Gå til innhold

Import dilemma...

Ranger emnet


kxs

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bor i USA for tiden og eier en velstelt 1999 VW Bora TDi 90hk. 82,000 km. Lurer på om det er verdt å ta bilen med når jeg flytter til Norge neste år? Jeg har såvidt forstått at USA-godkjente biler skal nå godkjennes i Norge uten problem.

 

Fakta:

Bilen har en salgsverdi på ca. 60k i USA.

Engangsavgiften/moms blir ca. 50k.

Frakt ca. 15k.

 

Totalt vil det "koste" meg 125k å inføre bilen. Alternativt selger jeg bilen her og har da 125k til kjøp i Norge.

 

Fordeler jeg ser ved import: jeg er førstegangseier (kjenner bilen), og kan ta all alvorlig service før avgang (endel billigere her går jeg ut fra, bilen er snart 6 år og trenger endel dyr service snart)

 

Ulemper: ekstra stress....

 

Har sett lignende modeller til salgs på finn.no for 140-190k, så det er ikke veldig mye å spare rent økonomisk. Kan vel ikke helt sammenligne iogmed salgsverdien på en USA modell blir vel litt lavere i Norge uansett

 

noen med samme erfaring?

 

kaspar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med endel USA biler er at så mye er liksom bitelittegrann annerledes enn på tilsvarende biler i Norge. Tenker på lysutrustning, plass for reg.nr, større støtfangere osv.

I tillegg har bilen ofte et annet utstyrsnivå (kan være både høyere og lavere). Noen bilmodeller har også litt andre tekniske specs på motor pga andre avgasskrav.

Kjøpere vil ofte rygge unna pga det litt forskjellige utseende, verksteder vil ofte rygge unna pga problemer med (for oss) ukurante deler.

 

Om alt dette gjelder din bil har jeg ikke peiling på, men ofte er det vel nettopp det som er problemet også, at man ikke vet.

 

Skulle jeg tatt med en bil fra USA for å selge i Norge med profitt, hadde jeg valgt meg ut en V8 utstyrt muskelbil i bruks stand uten for mye rust.

Når muskelbilene ikke er i perfekt stand, er de billigere i USA enn i Norge.

 

F.eks en Dodge Charger fra rundt 1970 eller en Mustang Fastback fra 67-69. Komplette, men litt slitne og ikke rustet og/eller ihjelskrudde av 20 tidligere eiere.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt pussig akkurat det:

 

-Klassikere i bruks stand er billigere i USA enn i Norge.

-Å få andre til å trekke om interiør, overhale motor , sveise rust, lakke osv er billigere i USA enn i Norge.

-Likevel er bra renoverte biler dyrere i USA enn i Norge.

 

Snodig.

 

I tillegg er det verdt å merke seg at pent renoverte, ettertraktede 50-tallere av den digre sorten er dyrere i Sverige enn i Norge.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gode poeng der ang de små forskjellene som kan bli store problemer. OM jeg tok denne bilen hjem vil jeg nok kjøre den i graven selv (og med diesel er jo det endel år) men service kan kanskje bli vanskelig.

 

Har selvsagt siklet litt etter klassiske amcars også (sitter og leser en Mustang Restoration guide akkurat no :driving )

 

Men det er jo ikke akkurat praktiske biler i Norge da... (tenker spesielt på bensinprisen..) da blir det mer for gøy. Duffys.com ligger ikke langt fra meg og de selger renoverte godbiter.. hva med en Corvette stasjonsvogn, det blir vel unikt nok? :) Det blir fort dyrt, de har 70'talls biler til over $60,000! Det er litt sprøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før var det slik at det holdt å bo ett år i USA, så kunne du ta med deg dodge viperen din til norge kun ved å betale moms?

Nå er reglene annerledes mener jeg, men om du kan spare noe ved å ta med som flyttegods, så ta med deg en bil som er svindyr i norge men ikke i usa, som en 7-8 år gammel corvette eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttegodsimport er avskaffet, man må betale lik avgift uansett.

Jeg har forøvrig selv en amcar på vei over dammen, en 1975 Corvette. Jeg gleder meg fælt til å se den igjen :)

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fire: sånn flytteimport av bil ER HELT SLUTT :hammer da det tok ett eller annet kontor 40TIMER :hammer å omregge en utenlandsk bil.....tror det var slutt i 2001 alacocaina ....så en MÅ importere bilen som normalt,med fratrekk i alder.....er selfølgeli da unntak om bilen er åver 30 år gammel (les1975) du KAN ta den inn ca 3mnd før....siden finnes det nå regler for MILESTONE biler som er bare 15 år ......les svært sjeldne biler(jubilebiler)..... (litt of topic)TAR FORRESTEN 4!!!! TIMER Å OMREGGE EN VANLI BIL PÅ DET LOKALE BILTILSYN I TROMSØ :hammer :hammer :fire:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAR FORRESTEN 4!!!! TIMER Å OMREGGE EN VANLI BIL PÅ DET LOKALE BILTILSYN I TROMSØ :hammer :hammer :fire:

En helt vanlig bil som står på norske skilter..?

Da må det være jævli mange folk som venter, for selve omreg.jobben i systemet er gjort på under minuttet. Men klart, har man salgsmelding som er mangelfull, ikke betalt omreg.avgift, mangler på bilen osv, kan det ta litt lenger tid, men 4 timer er det ikke snakk om. Ikke sjangs i havet. Ikke ombygging fra bilen ruller inn på teknisk av deling til eier står med nytt vognkort i hånden tar så lang tid..

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tenker nok på Mustang 2+2.

Var det ikke de første Fastback'ene (t.o.m '66 som) som fikk denne betegnelsen? Det henspeiler på at det var god plass bare til 4 personer pga trangt baksete m/lav takhøyde.

 

2+2 betegnelsen er forøvrig brukt også på andre biler med trangt baksete. F.eks de av Nissan Z-serien med baksete.

 

Men er enig i at en vennlig korreksjon er på sin plass.

Høres corny ut med Mustang firehjulstrekker...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår