Gå til innhold

Fjær..


^Vello

Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte i går kvell, ok jeg råna..men..

Plutselig kom en "klang klang" lyd når jeg hadde giren i fri, og rikksa litt med girstanga.. :watchout

Tok av dekselet som er over katalysatoren, og der hang det en fjær som hadde mista den ene buen, for den hang bare etter en bue (fjærer har jo to buer, en i hver ende). Det er fjæra som har tatt borti dekselet og laget lyden.

 

Så, hva er denne fjæra til? Den ene enden er festet til stanga som kommer fra girkassen, og den andre til noe fast..Jeg tror det er for å holde stanga stabil?

Er den viktig med andre ord? Den er 5,2 cm lang, og har en halv gummisylinder inni. (Gummien er u formet)

- 1997 Nissan Primera GT

- x 1995 Nissan Primera lx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å kjørte i går kvell, ok jeg råna..men..

Plutselig kom en "klang klang" lyd når jeg hadde giren i fri, og rikksa litt med girstanga.. :watchout

Tok av dekselet som er over katalysatoren, og der hang det en fjær som hadde mista den ene buen, for den hang bare etter en bue (fjærer har jo to buer, en i hver ende). Det er fjæra som har tatt borti dekselet og laget lyden.

 

Så, hva er denne fjæra til? Den ene enden er festet til stanga som kommer fra girkassen, og den andre til noe fast..Jeg tror det er for å holde stanga stabil?

Er den viktig med andre ord? Den er 5,2 cm lang, og har en halv gummisylinder inni. (Gummien er u formet)

Den fjæra er der for at girstanga skal så i midten når du har bilen i fri. Når bilen er i fri så kan du ta ta girstanga til venste som om du skal sette i første eller andre gir. vis du slipper stanga(uten og sette i gir) så skal fjæra dra stanga tilbake i midten igjen... Den er ikke livsviktig men man kan bomgire litt enklere enn om fjæra var der. Girstanga kjennes også litt slappere..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takker for svar...Jeg prøvde dette med å ta stanga helt til venstre med en gang fjæra var borte, men gikk nå tilbake..Menmen, kanskje den ikke gikk like fort tilbake!?

Skal hvertfall skaffe ny, og nei, jeg trenger ikke trening i den handa :hammer

hehe...

- 1997 Nissan Primera GT

- x 1995 Nissan Primera lx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår