Gå til innhold

Tom for strøm?!

Ranger emnet


Big-Z

Anbefalte innlegg

Idag skjedde det noe rart med Golfen, jeg har lagt merke til at lysa har vært noe svakere de siste dagene..... og idag så jeg at tempnåla begynte å krype sakte nedover, tenkte at da sjekker jeg vannet. kjørte inn på en bensinstasjon og sjekket vannivået... helt i orden.

Tenkte "jaja, sjekker den tempen en annen dag" setter meg inn i bilen og skal starte, og klikk, klikk!!

tom for strøm!! kjempegøy!!

2 mnd gammel dynamo og 1 år gammelt batteri, hva kan ha skjedd..... dytter igang bilen igjen, ikke'no problem, går helt fint. Lysa er fortsatt helt elendige....

kjører hjem sjekker om batteriet er sprekkt, i orden.

jeg stopper motoren og prøver å starte den igjen med en gang, og da er det ikke noe tegn til ett lite klikk engang....

Har noen her vært utfor det samme?

-skal se, kanskje om jeg får tid skulle jeg nok gjerne ha men det kan nok ikke ta lang tid men jeg rekker det nok ikke før det er for sent..... Betyr det grønne lyset at jeg skal kjøre??

 

-90 VW Passat cl stv 2.0L

-87 Hvit/Krokan Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vell ikke opplevd noe liknende, men i samme kategorien.

Samme dagen som jeg kjøpte min og var på tur hjem med bilen, la jeg merke til at ladde lyset lyste, ganske jevnt hele tida, og like etter at jeg kom hjem var bilen tom for strøm. (stoppet ).

 

Jeg ladda batteriet, og stramma viftereima (så at den var slakk, nok til å slure). (ladda ikke batteriet nok, bare litt over en halv time eller noe sånt) . Ladde lyset lyste fortsatt. Jeg gikk så å plukket av en av børstene på vår gamle caddy og satte på min. Nå var symptomene annerledes, nå ble det sånn at ladde lyset lyste med en gang man startet motoren, men forsvant når man ga den turtall, og kom ikke tilbake.

 

Det er fortsatt slik at jeg må gi gass når jeg starter den. (den ladder ikke hvis jeg ikke gjør det, man kan høre når dynamoen ladder, værtfall på min, blir en sånn lyd.

 

Jeg at på mange kjøretøy er det tilfelle at man må gi gass etter at man har startet, men jeg har ikke sett noen andre golfer med det problemet.

(min bil er ikke i daglig drift, står lagret, da jeg ikke har fått lappen enda, så jeg har ikke fått testa laddinga ordentlig, men jeg har da kjørt noen småturer og den har så langt fungert fint).

 

Var ikke meningen å stjele tråden din Big-z, men jeg bare måtte syte litt jeg og..

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke rørt noe elektrisk bortsett fra å montere dioder i instumenter..... og den tapper seg mens jeg kjører, virker som batteriet ikke lader seg.... den går jo greit når den er i gang, stopper ikke!!

-skal se, kanskje om jeg får tid skulle jeg nok gjerne ha men det kan nok ikke ta lang tid men jeg rekker det nok ikke før det er for sent..... Betyr det grønne lyset at jeg skal kjøre??

 

-90 VW Passat cl stv 2.0L

-87 Hvit/Krokan Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Big-Z

har ikke rørt noe elektrisk bortsett fra å montere dioder i instumenter..... og den tapper seg mens jeg kjører, virker som batteriet ikke lader seg.... den går jo greit når den er i gang, stopper ikke!!

 

Samme problemet som jeg hadde det..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start bilen, ta et multimeter og mål lade spenningen. Den burde vell ligge en plass mellom 13,50 og 14 volt. Prøv å mål batteri spenningen når bilen ikke er i gang også, prøv også og ta av + polen når du måler spenningen.

 

Hvis batteriet viser lite volt, og mere når du tar av polen, (husk å ha alt av elektrisk utstyr avslått) så betyr det vell at du har et eller annet som trekker strøm. Det fins sikkert en bedre måte å gjøre dette på, les om strøm problemene til Jonte, der var det en som forklarte hvordan man skulle gjøre det.

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på dette må jeg bare føye til at når jeg økte kvadratet på kablene fra dynamoen til batteriet ( via starteren ) så steg ladespenningen på batteriet med 0,5 v ... det er en del egentlig ... Økte også jordingen fra batteriet . Alt dette førte til betraktelig høyere spenning bak når jeg spiller.... ( På forst).

Så for de som har anlegg så er dette å anbefale - egentlig for alle med lav ladespenning .... Bør være over 13,5 v ...

 

 

Dette gjelder selfølgelig bare hvis dynamoen og batteri er i orden.

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta av dynamoreimen å se at ladelyset lyser da - Hvis du ikke er noe inne på å måle spenningen ... Lyser ikke lyset da er jo det defekt og dynamoen din lader sansynlighvis heller ikke. Saken er mer mystisk om du da får lys i ladelyset. Da må jeg tenke mer over saken.. For når dynamoreimen er på og stram nok skal jo dynamoen lade hvis ikke lyset lyser...

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk startet bilen idag tidlig uten starthjelp faktisk, så det er ikke noe som stjeler strøm når tenningen er av...

og jeg målte ladingen idag.... 6,5 volt på dynamoen.... tenker jeg skal bytte den jeg, de blir ikke gamle de dynamoene fra Romnes, skiftet den forrige etter 6 mnd. pga slakk. og dette er altså 2 mnd siden...

-skal se, kanskje om jeg får tid skulle jeg nok gjerne ha men det kan nok ikke ta lang tid men jeg rekker det nok ikke før det er for sent..... Betyr det grønne lyset at jeg skal kjøre??

 

-90 VW Passat cl stv 2.0L

-87 Hvit/Krokan Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår