Gå til innhold

Rundkjøring, hvordan ville dere kjørt? *Bilde*

Ranger emnet


mistercartman

Kjøremønster A eller B  

196 stemmer

  1. 1. Kjøremønster A eller B

    • A
      24
    • B
      173


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Rett ved jobben min ligger en rundkjøring som ser ut som den jeg har tegnet under (nesten, min er ikke fotokopi). Det går fint to biler i bredden inn i rundkjøringen, og selv om det ikke er stiplet opp filer inne i rundkjøringen er det helt klart at det er to kjørefelt i den. Spørsmålet er; ville dere kjørt som A eller B ? Jeg har fått høre begge deler, fra forskjellige kjøreskoler. Enten at man skal ligge plassert til høyre inn i rundkjøringen (som B) dersom man ikke skal helt igjennom, og jeg har også fått høre at man skal ligge plassert til venstre inn i rundkjøringen dersom man skal kjøre ut en avkjøring som er forbi "rett over".

 

rundkjoring.jpg

 

Hva har dere lært? Stem gjerne på A eller B.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

B er riktig plassering i dette tilfellet...

 

Hvis det er to filer ut av rundkjøringen så kan du velge å legge deg innerst i i rundkjøringen, men det forutsetter at du ikke skifter fil når du kjører av, altså slik at du skifter fra indre til ytre ved avkjøring, slik som endel gjør :fire:

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig mange som ikke klarer å holde sitt felt i og gjennom rundkjøringen. Menmen, så lenge jeg har loven på min side bryr jeg meg ikke nevneverdig. Eventuelle skader skal jeg ha 100% erstatning for. Hadde jeg kjørt med en bil jeg hadde lagt sjelen min i, vet jeg ikke om jeg hadde turt å kjøre den på veien :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjørt B så lenge det ikke er noen piler eller noe i veien som viser at du kan velge hvilket felt...

 

Her som det er kun et felt ut og to inn, så syns jeg det er rart om det ikke er noen piler i veien.. Som de under f.eks.

 

a:

< -

|

|

 

b:

/\

|->

|

 

 

De blir litt mongo, men dere skjønner tegninga...

-----------------------------------------------------

Om du derimot kjører som A, og legger deg innerst, så har du uansett vikeplikt for de som ligger ytterst da du krysser et felt for å kjøre ut.

FMW - Foreningen Mot Wonderbaum

Prosjekt: VW Golf 2 1991 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B er eneste riktig.

Har en sånn rundkjøring på vei hjem, det er såååå standard at kjerringer og gamlinger legger seg i innerste fil selv om de skal rett frem. Som sjafør av en stor Pajero er det bare å 'sikre seg' det riktige fila, komme seg side ved side eller foran og tvinge de til å ta en ekstra runde. Eller så kan de jo kjøre inn i 235/70-16 hjulene om de skulle finne det interesant.

 

Ikke at det hjelper for de trur jo selvsagt at det er de selv kjørte rett og at jeg er en gal mann som ønsker å drepe dem, sikkert.

Det skulle vært skiltet eller noe, for folka skjønner jo ikke noe ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg mistenkte. Iogmed at jeg har hørt begge deler, har jeg ikke turt å utelukke A som alternativ. Og jeg skal lenger enn halvveis gjennom rundkjøringen. Men når det er sagt, foretar de som ligger i A feltet et feltskifte før de skal ut, og krasjer de når de foretar det, så er det dems feil. Dust at det skal være så innviklet.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liknende rundkjøring her i byen.

På oppkjøringa kjørte jeg kjøremønster B. Fikk en 2-er feil.

Sensoren sa at hvis utgangen av rundkøringa var over halvveis rundt så skulle en ligge i venstre felt

Så jeg antar at A er riktig

Om jeg kjører i venstre felt får være en annen sak

 

Ganske sikkerpå at første avkjørselen er før halveis, den neste er halveis, den siste er over halveis(ikke rent fysisk halveis, men slik de fleste tenker det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår