Gå til innhold

Passer forsterkeren og høyttalera mine sammen??

Ranger emnet

Volvo-trimmaren

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et problem som jeg lurte på om dere som har greie på bilstereo kan gi svar på..:

Jeg har en Harman/Kardon forsterker.. (TC 600, 2*200 W RMS i 4 ohm..), og nå driver jeg å skal bytte bil.. I den bilen jeg har tenkt å kjøpe sitter det ett par JBL Decade T-595 6*9" ere.. Vil denne komboen fungere greit, eller vil forsterkeren bli altfor kraftig..?

Husker ikke nøyaktig spec på JBL'ene akkurat nå, men de burde vel være kjent for de fleste...

PS: JA jeg vet hva dere mener om 6*9" montert bak i bilen.. Men de følger nå med bilen, og da vil jeg bare ha det beste ut av de.. så holder det for meg..:)

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gi deg et tips om at det er amerikanske produkter du har med å gjøre. Konstruksjonene er noen år gammle så du vil få en meget hard lyd fra det oppsettet.

Jeg har selv hatt både TC 300, TC 400, TC 600 og T-595.

Et tips du kan benytte deg av er å kutte tilførselen til mellomtonen. Da vil lyden bedre seg betraktelig.

Tilkopplingsterminalene er av type "SMÅ" så gjør jobben skikkelig når du skal kopple opp den. Kapp av 10 cm. på kablene inn i forsterkeren. Det irrer ofte i kabler som ikke er tinnbelagte!

Lykke til med oppsettet!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke frekvenskurven er så veldig viktig på denne høyttaleren.

De spiller rock`n`roll og klarer det fint.

Etter min mening så ble lyden mindre skrikende i mellomtoneområdet etter at jeg klippet mine mellomtoner.

Lyden ble, etter min mening, bedre!

Har du Jan Erik hørt et sett med T-595 som spillte med en jevn/flat frekvenskurve før? :drive2

Vi er alle skapt forskjellig og takk og pris for det, så det kan jo hende at vår venn vil bli knakende fornøyd med sine u-modifiserte T-595.

Smaken er som assman - delt!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gjennstår fremdeles å høre de elementene, derfor jeg spurte... :peace:

men etter min mening har du helt rett, mellomtonen på hittill omtrent alle 6x9 jeg har hørt har vært så svake at de høres mer ut som nabokatta om man skrur opp litt. har selv planer om å montere et par 4" mellomtoner ved sidenav mine, og dempe veldig, stille opp filteret en del, eller kutte mine også. men var bare litt usikker når du nevnte å bare kutte, uten å erstatte med noe. men selvfølgelig, om basselementet klarer å gå høyt nok blir det nok helt ok.

har desverre dette problemet med frontsettet mitt også, ettersom pioneer har valgt å la den stakkars 1" softdome diskanten ta seg av nesten hele mellomtoneomerådet. noen tips? vet ikke hvor høyt jeg kan dele diskanten og basselementet før jeg begynner å få veldig tap i mellomtonen. hadde jeg bare hatt plass til separat mellomtone forran også så... :watchout

er snakk om dette: http://www.pioneer.no/no/product_detail.jsp?product_id=7829&taxonomy_id=430-469

er en veldig fin og rett kurve på de, men hva hjelper det når man omtrent kunne spille like høyt på orginalhøyttalerene uten forvrengning i mellomtonen... :fire:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har desverre dette problemet med frontsettet mitt også, ettersom pioneer har valgt å la den stakkars 1" softdome diskanten ta seg av nesten hele mellomtoneomerådet. noen tips? vet ikke hvor høyt jeg kan dele diskanten og basselementet før jeg begynner å få veldig tap i mellomtonen. hadde jeg bare hatt plass til separat mellomtone forran også så... :watchout

er snakk om dette: http://www.pioneer.no/no/product_detail.jsp?product_id=7829&taxonomy_id=430-469

:fire:

Hallå JEJ, fronsettet ditt ser grei ut men det du beskriver kan tyde på at du er langt utenfor on-aksis område, -desto høyere frekvensen er, mer retnigsbestemt er den.... og det gjelder også i høy grad mellomtonen.... jeg lurer på hvordan er elementen dine montert?? ellers vil EQ kunne hjelpe deg men best er å rette oppp det første nevnte da jeg mener at en EQ skal brukes minst mulig.

beklager for litt OT.... cheers

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider