Gå til innhold

Rundkjøring, hvordan ville dere kjørt? *Bilde*

Ranger emnet


mistercartman

Kjøremønster A eller B  

196 stemmer

  1. 1. Kjøremønster A eller B

    • A
      24
    • B
      173


Anbefalte innlegg

Eller så kan de jo kjøre inn i 235/70-16 hjulene om de skulle finne det interesant.

 

småtteri. når jeg er på jobb så har jeg 385/70-22.5 (ganger 20)

 

i sånne tilfeller så bare legger jeg meg midt i og bruker alt som er av plass. ingen som diskuterer med meg der. selv om enkelte idioter _SKAL_ forbi på innsiden :bump

 

ville DU ha bråket med meg om plassen der?

 

HSDFH165501.jpg

with no power, comes no responsibillity

* volvo 740 '86 (bruksbil)

* porsche 944 '86 (prosjekt)

* suzuki GSX-R 750 '92

* nissan 200 S14 '95 (driftebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er faktisk umulig for oss å svare på hvilken plassering som er riktig..

Det skiltet som står forran rundkjøringen bestemmer..

 

Hvis skiltet indikerer at utkjøringen er rett ovenfor innkjøringen så skal du velge felt B.. selv om den egentlig er litt over 180 grader etter innkjøringen..

Hvis skiltet viser at utkjøringen er litt over 180 grader etter innkjøringen skal du velge felt a..

 

Men jeg hadde uansett valgt felt B..

 

Er en rundkjøring som er slik i nærheten av der jeg bor også.. Der er det såååå mange som kjører feil!!.. Og de tuter og viser finger til de som ligger ytterst når de plutselig finner ut at de skal ut samme vei.. :rolleyes:

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk umulig for oss å svare på hvilken plassering som er riktig..

Det skiltet som står forran rundkjøringen bestemmer..

 

Hvis skiltet indikerer at utkjøringen er rett ovenfor innkjøringen så skal du velge felt B.. selv om den egentlig er litt over 180 grader etter innkjøringen..

Hvis skiltet viser at utkjøringen er litt over 180 grader etter innkjøringen skal du velge felt a..

 

Men jeg hadde uansett valgt felt B..

 

Er en rundkjøring som er slik i nærheten av der jeg bor også.. Der er det såååå mange som kjører feil!!.. Og de tuter og viser finger til de som ligger ytterst når de plutselig finner ut at de skal ut samme vei.. :rolleyes:

 

Den synes jeg var godt forklart. Men den til Shaky får jeg flere tvil om ... Den ang gradene virker litt merkelig ... Macsi sin virker mere "rett". Å kjøre rett frem går jo men er mere ett sjangsspill i mineøyne og det er mere rett å velge B en A.

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AKkurat der ville jeg valgt felt B. altså ytterste felt!

Hadde det fortsatt 2 felt etter rundkjøringa ville jeg kjørt både a og b!

 

Skulle jeg helt til venstre legger jeg meg gjerne midt i rundkjøringa da jeg trenger plass til 10m bil og 2m overheng og slippe å få rasshøl på innsiden av lastebilen som SKAL forbikjøre meg...

 

Du kan tro det skjer!

Hpim1208.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså Første tegninga eller den rett over her?.... Det er igrunn ikkeno direkte fasit HVOR man skal være så lenge du blinker ut og viser HVOR du skal hen...

 

Jeg pleier som regel å kappe rundkjøringer med lastebilen bare fordi jeg rett og slett IKKE gidder å svinge heeeelt ut til sia så ratte innigjen er snakk om 2 omdreininger på rattet hver vei:) man blir sliten av slikt::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså Første tegninga eller den rett over her?.... Det er igrunn ikkeno direkte fasit HVOR man skal være så lenge du blinker ut og viser HVOR du skal hen...

 

Jeg pleier som regel å kappe rundkjøringer med lastebilen bare fordi jeg rett og slett IKKE gidder å svinge heeeelt ut til sia så ratte innigjen er snakk om 2 omdreininger på rattet hver vei:) man blir sliten av slikt::)

 

Jeg mente første. Politiet her i vestfold måtte gå ut i avisen å gjøre folk oppmerksomme på denne regelen, fordi at vestfoldinger rett og slett ikke kan kjøre i rundkjøring :)

"fuck the respect - I want the bitches!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere driver å definerer "midten av rundkjøring" som senter av selve øya. Jeg ville ha definert "midten av rundkjøringen" som 50% av den totale lengden av en runde rundt øyen i rundkjøringen. Men det er jo bare min definisjon ;)

 

Da ligger altså midten slikt som MacSi sier. Mer en 180 grader ifra innkjøringsvinkel.

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

småtteri. når jeg er på jobb så har jeg 385/70-22.5 (ganger 20)

 

i sånne tilfeller så bare legger jeg meg midt i og bruker alt som er av plass. ingen som diskuterer med meg der. selv om enkelte idioter _SKAL_ forbi på innsiden :bump

 

ville DU ha bråket med meg om plassen der?

 

HSDFH165501.jpg

 

 

 

JA!

 

 

Sånne som deg....

 

Det betyr ikke mindre vikeplit ettersom hvor stort kjøretøy man ferdes med. Skjerpings!

Hilsen Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For å understreke det jeg allerede har forklart så vil jeg sitere en settning fra Vegvesen.no

Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen.

 

Det som også står på denne siden som er verdt å merke seg er:

Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen.

 

Det meste enhver kan lure på angående "rundkjøringskjøring" står forresten veldig bra forklart der.. så ta en titt.. :)

 

Forresten.. Alle bør vise hensyn til lastebiler og lignende da disse faktisk ikke er like smidige å komme seg gjennom rundkjøringer med som de bilene "vi andre" kjører rundt i.. Men de som kjører buss og lastebil behøver for faen ikke skulle trenge seg frem først og over alt til en hver pris heller da!

Dere har faktisk vikeplikt dere også..

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feltplassering

Generelt: Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.

 

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.

 

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår