Gå til innhold

16v PL som går ureint!

Ranger emnet


|Massern|

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 1989 Golf GTi 16v for et par måneder siden, som ikke går ordentlig! Men problemet er at hverken jeg eller noen andre aner hva som kan være galt. Virker som en svakhet på PL-motorene at de går ureint (Hadde en før også som ikke gikk ordentlig). Må "lirke" turtallet over 2000 rpm for at den skal gå tilnærmet reint (Under 2000 rpm gjelder enten minimal gass for så og gi litt og litt mer, eller full gass)

 

Den går også å "småsperrer" opp til 4500 rpm og da kommer den så den går nesten som en 16v skal gå, men byner så og sperre rundt 6000 rpm igjen, og da sperrer den jo når jeg girer til neste gir, for så og komme igjen rundt 4500 rpm. Men derimot hvis jeg ikke gir helt full gass (Litt før pedalen er i bånn), så kommer den greit på turtallet etter ei lita stund når jeg drar den, og "småsperrer" heller ikke når jeg girer!

 

Forrige eier skiftet bensinmengdefordeleren, lambdasonde og bensinpumpe/filter, men fortsatt ikke no forbedring.

 

Så da lurer jo jeg på om noen har vært borti samme problemet selv, eller andre erfaringer med 16v PL motorer som har gått ureint, som eventuelt vet hva som kan være galt med bilen min. Tenkte på å prøve å skifte "hjernen" for moro skyld, for å sjekke om det blir no forbedringer. Noen tro på dette?

 

Håper noen kan hjelpe meg med mitt problem:D

 

Mads Kristian

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige eier skiftet bensinmengdefordeleren, lambdasonde og bensinpumpe/filter, men fortsatt ikke no forbedring.

 

G60 Turbo hadde liknende problemer med sin PL-Einser for en stund siden. Basert på mine erfaringer (bytta tre mengdefordelere i fjor. Men jeg kjører med gammeldags K-Jetronic og ikke med KE-Jetronic som PL har originalt) mistenkte vi feil på enten mengdefordeler og eller dyser. Plukk ut alle fire dysene, stapp dem nedi hver sin brusflaske og tvangskjør bensinpumpa en stund. Følg med på sprøytebildet og ikke minst om mengden de leverer er lik. Prøv også å løfte/senke "lokket" i LMM (plukk av gummimuffa som sitter øverst på luftfilterboksen, så kommer du til), for å simulere ulike turtall/gasspådrag. Skjer det noe med sprøytebildet da?

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo være en idé å sette den på ev VW verksted å få de til å finne ut feilen...

 

hørtes irriterende ut å kjøre slik som du beskrev det

 

Ganske irriterendes, men er en vanesak da! Har desverre ikke råd til no verkstedtime enda, men forrige eier hadde bilen inne på VAG-verksted flere ganger uten at de fant ut no særlig.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G60 Turbo hadde liknende problemer med sin PL-Einser for en stund siden. Basert på mine erfaringer (bytta tre mengdefordelere i fjor. Men jeg kjører med gammeldags K-Jetronic og ikke med KE-Jetronic som PL har originalt) mistenkte vi feil på enten mengdefordeler og eller dyser. Plukk ut alle fire dysene, stapp dem nedi hver sin brusflaske og tvangskjør bensinpumpa en stund. Følg med på sprøytebildet og ikke minst om mengden de leverer er lik. Prøv også å løfte/senke "lokket" i LMM (plukk av gummimuffa som sitter øverst på luftfilterboksen, så kommer du til), for å simulere ulike turtall/gasspådrag. Skjer det noe med sprøytebildet da?

 

Skal prøve å få gjort det i løpet av dagen om jeg får tid, så skal jeg se om jeg blir noe klokere på det:P

 

Noen med andre forslag som eventuelt kan prøves ut?

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig et tilsvarende problem, men da er motoren kald, kan være som du sier noe med motorstyring, om du har liggende, så hvorfor ikke prøve?

Kan vel også være falskluft inn til styreenheten?

Broooom! See you when you get there..

Det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen!

 

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=73092

 

90 BMW 320i

(x) 89 VW Corrado G60

(x) 88 Golf mk2 GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig et tilsvarende problem, men da er motoren kald, kan være som du sier noe med motorstyring, om du har liggende, så hvorfor ikke prøve?

Kan vel også være falskluft inn til styreenheten?

 

Min er jo ekstra ille når den er kald da! Veit ikke å det kan væra jeg, derfor jeg prøver å høre litt rundt, så jeg kan prøve ut litt diverse å sjekke om det blir noe forandring:D Tar gjerne imot flere forslag! Hehe..

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet selv.

 

Fikk tipset at det ofte var de gummiforingene rundt dysene som ofte begynte å mørkne og trekke falskluft. Jeg har ikke prøvd å bytte disse enda men skal dra å kjøpe i morra.

 

Har feilsøkt hele luft-anlegget for falsklufte ellers, så jeg tror ikke problemet ligger det.

 

Si ifra om du finner ut hva problemet er, så jeg å får ordnet det!

-89' Golf Gti 16v

 

Tråden om bilen:

Golf-tråd nr. 1002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet selv.

 

Fikk tipset at det ofte var de gummiforingene rundt dysene som ofte begynte å mørkne og trekke falskluft. Jeg har ikke prøvd å bytte disse enda men skal dra å kjøpe i morra.

 

Har feilsøkt hele luft-anlegget for falsklufte ellers, så jeg tror ikke problemet ligger det.

 

Si ifra om du finner ut hva problemet er, så jeg å får ordnet det!

 

Tror foringene er bytta på min faktisk! Men skal sjekke om dysene leverer likt en dag, så da kan jeg jo bytte de med de samme. Får si ifra om du finner ut noe du å da:D

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er dysene, har byttet motor på min, og de er ingen forskjell, det er noe med insprøytningen, skal teste og bytte ut denne etter hvert, da jeg har en liggende...

Broooom! See you when you get there..

Det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen!

 

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=73092

 

90 BMW 320i

(x) 89 VW Corrado G60

(x) 88 Golf mk2 GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår