Gå til innhold

Jeep uten hemninger...

Ranger emnet


Golf IV driver

Anbefalte innlegg

Da jeg forleden lånte en Jeep Cherokee 2.8 CRD Limited, fikk jeg mitt livs villeste biltur. Det startet i et vanlig veikryss på Hellerud, hvor jeg skulle svinge til venstre. Det var noe fuktig vei, da det regnet. Midtveis i svingen, kom baken så det sang etter. Etter noen ville sekunder med ratting, fikk jeg bilen på rett kurs igjen.

 

Jeg tenkte at jeg fikk sette på 4WD og se om jeg fikk temmet den litt da. Senere på dagen kjørte jeg over Bygdøylokket. Her holdt jeg ca. 30 km/t gjennom rundkjøringen og holdt på å kræsje i autovernet. Bilen skled ut, og jeg kjørte ut av rundkjøringen omtrent bredt. Og dette var med 4WD på.

 

Enda litt senere hadde jeg flere like hendelser. Jeg synes dette etterhvert begynte å bli skremmende, da noe som helst sving i veien gjorde bilen nervøs, og den begynte smått å glippe taket. Også andre hadde samme problemet, da de kjørte samme bilen etter meg den dagen.

 

Er det noen som har noen formening? Jeg tenker som så at bilen har høyt tyngdepunkt, men likevel... det skal da ikke ha så mye å så at bilen blir utrygg. Den har nå kjørt 25 000 på samme dekk, men skal det ha noe å si på dekkmønsteret da?

 

Bilen skal hvertfall på EU i dag, og jeg hadde håpet at jeg kunne få noen innspill før dette som jeg kunne be dem sjekke opp på kontrollen for meg.

 

På forhånd takk!

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Veiene kan bli sykt glatte på sommeren hvis det ligger støv og pollen på veien når det regner... Det i kombinasjon med at du er vant til å kjøre golf/fwd så kan det utløse sladd osv i svinger.. merket det selv da jeg lånte gmc`n til fatter etter å ha kjørt fwd en hel vinter..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må legges til at Jepp'en jo drives på fwd helt til man setter den over på 4WD.. Det er først da den kobler inn deltidsmodus på 4WD. Ellers kjører den altså bare på forhjulstrekk!!! som i min første ordentlige utskliing...

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var understyring som fikk den til å skli ut første gangen? Da hadde jeg satset på dårlig / glatte veier.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må legges til at Jepp'en jo drives på fwd helt til man setter den over på 4WD.. Det er først da den kobler inn deltidsmodus på 4WD. Ellers kjører den altså bare på forhjulstrekk!!! som i min første ordentlige utskliing...

 

 

Her blir jeg nødt til å rette meg selv etter en lang samtale med Jeep nå! Bilen drives på bakhjulsdrift... Men har ikke ESP eller noe slikt utstyr. Hvorfor sier han ikke, men jeep er jo en "kjør-selv" bil, uten mye tull og tøys... Forklarer mye av det som har hendt!!!

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at den Jeep'en koser ca 400k-450k... Da hadde jeg byttet den ganske raskt ut..

 

Får jo en helt ny Golf GTI for 444k, sjekket selv på Møller Skøyen...

 

Må ha merkelige behov dersom man kjøper den jeep'en...

jaja, Du er sikkert fornøyd med kjøpet ditt, så jeg skal ikke dra det lengere ned i gjørma... Hadde vært moro å se om Jeep'en hadde kommet seg opp igjen selv, eller om den har terrengegenskaper som BMW X3..

 

Lykke til med dekkbytte..!

-Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veel... her er det et par ting som ikke stemmer... Det første som slår meg er at du ikke er særlig erfaren når det gjelder bilkjøring, siden du etter å ha fått sleng på en Jeep hevder at den er fwd... :boxing

 

Du sier ikke hvilken årsmodell denne er, men hvis den har 4wd uten senterdiff er det ikke rart du har lite veigrep. Denne type 4wd er rett og slett ikke anbefalt å bruke på asfalt... hjulparene vil da tvinges til å holde lik hastighet, til tross for at forhjulene vil følge et spor med større radius enn bakhjula ved sving. Dette betyr at minst et hjul allerede har sluppet taket før du begynner å belaste bilen med sidekrefter i sving...

 

Øv deg på en parkeringsplass!

No offence :thumb

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke hvilken årsmodell denne er, men hvis den har 4wd uten senterdiff er det ikke rart du har lite veigrep. Denne type 4wd er rett og slett ikke anbefalt å bruke på asfalt... hjulparene vil da tvinges til å holde lik hastighet, til tross for at forhjulene vil følge et spor med større radius enn bakhjula ved sving. Dette betyr at minst et hjul allerede har sluppet taket før du begynner å belaste bilen med sidekrefter i sving...

 

Riktig. Hadde litt samme opplevelsen på en picup jeg kjørte for mange år siden som ikke hadde senterdiff.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veel... her er det et par ting som ikke stemmer... Det første som slår meg er at du ikke er særlig erfaren når det gjelder bilkjøring, siden du etter å ha fått sleng på en Jeep hevder at den er fwd...

 

Hmm.. er kanskje ikke veldig erfaren hva gjelder bilkjøring nei, men vil ikke si jeg er noe dårlig til å kjøre bil fordet. Har selv mange ganger fått sleng med fwd også. Trenger bare å være tung nok bak, slik en Jeep jo er... Da er det jo likevel med vilje da selvfølgelig. Har ikke mye erfaring med Jeep fra før, så det er nok heller der feilen i min uttalelse ligger mener nå jeg da!

 

Likevel støtter jeg din teori om firehjulstrekken. Bra innspill, og skal selvfølgelig sjekke om det du sier stemmer! Takk for bra respons!!

 

Bilen er forrresten en 2002 modell!

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Si at den Jeep'en koser ca 400k-450k... Da hadde jeg byttet den ganske raskt ut..

 

Får jo en helt ny Golf GTI for 444k, sjekket selv på Møller Skøyen...

 

Må ha merkelige behov dersom man kjøper den jeep'en...

jaja, Du er sikkert fornøyd med kjøpet ditt, så jeg skal ikke dra det lengere ned i gjørma... Hadde vært moro å se om Jeep'en hadde kommet seg opp igjen selv, eller om den har terrengegenskaper som BMW X3..

 

Lykke til med dekkbytte..!

 

Må bare ta opp denne posten igjen etter flere morsomme kjøreopplevelser i det siste!!

 

Denne bilen koster ikke 400-450, men derimot 700!!! For hver gang jeg låner den, er dama sin bil, blir jeg mer og mer skremt!! Foreldrene til dama har bare kjøpt denne bilen, ettersom man kan sitte høyt i den - og det er jo alt som teller med tanke på sikkerhet mener de...

 

Jeg er ikke enig... :boxing

 

Bilen har et sykt dreiemoment.. 160 hester på bakhjula drevet av en 2.6 liters motor er jo oppskrift på dårlig egenskaper på glatt føre spør du meg! Har blitt mer vant til bilen nå, men fy faen... Den har de værste kjøreegenskapene jeg noen gang har vært borti, og dette for en bil til 700k?? Hadde penga vært mine skulle dama kjørt Golf GTI!! Foreldrene er bare så bastante på at SUV er et must for å overleve i trafikken for tiden, og kjøreegenskaper kommer dermed i andre rekke.. :drive2 Dævver helt!!!!!

 

Hva er vel mer sikkert enn å ha en bil med gode kjøreegenskaper?

 

Innspill for hvordan jeg skal få dem til å skjønne dette tas i mot med takk...

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at suv er sikkert.. men da burde de jo heller kjøpt en landcruiser eller patrol eller noe slikt.. At jeep ikke akkurat vinner i crashtestene er jo ikke noen statshemmelighet...

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at suv er sikkert.. men da burde de jo heller kjøpt en landcruiser eller patrol eller noe slikt.. At jeep ikke akkurat vinner i crashtestene er jo ikke noen statshemmelighet...

 

Akkurat slike argumenter jeg trenger.. noen dokumentasjon? Noen nettsider hvor det finnes fulle avhandlinger om dette?? Trenger sterke bevis tror jeg.. :)

 

 

Edit: Fant det selv på Ncap.. skremmende at til og med en golf 98 modell får høyre anseelse enn jeepen!!!!

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår