Gå til innhold

fjerne rust( og skjønnhetsrust ) hvordan?

Ranger emnet


Eirik jarl

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp vært igjennom dette med min bil. Rusten må du sandblåse helt bort. Få det så blankt som mulig. Deretter tar du å kjøper Wurth sin rustomvandler. Smør dette på la tørke å gjør det tre ganger. Ha på fyller grunning å slip denne me 600 papir til det blir glatt. Lakker å bilen er fin igjenn. Hvis det er rusta hull må du nesten sviese i nye plater. Dette må gjøres ordentlig ellers kommer det igjenn på en to tre. Lykke til. :hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt avhenger på hvor rusta er... er det i dørstokken, og ikke hll, må du pusse bort. sandblåsing er ikke en reell løsning der. hvis det ikke er en skikkelig bra og storkornet maskin. men det er stort sett til indstri. enkleste er å pusse ned å sparkle over, pusse ned sparklet og lakkere opp, og eventuellt ha på tectyl. hvis det er under bilen, er det noe av det samma. hvis det er hull, så kapper du vekk hullet, og all synlig rust(puss ned for å sjekke om rust), å sveiser på ei ny plate og sparkler og tectylerer. hvis det er småtteri ved døra, slipper du å kutte hull seff... glemte å skrive tynner.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør følgende. (for lakkrust)

Lokaliserer rusten.

Tar ett lite flatt skrujern, og skraper bort lakkrusten, slik at man kommer ned til stålet. Ideelle er ett lite sandblåsekit, fra, f.eks Biltema, som man kan avgrense arbområdet med.

Så pusser man bort rust som er igjen etter man har skrapt med skrujernet, slik at man får helt rent stål.

Tørker over med tynner.

Legger på en form for syregruning, slik at det trekker inn i alle porer i tålet.

Lar det tørke.

Sparkler over, pusser ned med litt grovt papir. Liger på litt mere sparkel, og pusser denne og ned, med litt grovt papir, før man går over med fint papir, no 1000 eller finere, for å få glattest mulig overflate.

Lakker til slutt.

 

Min metode dete (rusten har enda ikke kommt igjen på de stedene jeg har gjort slik som beskrevet ovenfor)

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal fjerne rust på min bil nå også, tar vel og pusser ned så fint først og så kjøper jeg noe billig greier på biltema for punksandblåsing. er lurt og sandblåse, for da kommer du ordentlig ned i porene, ved og kunne pusse vil det komme igjen.

"Oversteer is best cause you don't see the tree that kills you" -Richard Hammond.

 

 

- BMW E30 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår