Gå til innhold

Montering av alarm. Noen tips?

Ranger emnet


Fox

Anbefalte innlegg

Skulle ha noe så jeg kunne fjernstyre sentrallåsen i tilfelle dørene fryser i vinter. Fant en rimelig sak som "dessverre" også var en alarm ;)

 

Sliter litt med å montere inn ett rele. Stå heller ikke stort om hvordan det gjøres. Klarer noen å tolke denne skjemaet? Skjønte ikke det med grønne kablene på rele'et? Den saksa osv. Det er den firkanten i høyre hjørne som er releet. Resten ser ok ut. Releet har to grønne, en gul og en hvit kabel. Den gule er grei.

 

Edit: Studert litt mer nå.

Tror dere at den ene grønne på releet skal inn på den grønne kabelen som ikke går til noe på den store boksen? Kan se ut som om det er det de prøver å indikere på skissa til venstre for releet.

 

alarm.jpg

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er startsperra! Dennen kan monteres på flere steder, men å kutte strømmen til coil er en ok løsning. Kutt den ene, +12V, som går inn på coil, du får da to løse ledere, koble de grønne på hver av disse lederne.

 

Edit: Må se litt nøyere på dette, mulig det ikke er så enkelt! Det som er sikkert, er at dette er startsperra.

 

Tenker høyt:

 

Ser ut som man kutter den ene lederen fra ACC (tenninga) som fører til coil, og kjører den gjennom releet. Dette er vanlig på blant andre DEFA sine alarmer.

Den hvite ledningen fra styreenheten kobler du til den hvite på releet, slik at strømmen til styrestrømmen blir sluttet. Så gjør du som sagt over.....???

 

Tror du skal se bort fra den grønne lederen, fra styreenhet, i forbindelse med startsperra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes bra ut :) Kan jo virke som saksa indikerer på at det alt er klippet bort rett fra coilen. Da blir det at den hvite fra releet og den hvite fra styringsboksen kobles sammen og på ACC da. Tror det er "hotteste" tips for øyeblikket. Smeller det så finner jeg nok ut hvor du bor :hammer

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes bra ut :) Kan jo virke som saksa indikerer på at det alt er klippet bort rett fra coilen. Da blir det at den hvite fra releet og den hvite fra styringsboksen kobles sammen og på ACC da. Tror det er "hotteste" tips for øyeblikket. Smeller det så finner jeg nok ut hvor du bor :hammer

 

Du må selv kutte lederen til coilen, og koble denne gjennom releet. Ikke lurt å koble i blinde her, da du fort kan ødelegge styrestrømskretsen..... Multimeter er tingen!

 

Du ser at den hvite og gule er styrestrømmen til spolen, som får releet til å gjøre utslag, du må ikke blande styrestrømmen sammen med den strømmen som skal kobles. Unntak her, er dersom vi snakker om felles jording, da jordingspotensialet er likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok flere poster når jeg starter :) Forrige alarm solgte jeg for at jeg ikke orka å starte. Men denne gangen skal jeg :) Men du er enig i at i prinsippet skal kobles tre ledninger på ACC da. De to hvite kobles sammen der og den grønne kobles der mens den andre grønne kobles til coilen som vi løsna. Right?

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok flere poster når jeg starter :) Forrige alarm solgte jeg for at jeg ikke orka å starte. Men denne gangen skal jeg :) Men du er enig i at i prinsippet skal kobles tre ledninger på ACC da. De to hvite kobles sammen der og den grønne kobles der mens den andre grønne kobles til coilen som vi løsna. Right?

 

Tenk deg dette: For at coilen skal få strøm må tenningen slåes på, kretsen blir da slik:

 

Batteri -> ACC -> coil

 

Med startsperre blir det:

 

Batteri -> ACC -> Releet -> coil.

 

Releet fungerer her som en bryter, som igjen blir styrt av spolen. Strømmen til spolen blir styrt av styreenheten. Som regel fungerer denne slik at når alarmen er aktiv/på, går det ikke strøm gjennom spolen.

 

Med dette i bakhodet går det an å måle seg fram til rett oppkobling.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. oki ;)

 

Men da har jeg i hvertfall kommet til dette om jeg ikke har misstolket helt. Så får andre støtte meg eller komme med sin versjon :)

alarm1.jpg

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ebay. Sikkert bare crap :) Men er verdt ett forsøk. fjernkontrollen er like tung som en ballong. Virker like solid også :)

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår