Gå til innhold

Piratkopiering

Ranger emnet


Precious

Anbefalte innlegg

Seff er det flere etiske problemstillinger ved piratkopiering av programvare!

.. Men hvem bryr seg? ..

Etiske problemer overalt!

5Kmt over fartsgrensen - etisk riktig? -- hmm ..

 

-Grunnen til at det kalles piratkopiering er at programvaren i utgangspunktet er opphavsrettig beskyttet, noe som betyr at det ikke kan brukes uten rettighetshaverens samtykke. Det blir da ulovlig, både ifølge åndsverksloven §54 og paragraf §145 og §393, å bruke slik programvare uten lovlig lisens. Hovedregelen her er at det kreves en lisens pr bruker og lisensen gir ingen rett til kopiering, med unntak av sikkerhetskopi.

 

Har man lagt mye penger i å utvikle noe, er det ikke så veldig digg at det blir brukt uten at du får noe igjen for det ..

-- På en måte .. På en annen måte er det jo fint at man får flere programkopier på markedet .. At flere bruker det du har produsert ..

 

Er jo litt ironisk at Microsoft statig prøver å knekke de som piratkopierer sin programvare, da piratkopiering av tidligere versjoner av eksempelvis Microsoft Windows sannsynligvis har gjort Microsoft til den dominerende part på markedet

 

Hmmz-

 

well well --

 

Æ gir mæ nu faen .. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en hver dust skjønner jo at jeg ikke kan cashe 10 lapper for photoshop for å lage 2-3 bakrunder.. hadde jeg derimot hatt behov for det på jobben (noe jeg jo faktisk har av og til) hadde jeg (og har jeg nå engang) en 'ekte' lisens på jobben..

 

Simpelt ;-).

 

Det etiske her må jo stilles opp mot de reele mulighetene. I mange tilfeller er det unge folk som ikke har økonomisk mulighet til å kjøpe noe, f.eks photoshop, men ender opp med å kjøpe det når de bruker det på jobben og tjener gode penger på det ;).

 

De tallene som musikk, film og programvare bransjen oppererer med i årlige tap er bare helt patetiske. Jeg hadde som sagt aldri hatt muligheten til å kjøpe photoshop selv, ergo har de ikke tapt noe penger fordi jeg aldri hadde kjøpt det. Det eneste som egentlig skjer er at jeg lærer meg det og kan anbefalle det videre til andre som faktisk betaler penger for det...

 

Det samme gjelder egentlig filmer, musikk osv osv.

 

Tenk litt på det aspektet før dere svelger 20348 billiarder gått tapt i piratkopiering ;)

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror piratkopiering er noe av årsaken til at Micro$oft er blitt så store.

Hvordan tenker en IT ansvarlig?

 

"Hva slags programvare skal vi velge? Jo vi tar Windows og Microsoft Office. Alle de ansatte har jo en piratkopi hjemme, og kan derfor bruke softwaren fra før av. Mindre bry for IT-avdelingen"

 

Hva skjer når M$ gjør det umulig å kopiere softwaren?

IT ansvarlig vil velge Linux fordi kopisperrene fra M$ har ført til at alle hjemmebrukerne kjører Linux og StarOffice. Alle kan jo nå plutselig Linux og (ikke-Microsoft)-office fra før av.

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår