Gå til innhold

Wattmeter?

Ranger emnet


a2k

Anbefalte innlegg

Hvor kan jeg kjøpe watt (VA) meter for å vise effekten på anlegget? Analogt selfølgelig, dette er som dere kanskje skjønte ikke noe som jeg trenger, men vil ha fordi det ser nokså tøft ut. Noen som vet hvor jeg får tak i dette? Har surfa litt rundt, men uten hell.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ringe en radio & tv reperatør og få tak i noen gamle VU metere? Det hadde jo vært kult å ha i dashbordet eller bak sammen med forsterkeren:)

 

Eller kanskje dette kunne være noe?

gauge1.jpg

gauge2.jpg

Denne har voltmeter, VU meter for høyre og venstre kanal og tepraturmåler for å måle forsterkertemp, utetemp el.l og det er blått lys i instrumentene :bump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke du spurt om det samme i en annen forum?? isåfall en Analog VU meter som er beregnet til bruk i bil må tåle større mekaniske påkjenninger som den skal utsettes for.... i vanlig hus anlegg så er det stille og selve opphenget til nålen er ganske omfintlig... reaksjon tiden må også forandres på selve metere, da som sagt den vil bli påvirket at "ytre krefter".... teoretisk skal helst en effekt måler være tilkoblet utgangene på forsterkeren og den skal ideellt ha en egen forsteker trinn (opamp ic og målebro) for å ikke påvirke utgangs signalet. en enkelt wattmeter uten styre elektronikk vil være en belatsning på utgangen til forsterkeren i tilleg til elementen og med en ukjent impedans som ikke er linjært vil nok påvirke signalen i negativ retning... effekt måler eller VU måler med LEDs vil nok være det enkleste for din del. Vellemans kit hadde sånt byggeset for mange år siden, de var passer billige og. drunk

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeepp, det var noe sånt jeg tenkte...-nesten-.... når man ser på data så kommer det fram at den skal tilkobles vanlig høytaler utgang, -greit nok MEN den har ikke eget driver spenning hverken til måle bro eller LEDene, i praksis blir at spenningen som skal drive alt hentes fra utgangene og siden der er en AC siganl av varierende styrke så skal dete likerette og glattes ut og stabiliseres og det er ikke heldig.... ulinejært impedans belastning slår meg først.... men, men, du får nok sett effekten ampen leverer da.... :rolleyes:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teoretisk skal helst en effekt måler være tilkoblet utgangene på forsterkeren og den skal ideellt ha en egen forsteker trinn (opamp ic og målebro) for å ikke påvirke utgangs signalet. en enkelt wattmeter uten styre elektronikk vil være en belatsning på utgangen til forsterkeren i tilleg til elementen og med en ukjent impedans som ikke er linjært vil nok påvirke signalen i negativ retning...
jeepp, det var noe sånt jeg tenkte...-nesten-.... når man ser på data så kommer det fram at den skal tilkobles vanlig høytaler utgang, -greit nok MEN den har ikke eget driver spenning hverken til måle bro eller LEDene, i praksis blir at spenningen som skal drive alt hentes fra utgangene og siden der er en AC siganl av varierende styrke så skal dete likerette og glattes ut og stabiliseres og det er ikke heldig.... ulinejært impedans belastning slår meg først.... men, men, du får nok sett effekten ampen leverer da....
Hmm... flere enn meg som just nu fant et bruksområde for en 2x 1000 watt PMPO UScarvor-amp og et Y-ledd? :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår