Gå til innhold

Rundkjøring, hvordan ville dere kjørt? *Bilde*

Ranger emnet


mistercartman

Kjøremønster A eller B  

196 stemmer

  1. 1. Kjøremønster A eller B

    • A
      24
    • B
      173


Anbefalte innlegg

Til Klokka: Jeg blir forbanna på idioter som skal presse seg forbi lastebiler og busser i rundkjøring. Endel har ikke tekniske kunnskaper om svingradius og størrelse, og skjønner derfor ikke at lastebiler og busser har vanskelig for å holde seg innenfor stiplede linjer i rundkjøringer. Forstår man ikke det, fortjener man å få et lasteplan i siden.

 

Samme er i trange bygater når busser skal foreta en sving, så irriterer det meg å se dem som kjører så langt frem at bussen nærmest må opp på fortauet på motsatt side for å klare svingen...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forskjellig fra sted til sted, står skiltet før rundkjøringa.

 

Strømsø torg drammen feks: Skal du rett frem så skal du ligge i A.

Rundkjøringa ved price i krokstadelva: Skal du rettfrem så skal du ligge i B.

 

Mange som ikke skjønner det. Men jeg tvinger meg frem. Ligger dem feil så er det dems problem. Da har dem ikke sett skiltet.

Chiptuning og diagnose

www.tntuning.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lærte av kjørelæreren min da jeg tok lappen at

 

hvis det er en rundkjøring som det så er A riktig da ..

Forklaring hvorfor..

du skal ligge yterst opp til 180 grader.. .. skal du rett igjennom en rundkjøring og den er mer enn 180grader så skal du ligge innerst ..

get it?

 

her er en tegning

begge er riktige

HEY.jpg

 

ser man på tegningen som startet denne tråden så er A riktig ..

 

har jeg feil så finn bevis på det ...

(innrømmer at jeg ikke tok lappen i går eller no men jeg husker det tydlig da jeg ble lært det)

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget Kebab gud er at du har rett, men at det allikevel ikke er så enkelt. For man har vikeplikt ved feltskifte inne i rundkjøringen, så om du får en bil på yttersiden av deg når du skal ut av rundkjøringen, og kjører i den når du skifter felt, så er det brudd på veitrafikkloven. Derfor kjører jeg fortsatt i spor B, så slipper jeg å vri av meg hodet for å sjekke om det kommer noen i yttersporet, og i innersporet blir jeg aldri forbikjørt. Og jeg slipper da to feltskift. Enkelt og greit.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lærte av kjørelæreren min da jeg tok lappen at

 

hvis det er en rundkjøring som det så er A riktig da ..

Forklaring hvorfor..

du skal ligge yterst opp til 180 grader.. .. skal du rett igjennom en rundkjøring og den er mer enn 180grader så skal du ligge innerst ..

get it?

 

her er en tegning

begge er riktige

 

 

ser man på tegningen som startet denne tråden så er A riktig ..

 

har jeg feil så finn bevis på det ...

(innrømmer at jeg ikke tok lappen i går eller no men jeg husker det tydlig da jeg ble lært det)

 

 

Iflg min kjørelærer så har kebab_gud feil...

Min lærer sa at dersom Skiltet viser at din utkjørsel er mer en 180 grader av rundkjøringen så skal du innerst. Er den 180 eller mindre så skal du ytters ( UNTATT om det er den siste utkjørselen).

 

Et veldig godt eksempel for de som er kjent er rundkjøringa i Arendal ved togstasjonen. Kommer man fra tunnelen og skal ned til havna så er regelen at man skal ytterst. Man kjører nesten 240 grader gjennom rundkjørinen, mens skiltet viser 180...

Det er vanskelig for en som ikke er kjent å vite rundkjøringens oppbygning, derfor bestemmer skiltet og ikke rundkjøringens fysiskte oppbygning.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Rett ved jobben min ligger en rundkjøring som ser ut som den jeg har tegnet under (nesten, min er ikke fotokopi). Det går fint to biler i bredden inn i rundkjøringen, og selv om det ikke er stiplet opp filer inne i rundkjøringen er det helt klart at det er to kjørefelt i den. Spørsmålet er; ville dere kjørt som A eller B ? Jeg har fått høre begge deler, fra forskjellige kjøreskoler. Enten at man skal ligge plassert til høyre inn i rundkjøringen (som B) dersom man ikke skal helt igjennom, og jeg har også fått høre at man skal ligge plassert til venstre inn i rundkjøringen dersom man skal kjøre ut en avkjøring som er forbi "rett over".

 

rundkjoring.jpg

 

Hva har dere lært? Stem gjerne på A eller B.

 

A er riktig men B er tryggest. dette fordi ingen riktig veit åssen en rundkjøring skal betjenes. Om B er riktig. Hva faen er innerfeltet til da? sykler? eller gangfelt? eller russ??? A er riktig men B er tryggest:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt mye på den der jeg å siden ofte er i samme kryss....

 

Men sammenligner man det med rundkjøringa på ryen (mann kommer opp ekebergtunnelen) så møter man på veldig lik situasjon....her er det riktig nok skilta....

 

Veien som går bak esso, skal man ligge innerst i mens veien som går videre ut på europa veien skal man ligge til høyre eller nest til høyre.... så etter den rundkjøringa skulle vel faktisk A vært riktig....

 

Kjører selv B- siden jeg helt klart har mest oversikt, er tross alt bedre å slippe frem en ekstra bil enn og smelle i den......

:pimp EYE CANDY :pimp

 

:titties: RACING :titties:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe problem å kjøre riktig i rundkjøringen på Ryen mener nå jeg. Problemet der er de i den ytre filen som ikke tar stor nok sving. En idiot tvang seg forbi meg på yttersiden der på mandag. Vurderte å kjøre i siden på han, men gadd ikke. Hadde jeg derimot hatt en dårlig dag slik som jeg hadde på onsdag, hadde han hengt i en meget tynn tråd.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår