Reodor F Skrevet August 7, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 7, 2006 Enkelte ganger må man bare trekke tråden sin frem fra glemselens slør, og hva er vel bedre enn et bilde eller fem. Bilen står inne i vognskjulet og støver ned. En og annen låvesvale har også funnet det for godt å gjøre sitt fornødne på frontruta: De opprinnelige stolfestene var ikke helt på høyde med det beste i utlandet. Stolen kom for høyt i kupeen og det gjør seg jo ikke i en racerbil. Jeg skaffet derfor tilveie noen passende aluminiumsprofiler å jobbe videre med. Den opprinnelige profilen i rustfritt til høyre. Den endelige nr 2 fra høyre: I tillegg synes jeg stolbrakettene fra OMP var for høye, så jeg anskaffet et par nye. Den opprinnelige til venstre. Den endelige til høyre. Ca 40 mm høydeforskjell mellom disse: Her er festene ferdig bearbeidet slik at de passer på nedre del av den originale stolramma: Prøvemontering av festene på stolramma. Ser bra ut foreløpig: Joda, dette ble mye bedre. Nå er sitteposisjonen ca 60 mm lavere. Da gjenstår høyresiden... Festene er laget noen cm for lange for å ha større justeringsmuligheter. Legg merke til at OMP-brakettene er montert speilvendt for å passe på festene: Stolene har fortsatt noen år igjen av sin FIA-homologering, uten at det betyr noe til gatebruk: Det fremtidige stridsrommet. Herfra burde det la seg gjøre å betjene både ratt, pedaler og girstang på en god måte: Har jobbet litt med motorblokka også. Etter en prøvemontering av veiv, råder og stempler viste det seg som nevnt at jeg ikke hadde fjernet nok gods, så da var det på'n igjen: Med fres, godt lys og litt tålmodighet må blokka til pers nok en gang: Nå er den endelig ferdig. Etter vask ble veivpartiet på nytt prøvemontert, og nå gikk den hjemmelagede tolken mellom blokk og råde med god margin: Lamellplatene er tilbake etter modifisering til M56-splines. Jeg leverte inn en original lamellplate som splines-donor, og her er resultatet: For å få anstendige pedaltrykk ved bruk av rallyclutch må man benytte et konisk utløserlager (nede til høyre). Dette skal monteres i cutchhuset sammen med resten av utløsermekanismen: For å flytte oljefilteret til et lett tilgjengelig sted i motorrommet (hvor nå det måtte være) har jeg kjøpt en blokkadapter og en filterforflytter hos Kollevold. Kvaliteten ser litt crappy ut, men det er verdt et forsøk: Det som står først i køen nå er montering av motoren. Deretter må motorfestene anskaffes. En grenrørprodusent i Sverige skal lage et nytt grenrør i rustfritt stål og innsugningsrøret må modifiseres for tverrstilt konfigurasjon. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet August 7, 2006 Rapporter Share Skrevet August 7, 2006 Reodor F: Jeg følger med voldsom iver på alt du gjør; du er veldig nøye og god på det du gjør; det står respekt til sånne som deg :) Dritfett proskjekt! Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fighter Skrevet August 7, 2006 Rapporter Share Skrevet August 7, 2006 Ja dette prosjektet er dritfett. Noe litt utenom det vanlige (som di fleste prosjekta dine egentlig er:P).. stå på, å fortsett å bruk kameraet. Siter Nissan Primera SRi 1996 X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Takker folkens :): Dette forplikter skjønner jeg. Har forresten bestilt meg bur fra Pedersens Racing i dag. Dvs, bestilt og bestilt; siden dette ikke er lagervare gjør de ingenting før jeg betaler på forskudd, men det gjør jeg i kveld... Buret blir et fullbur iht FIAs rallyspesifikasjoner og da får jeg jo en perfekt anledning til å pælme ut baksetet også... Men så kommer spørsmålet; skal jeg ha innertak eller ikke? Mannen i meg sier nei, men min myke side sier ja. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fighter Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 kommer ann på om du skal kjøre med litt interiør da.. skal du ha dashbord, dørtrekk og midkonsoll osv? da ville jeg gått for innertak.. om du skal ha fullblods racing, så drit i det. Skal du ha skilter på den? Siter Nissan Primera SRi 1996 X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Jeg skal ha dørsider og dashbord og det skal være skilter på den. Det er dessverre soltak på vogna, men det er vel for mye arbe å bytte takplate, så det får bare våge seg. Selv om carbontak hadde vært tøft... En annen ting er at et slikt sikkerhetsbur har størst skadereduserende effekt dersom det sitter så nære karosseriets ytterkanter som mulig. Det er derfor ikke heldig at det er 5 cm glippe mellom bur og tak osv. Buret kommer uansett ganske overdimensjonert, så jeg behøver ikke ta stilling til dette riktig enda. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 gode greier! går vel i gang til vintern og begynner å kappe og skjære i TICen min! lykke til videre med prosjektet! ser RÅTT ut hittil! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Reodor: Gjør som meg! Støp alt i carbon - dashbord, dørsider osv...! racingpreg og sparer masse vekt, og da kan du drite i innertak! Det gjorde jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JKT! Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Ytterst interessant prosjekt, applaus til de som bygger noe utenom det vanlige. Skulle du trenge inspirasjon til interiøret (og bilen forøvrig) så sjekk ut denne bilen. Det er en Volvo BTCC prototype, bygd av SAM først på nittitallet. http://www.supertouring.co.uk/the_cars/volvo_850_estate.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Texascom: Jeg kunne tenke meg dørsider i carbon, men først må jeg få byttet ut de elektriske vindusheiserne mot noen sveivbare. Videre har jeg lest et sted at carbondetaljer må fremstilles ved hjelp av spesielle metoder for å oppnå den etterlengtede vektreduksjonen. JKT: Jeg er veldig inspirert av både prototypen og den første BTCC-vogna. Det sto forresten en BTCC 850 på jobben til bruttern for noen år siden. Da benyttet han anledningen til å rappe et lite plastklips fra en av bakdørene. Det plastklipset skal jeg prøve å få vidererappet av bruttern i et ubevoktet øyeblikk... Har tatt endel bilder av BTCC-vogna som står på Volvo-museet utenfor Göteborg. Et herlig stykke motorvogn. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Du er kjemepeflink med det du gjør og INGENTING er overlatt til tilfeldighetene! I tillegg så er jo egentlig dette et MEGET tøft prosjekt som, ikke som jeg vet, andre har gjort i Norge ihvertfall. I tillegg så skriver du veldig artig i dine innlegg, som feks. ang. din kompressor. "lungekapasitet som en overvektig storrøyker med podagra." Så jævlig bra :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240R Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Reodor F: Stemmer det, dette må støypes med svært stor nøyaktighet og med rett tykkelse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Da benyttet han anledningen til å rappe et lite plastklips fra en av bakdørene helvette, jeg har lurt på hvem faen som stjal klipset mitt!!!! neida, hehe.. fint å se prosjekttråden din igjen :-) Mye fine bilder å se på her.. har du noe forventet "ferdigstillingsdato", eller tør du ikke? Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Detta blir bra Reodor :) mulighet for å komme innom og kikke litt i september? er mulig på tur sørover igjen:) hvordan ligger det ann med girkasse tilpassningen? alt ferdig? Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rebel Skrevet August 8, 2006 Rapporter Share Skrevet August 8, 2006 Står en STCC/BTCC 850 hos Bengtsson Autosalg i Oslo.. skal bare ha 399' for den.. :) Helrått prosjekt, skikkelig bra med info og bilder.. :) Stå på videre! Siter Rebel 2001 S60 2,0T (tilsalgs) 2000 V70R AWD Laserblå (soon2come) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.