Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Redundans var da et fint ord da, men jeg er enig. Det var også min grunn til å ha to pumper. Overkapasitet er bedre enn underkapasitet, og spesielt viktig på en kraftig trimmet turbomotor som ellers kan gå magert ved høye belastninger.

 

Tre ulemper har blitt nevnt mtp to pumper:

 

1. Forhøyet bensintemperatur

2. Stort strømforbruk

3. Vanskelig å oppdage dersom en av pumpene stopper

 

De to førstnevnte skal jeg nok leve med, men det siste punktet kan jo føre til major meltdown, og det er jo nettopp det jeg ville unngå ved å bruke to pumper. Nå har riktignok 044-pumpene fra Bosch høy kapasitet selv ved singlemontasje, så jeg tror ikke jeg risikerer så mye selv om en av dem skulle stoppe.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redundans var da et fint ord da, men jeg er enig. Det var også min grunn til å ha to pumper. Overkapasitet er bedre enn underkapasitet, og spesielt viktig på en kraftig trimmet turbomotor som ellers kan gå magert ved høye belastninger.

 

Tre ulemper har blitt nevnt mtp to pumper:

 

1. Forhøyet bensintemperatur

2. Stort strømforbruk

3. Vanskelig å oppdage dersom en av pumpene stopper

 

De to førstnevnte skal jeg nok leve med, men det siste punktet kan jo føre til major meltdown, og det er jo nettopp det jeg ville unngå ved å bruke to pumper. Nå har riktignok 044-pumpene fra Bosch høy kapasitet selv ved singlemontasje, så jeg tror ikke jeg risikerer så mye selv om en av dem skulle stoppe.

 

Reodor F

 

Det er jo bare å montere en bensintrykksmåler for hver pumpe, slik at du har to instrumenter inne i bilen.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig skrevet av Breisladdern:

Det er jo bare å montere en bensintrykksmåler for hver pumpe, slik at du har to instrumenter inne i bilen.

 

Det er mulig du har rett, men da synes jeg det er litt pussig at ikke KRB har gjort nettopp dette. Det er nemlig han som trakk fram manglende monitorering som en ulempe. Mulig det er vanskelig å benytte to målere sålenge pumpene er koblet parallelt og trykket reguleres av samme trykkregulator.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mulig jeg er på jordet...

Tenkte bare rett og slett på at man kunne sette inn en trykksensor rett bak "ut" røret på pumpa. Da ser man om pumpene leverer like mye..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mulig jeg er på jordet...

Tenkte bare rett og slett på at man kunne sette inn en trykksensor rett bak "ut" røret på pumpa. Da ser man om pumpene leverer like mye..

 

Fordi pumpene er parallellkoblet, vil det jo ikke skje noen trykkforandring på noen av målerne (vel og merke så lenge den ene pumpa levererer nok). Det er jo regulatoren som regulerer trykket ut fra pumpene, og det vil jo holdes konstant selv om mengden synker. Det som er skummelt er jo at det er på topp turtall og fullt pådrag man merker at en pumpe ikke strekker til, og det er vel kanskje dette KRB tenker på når han snakker om manglende monitorering ved to pumper.

 

Forresten: Dersom den ene pumpa stopper/går istykker - vil trykket presse bensin ut av denne og tilbake i tanken? Isåfall vil jo dette sikkert ta en del av kapasiteten.

 

Reodor F: Hehe, jada, redundans er et fint ord, jeg rappet det fra et annet forum med samme diskusjon... ;) Du får si fra dersom du synes diskusjonen går ot, så kan vi ta den i en annen tråd eller noe...

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dem er parallell koblet så er står dem ved "siden" av hverandre, og da er det jo mulig å måle trykk ut individuelt fra hver pumpe. 'Ville vært lettere å forklart på en tegning, men tror ikke jeg orker det nå. :D

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg det litt travelt her, skal hjem og male... Men jeg tror Breisladderns tanker om trykkmåling strider mot prinsippene om minste motstands vei.

 

Her skal det males!

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm så du tror en trykkmåler vil skape for mye motstand i kretsen?

 

Er jo bare noen tanker, så det er jo fullt mulig at dette ikke lar seg gjøre i praksis ja..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke dette bli en tråd om parallelkoblede bensinpumper alene, men jeg frykter som, ha|||on er inne på, at den gjenværende bensinpumpa raskt vil fylle opp røret bort til den pumpa som har stoppet og dermed gi normal trykkvisning også på trykkmåler nr to. Det er mulig at det går an å koble inn en form for enveisventil som kun tillater bensinen å strømme én vei gjennom rørsystemet.

Et annet alternativ er å lage en elektronisk overvåkning av pumpene, som gir et akustisk eller visuelt varsel dersom den elektriske lasten over hver enkelt pumpe forandres.

Uansett er dette driftssikre pumper, så faren for at en av dem stopper er ikke så stor.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir sagt her, kan du jo overvåke strømmen pumpene trekker.

For eksempel ved å bruke to 52mm analoge amperemeter(50kr på biltema)

Da vil du se om pumpa stopper(går ned på 0) og om pumpa kiler seg/skjærer seg.(instrumentet går høyere opp enn vanlig...

 

Det er jo en mulighet...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmesiden min er midlertidig nede, og dermed funker ikke bildene i prosjekttråden heller. Forhåpentligvis funker de snart igjen. Har sendt sur tekstmelding til han som styrer serveren...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår