Gå til innhold

Xenon-ombygging - Astra G Coupè

Ranger emnet


thklinge

Anbefalte innlegg

Unnskyld hvis jeg sier dette men herregud.

Vel.. Eneste som er kravet for montering av xenonlys er at de har aut. høydejustering. Er flere prod. innen xenonpærer, og det er ingen krav til pæra i seg selv. Hella leverer komplette pakker til Astra G.

Og mine lys er 100000% lovlige.

¨¨

Vet du ikke hva du snakker om så bare hold det for deg selv !!

 

Alt du kan lese i det siste inlegget er det som er KOREKT ang. xenon lys !

Det finnes KUN 2 typer orginale xenonpære og det er D2S D2R.

Og det er bare Osram og Phillips som produserer disse !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så vidt jeg har forstådd dette, så HAR mihkku fått godkjent ombygging av lys på en bil, og da med verken Osram eller Philips pærer.

 

Men, jeg kan mene å huske at lyktene må være av slik type at de ikke slipper ut lys utenfor et gitt område, ingen strølys med andre ord.

Da linselys eller klarglass uten riller i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så vidt jeg har forstådd dette, så HAR mihkku fått godkjent ombygging av lys på en bil, og da med verken Osram eller Philips pærer.

 

Men, jeg kan mene å huske at lyktene må være av slik type at de ikke slipper ut lys utenfor et gitt område, ingen strølys med andre ord.

Da linselys eller klarglass uten riller i.

 

 

Jeg fikk bilen min godkjent med 100hk mere en hva som er orginalt..

Og jeg fikk bilen min godkjent med blå hovedlys !! who care... verksted har 0 peil på regler..

 

Derimot får du det SKREVET inn i vognkortet at bilen er etterkontrollert med lovlige xenon-lys så er det en HELT ANNEN SAK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh, står ingen steder hos meg.

Fatter ikke helt nu. Er ingen krav på selve xenon pærene heller, eneste hva som er krav er at det er aut. høydejusterings motor på lykta.

Volvo har jo f.eks ikke linselys. Uorginale xenon pærer finnes jo ikke (?!)

Trenger vel heller ikke noe spes. godkjennelse enn at den går igjennom EU kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh, står ingen steder hos meg.

Fatter ikke helt nu. Er ingen krav på selve xenon pærene heller, eneste hva som er krav er at det er aut. høydejusterings motor på lykta.

Volvo har jo f.eks ikke linselys. Uorginale xenon pærer finnes jo ikke (?!)

Trenger vel heller ikke noe spes. godkjennelse enn at den går igjennom EU kontroll.

 

Egentlig så er det ikke lov å ha uorginale xenon pærer.. men ingen overhode legger merke til det eller bryr seg...

Men Kelvin verdien på en pære orginalt ER 4100k !

Og kjøper du en uorginal pære som er 8000kelvin så er den ikke lovlig (egentlig) ....

Når bilene blir levert med xenon så er det KUN Osram og Phillps som produserer orginal pærer som leverest med 4100Kelvin !

 

 

Det finnes 2 typer xenon pærer..

 

2DS som brukes på linse lys .

D2R som brukes på "volvo\merchedes" sine reflektor lys !

 

2DR pæra er helt lik D2S pæra bortsett fra at den har eg skjold rundt halve pæra for å redusere spredningen rundt der det IKKE skal være noe lys :) slik at det kun blir nærlys... å reflektorene til volvo\merchedes og flere.. er spesial tilpasset pæra !!!

 

Derfor mener jeg det er vanvidd å montere hvilke som helst annet inni en halogen reflektor !

 

Blir like feil om du monterer en halogen pære inni en xenon reflektor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2stk D2R pærer i min bil, måtte file til nye festene i og med at disse er omvendt.

Og orginalt er vel 4500kelvin ? Opel har Bosch pærer som orginale pærer og de er 4500.

Og hvor står det at det er "orginalt" ?

 

 

Ganske enkelt står det Osram eller Phillips på pæra er den orginal.. alt annet er aftermarked ...

 

om du måtte file til festene for å få pærene inn i lykta di så tviler jeg meget på at det er serlig godkjent... neppe smart heller :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.000 kelvin? herregud...

 

Okei, det er mer blåtoner i lys med en fargetemperatur på 10.000 kontra det mer ordinære som er 4500 kelvin. Dermed blir det et mer blåhvitt lys og det synes du sikkert er kjempetøft. Problemet er bare at blått lys inneholder lite energi i forhold til andre farger i spektret så dermed får du faktisk MINDRE lys foran bilen. Det er i tillegg mer anstrengende for øyet å se på lys så langt ut i fagespektret. Ergo: 10000 kelvin er en _dårlig_ idè og det er en grunn til at de profesjonelle lysleverandørene som Philips og Osram Sylvania har 4000-5000 kelvin.

 

Men bevares, det ser jo myyyye kulere ut... *sukke*

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mikHu: jo for all del det er billig for aftermarked xenon pærer..

Men skulle bare sjekke at du vet hva du holder på med ;)

For du VET at 10000kelvin gir ihvertfall 70% dårligere lys en 4100k :p

 

og 10000k er sikkert dårligere en halogen pære også på 60w hehe

 

 

 

Sist men ikke minst 4100 er hvitt 5000 er plasma hvitt !

Og 8000 er KNALL blått

Dermed 100000 er nesten utenfor lysskalaen og er violett\lilla hehe ...

 

da er man ikke på "all show no go" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår