Gå til innhold

Vurderer A3, hva må jeg se etter + et par andre spørsmål!

Ranger emnet


WaBBiT

Anbefalte innlegg

Hei,

som overskriften sier, lurer jeg på hva jeg må se etter hvis jeg skal kjøpe en A3 1,8T Quattro fra rundt 99 og nyere.

 

Også lurer jeg på hvordan det er med trimming av disse bilene. Noen sier at man får 180hk av chipping og andre sier man kan få 195hk. Kan man få 195hk av bare chipping eller hva må gjøres?

 

Samtidig lurer jeg på om det er skadelig for motor å bytte dumpventil til en som lager litt mer lyd, og hvor skadelig det er for motoren med 195hk, av chipping og dumpventil?

 

Sportsunderstell.. er det vits å kjøpe bil med orginalt sportsunderstell, eller burde jeg heller kjøpe uten for så å ettermontere et annet sportsunderstell? skal ikke senke elns, skal bare ha bedre kjøreegenskaper pluss stivere bil.

 

mvh WaBBiT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. jeg har Audi A3 1.8t som er chippa men ikke Quattro.. Men Quattro hadde selfølgelig vært drømmen. Er vist veldig lite feil på disse bilene.. ts-racing mener de får ut 195 hester ved og chippe (http://www.tsracing.no/audi.htm) vet ikke om dette stemmer men. Er vist ikke bra for motoren og kjøre med åpen dump på disse motorene men du kan jo kjøre med åpent luftfilter og få noe av lyden ut der.. Chipping skal ikke være så skadelig for motoren hvis du gjøre det hos kjente firma som ts-racing og audisentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar to min og bytte dumpventil, men greia er jo åpen dump, eks RFL (lager mer lyd fordi den slipper alt trykket ut i friluft, bilen går dårligere, får ikke riktig blanding med bensin som den skal ha, kan brenne katalysator og LMM ryker) Lukka dump, gir ikke noe kjempe lyd uten filter osv.. Men er mye bedre for motor hvis du første skal bytte den.. Vil anbefalle deg og kjøpe ett åpent filter som ikke er olje innsatt. Er heller ikke noe problem og bytte det.

 

Hadde chip fra TS Racing på forrige A3`en min og var veldig fornøyd med det.. bilen var noe helt annet og kjøre enn en orginal! Ikke noe problemer da de setter opp bilen med forbruk og gjør målinger tilpasset vær enkelt bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm får du noe spesielt mye mer lyd av lukket dump da?

 

Dette kan vel sikkert tstuning også svare på, men kjekt å vite.

 

OG er det overhodet noe poeng å bytte dumpventil bortsett fra lyd?

 

Du har også Norsk bildelsenter ute ved liertoppen. De fører chiptuning fra SKN og er også meget dyktige på arbeidet de gjør. Nyere Audibiler skal vel ha en avlastningsventil på grunn av lufttrykkmåleren...?

 

Kan alltids kjøre turbo uten noe form for avlastningsventil/dumpventil. Dette anbefales ikke for turbo, men du får da en fet lyd når lufta slår tilbake i turbo.

 

Bytte dump er ikke nødvendig på de minste chiptuningene, men det anbefales av en eller annen grunn jeg ikke husker. Noen som kan hjelpe...?

 

Speedy

99 Mitsubishi 3000GT US-Spec selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytting av dump er vel egentlig bare nødvendig hvis bilen chippes da trykket er høyrere.. de orginale plast ventilene har en tendens til og ryke da.. det gjorde iallefall min.. Ellers vil du ikke få noe særlig mere lyd nei, men er som jeg sier.. hvis du skal ha lukka dump så bytt til ett åpent luft filter som ikke er satt inn med olje hvis det er lyden du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hvis jeg går for stage 3 chippinga til tsracing som gir 215hk og 350nm, tror dere dette vil holde, eller vil dette slite mer på motoren?

 

I steg 3 chipper vi bilen din på samme måte som i steg1.men med en software som gir litt mer !

Vi monterer også ny alu.avlastnings ventil og nytt rustfritt eksos anlegg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår