Gå til innhold

Hva skjer om man kjører ned en syklist?

Ranger emnet


KaldBlod

Anbefalte innlegg

Ja, det er irriterende med frekke syklister på veien. Dette husker jeg på når jeg selv sykler, og tar hensyn der jeg kan. Men det er det jo desverre ikke alle som gjør.. Jævla irriterende dersom man blir liggende bak en syklist over en lengre strekning og ikke kommer forbi p.g.a. møtende trafikk eller noe, også går det kanskje til og med en gang- og sykkelsti parallellt med veien hele strekningen.. Aaargh. Skulle ikke tro de noen gang kjører bil selv, eller så har de dårlig hukomelse, ikke vet jeg..

 

Når jeg sykler langs en vei og der er fortau langs veien, sykler jeg på fortauet så sant der ikke er overfylt med gående. Jeg synes dette er bedre, og til mindre sjenanse for almuen så lenge jeg tar hensyn til de gående, selv om man vel kanskje ikke i utgangspunktet skal sykle på fortauet..

 

Som med alt annet, gjelder det å bruke fornuft og ta hensyn.

 

Også dette med fotgjengeroverganger synes jeg egentlig er litt teit. Når jeg kommer syklende på fortauet og skal over en overgang, så kaster jeg meg selvfølgelig ikke uti uten videre, men dersom jeg har øyekontakt med evt bilister og disse gir tydelig tegn til å stoppe,(som de fleste faktisk gjør her i distriktene) så sykler jeg over for at de skal måtte vente minst mulig. Dersom jeg skal stoppe og gå av sykkelen og leie den over, så bruker jeg lengre tid og skaper mere venting for bilisten. Dersom ikke bilistene stopper når jeg sitter på sykkelen og venter, så får jeg heller gå av sykkelen og leie den over..

 

Men jeg synes uansett det er rart at så mange syklister oppfører seg så aggresivt i trafikken, de er jo veldig svake trafikaneter i møte med en bil. På enkeltes måte å sykle på, skulle man tro de satt i en tanks..

 

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm.. En annen problemstilling.

 

En liten unge sykler langs gata der bilen din står. Han begynner å vingle, og planter styret på sykkelen inn i sidedøra di. Det blir en stor og jævlig bulk.

 

Du ser det hele, og holder igjen ungen. Hva kan du kreve her?

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort. Mista kontroll på sykkelen og traff en bil. Var vel ikke gamle karen, men gikk inn til de jeg visste eide bilen og sa hva jeg hadde gjort. Siden jeg var ærlig sa de at alt var greit :)

 

Ville vel fått foreldrene til å dekke skadene, ellers kan det vel tas på forsikring med påfølgende bonustap. Kan lønne seg å tegne forsikring på ungene sine, så unngår man saftige tap :)

 

Det er forresten standard prosedyre å frata førere lappen ved en ulykke såvidt jeg vet. Hvertfall ved personskade, til årsaken til ulykken er klarlagt.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syklistene er og blir det jæveligste jeg veit...

i VEIEN selvom det faenmeg er TOMT OG BREDT fortau på høyre og en egen adskilt sykkelsti på høyre (gamle ring3 ved tåsen) så sykler de på...

Skulle fått seg en lærepenger.

De som tror de har rett i fotgjengerfelt er jo også storartet...

Men best er vel de som du nesten kjører ned fordi de går forbi på HØYRE når du står og blinker til venstre og pila er grønn men lyset er rødt...

HVA FAEN1!! :hammer

 

burde vært en 200kr el. i året i sykkelforsikring, hadde bare vært rett og rimelig, for det er jo dust at alle må betale forsikring untatt syklistene?

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syklistene er og blir det jæveligste jeg veit...

i VEIEN selvom det faenmeg er TOMT OG BREDT fortau på høyre og en egen adskilt sykkelsti på høyre (gamle ring3 ved tåsen) så sykler de på...

Skulle fått seg en lærepenger.

De som tror de har rett i fotgjengerfelt er jo også storartet...

Men best er vel de som du nesten kjører ned fordi de går forbi på HØYRE når du står og blinker til venstre og pila er grønn men lyset er rødt...

HVA FAEN1!! :hammer

 

burde vært en 200kr el. i året i sykkelforsikring, hadde bare vært rett og rimelig, for det er jo dust at alle må betale forsikring untatt syklistene?

 

Akkurat der du nevner (opp fra tåsenkrysset) blir jeg også noe jævlig provosert. Adskilt med jord- og gressvold for faen.

 

Andre ting som provoserer er folk på rulleski, men de er det heldigvis ikke like mange av.. Men det er ikke noe gøyalt å kjøre i Maridalen når de er ute og venter på vintern..

 

ekkel signatur forresten, duxx0. :P

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at folk sykler. Men folk som sykler i veien når det er fortau rett ved siden av! Faen heller! Blir drittforbanna av sånt! Da legger jeg meg tett på siden av de og spyler viduene mine. Har faktisk fått et par sykelister til å sykle ut av veien på denne måten :fire: :fire: Håper flere kan ta opp denne hobbyen altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene for sylister er vel at de er fotgjengere når de sykler på fortauet, og samme regler som biler når de sykler på gata. Hvis en syklist er på veien og skal til f.eks venstre skal han vise med tegn hvor han skal. Hvis en syklist sykler på fortauet skal han gå av sykkelen når han skal over ett gangfelt for at en billist skal ha vikeplikt. Både sykkel og fotgjenger kan ferdes på vei med fartsgrense opptil 80 km/t. Man må stoppe for en som går tvers over 80 sona uten gangfelt. Man har nesten alltid skyld når man kjører på en fotgjenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men den beste terapi en kan få er GTA San Andreas..

kjøre rundt KUN for å smashe ned hver JÆVELA syklist du ser..

 

finnes nesten ingenting bedre ;)

 

Utenom "the real deal" :p

 

Hihi.. Har nok ikke prøvd det, nei. :P

 

Huff. Enda en ting med syklister, er at når de bestemmer seg for å ligge til høyre, så gjør de det uansett hvor de skal i kryss og rundkjøringer. De skal alltid kjempe seg først i køen på rødt lys, og ender med å sperre bilene når det viser seg at de enten skal svinge til venstre eller kjøre videre rett fram på en en ganske smal vei.

 

I rundkjøringer stopper de opp hele trafikken når de skal ligge til høyre og svinge til venstre.

:fire:

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at folk sykler. Men folk som sykler i veien når det er fortau rett ved siden av! Faen heller! Blir drittforbanna av sånt! Da legger jeg meg tett på siden av de og spyler viduene mine. Har faktisk fått et par sykelister til å sykle ut av veien på denne måten :fire: :fire: Håper flere kan ta opp denne hobbyen altså!

 

Bruk huet litt da menneske.. Sykle på fortauet er stort sett ikke noe alternativ, der er det folk som går og man må kjøre kjempesakte for å komme seg frem. Sykle i 35-40 som man kan gjøre i veien er sjelden noe alternativ på fortau. Får håpe politi ser deg når du gjør dette, så blir du nok nødt til å sykle selv, for du kommer ikke til å ha lappen lenger :)

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk huet litt da menneske.. Sykle på fortauet er stort sett ikke noe alternativ, der er det folk som går og man må kjøre kjempesakte for å komme seg frem. Sykle i 35-40 som man kan gjøre i veien er sjelden noe alternativ på fortau. Får håpe politi ser deg når du gjør dette, så blir du nok nødt til å sykle selv, for du kommer ikke til å ha lappen lenger :)

 

 

synes å spyle ned syklister er fett jeg as...har 4spylere på merca...og to av dem er retta ut på sidene til søte spesielle syklister....

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

__________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har 4spylere på merca...og to av dem er retta ut på sidene til søte spesielle syklister....

 

Creds. :)

 

Biff: Greit at syklistene bruker veien når de må, men å være litt behjelpelig med å slippe fram de veien er laget for (de som kan klare å holde fartsgrensa) er fint.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjörte på en jävla unge i september -04. Han cykla rett ut i veien, mosa panser og ripa stötfangern med cykeln. Knuste frontruta med hoftepartiet og slo hodet i taket. Hadde vel fått bremsa ned til 50 km/h når jeg traff han. Politiet kom, avhörte meg og på politirapporten står det at "mistenkt er under 15 år".

MEN selv om det var hans fel, fikk jeg betale min egenandel på 5000,-!!!!!!

Det heter seg så at: Er det "slurv" fra cyklistens side skal det gå på hans innboforsikring (hans pappas), men er det en ulykke er det bilistens fel....

Fanskapet gikk med gips i noen måneder og nu cykler han igjen! :fuckme2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma kjørte ned en syklist med en liten jente bakpå, han syklet rett uti veien i 40 sona, mamma lå i 45 ca... Hun traff dem dem fløy opp på panseret og føyk av gårde tilbake igjen og skle bortover asfalten, jenta på 7 år eller no knakk kravebenet osv, faren lå vel i koma... Det verste var at den idioten ikke så seg for, det var ikke fotgjengerovergang, han gikk ikke av sykkelen, jenta hadde ikke på hjelm og han var til og med leder av en barnehage. Jeg synes han virket veldig uansvarlig... Men men til hovedpoenget, han ble dømt til å betale skadene til slutt... Mamma mistet ikke lappen der og da engang selv om det alltid skal skje i situasjoner med syklister og personer... Og det alltid er billisten skyld, men ikke denne gangen!

Audi A3 97 1.8 automat/klima

VW Polo 01 1.4 TDI (Dama,s)

* Toyota Celica 91 2.0 GTi

* Mazda 323F 91 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk huet litt da menneske.. Sykle på fortauet er stort sett ikke noe alternativ, der er det folk som går og man må kjøre kjempesakte for å komme seg frem. Sykle i 35-40 som man kan gjøre i veien er sjelden noe alternativ på fortau. Får håpe politi ser deg når du gjør dette, så blir du nok nødt til å sykle selv, for du kommer ikke til å ha lappen lenger :)

 

har du noen gang sykkla før?

 

fortauet er mye bedre enn veien..

 

som eks sykklist, så lå jeg alltid på fortauet, hvis ikke det var noe fortau, så prøvde jeg å sykkle uten å være hinder til ekte traffikk, eneste gangen jeg ble påkjørt, var i et bolig område, der det var en høyre sving med stoooor busk i veien, så selfølgelig fant kjerringa ut at hu skulle kutte svingen å meie meg ned, siden jeg lå klistra til høyre siden, hu kom i motsatt kjøre retning (det vil si venstre feltet vanligvis.. men ikke for denne dama, so lekte "rally" å kutta svingen i et boligfelt... -_- )

men tilbake til topic...

fortauet går det fint an å sykkle fort på, morsomeste jeg visste var å sykkle fortere enn bilene, var ofte kry etter å passere trafikken, på fortau :p

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår