startet samtidig.

Bremsepapir på min bil har jeg også.

Om portingen gjøres feil (at man fjerner gods feil steder) kan det gjøre vondt verre. Mulig du har vært uheldig eller fått toppen portet av folk som ikke har visst hva de gjorde på, eller at det er noe annet som er riv ruskende galt. Alt det du har gjort skulle ha gitt en helt annen effektøkning enn det du har fått.

Jeg skiftet kun kam og byttet til en litt større forgasser, resultatet var en gevinst på 23 hk. Du har byttet og modifisert det meste og fikk kun en gevinst på 17 hk... Det er etter min mening soleklart at ett eller annet er galt med motoren din.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt "snille" tall på effektøkning.

Har selv en 1,9 l 8 v motor med 130hk orig.

Har balansert bunn, portet topp, harde ventilfjærer, 304 graders kam, 11:1 i komp, grenrør. Alle deler i motoren er nye.

Fikk en effektøkning hos P.Gulbrandsen på 11 hk fra fabrikk oppgitt.

Iflg P.G bremset "originalmotoren min" 120hk og 141 etter mods, dvs en reel økning på ca 20hk.

Dette stemmer bra med hva feks andre har fått i Sverige /England med liknende mods.

Bra noen får til det vi andre ikke fikser...... :biker

Lenke til kommentar
Del på andre sider