Gå til innhold

Lyddempematter fra biltema? Hva er alternativet?

Ranger emnet


Feitakodle

Anbefalte innlegg

 

Det er jo bedre å si at vi (bilfabrikken altså) har brukt isolerglass for at motoren skal bruke mindre med bensin for å betjene klimaanlegget, enn å fortelle kunder at man har økt bilens bensinforbruk ved å sette inn tyngre vinduer for å dempe støy.

 

Det enhver selger ville brukt som salgsargument for disse nevnte bilene er nok at de er ekstra godt lydisolert, ikke en masse svada om vermaisolajon og miljøvennlighet. En kunde som går å kjøper seg en MB S klasse eller en BMW 7 serie er ikke miljøbevist......det ligger litt kortene

Du bruker ikke mindre bensin selv om klimaanlegget ditt jobber mindre, enten står det på eller så er det av.....

 

Men nå gidder vi ikke diskutere mer, blir ikke enige uansett.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du f.eks tar ut teppe i bilen din og kun demper den med 1 eller 2 lag med BB el.l, tror du den blir veldig stille da?

Komplett umulig å avgjøre. Kommer jo fullstendig anpå frekvensområdet til støyen som oppleves inne i bilen og hvor den kommer fra.

Ta f.eks en golf V 1.4 liter og sammenlign støyen i denne med en Golf GTI eller annen toppmodell. Tror du den er mer stillegående fordi det kun er lagt til litt ekstra asfaltmatter? Eller kan det være fordi det ligger emstra mye skomgummi under teppet og kanskje teppet også er tykkere

I teorien har vel Volkswagen lyttet til forskjellig dempeløsninger og funnet dette best, produksjonsteknisk sett og produksjonsøkonomisk sett. En dobbel torpedovegg med blyspon imellom kunne gjort samme nytten. Likeledes med tykkere frontrute eller tykkere karrosseri-stål. Frekvensen på støyen som 1,4 literen frembringer kontra 2,0 litern spiller også inn. I praksis har de vel kanskje bare tatt det første og beste på hylla og hatt litt flaks med at det funket? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker ikke mindre bensin selv om klimaanlegget ditt jobber mindre, enten står det på eller så er det av.....

Et utsagn som viser at du ikke kan så mye om dette... hva tror du driver klimakompressoren, eller varmevifta?? Det er motoren på bilen!! Jo mindre belastning motoren har, jo mindre bensin bruker den. Forbruket på en vanlig bil kan øke med 10% når du slår på A/Cen...

Hører du ikke turtallet på motoren forandrer seg når du slår på A/Cen?

Men nå gidder vi ikke diskutere mer, blir ikke enige uansett.....

Mulig vi ikke blir det, "problemet" mitt, som gjør at jeg besvarer dine innlegg om temaet lyddemping hele tiden, er at det står "firma" under nicket ditt. Da regner jeg med at du har noen kunder som kan påvirkes av hva du forteller dem. Og så lenge vi ikke snakker om subjektive ting (som hvordan en høyttaler høres ut, hvordan en forsterkere lyder etc), men objektive ting, som naturlover de færreste burde motsette seg, er det greit om du opplyser kundene dine relativt korrekte ting. Det er nok av pratmakere i bilstereobransjen fra før av som ikke har peil på hva de selger eller hva de driver med, synes ikke du burde føye deg til den gjengen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et utsagn som viser at du ikke kan så mye om dette... hva tror du driver klimakompressoren, eller varmevifta?? Det er motoren på bilen!! Jo mindre belastning motoren har, jo mindre bensin bruker den. Forbruket på en vanlig bil kan øke med 10% når du slår på A/Cen...

Hører du ikke turtallet på motoren forandrer seg når du slår på A/Cen?

 

Mulig vi ikke blir det, "problemet" mitt, som gjør at jeg besvarer dine innlegg om temaet lyddemping hele tiden, er at det står "firma" under nicket ditt. Da regner jeg med at du har noen kunder som kan påvirkes av hva du forteller dem. Og så lenge vi ikke snakker om subjektive ting (som hvordan en høyttaler høres ut, hvordan en forsterkere lyder etc), men objektive ting, som naturlover de færreste burde motsette seg, er det greit om du opplyser kundene dine relativt korrekte ting. Det er nok av pratmakere i bilstereobransjen fra før av som ikke har peil på hva de selger eller hva de driver med, synes ikke du burde føye deg til den gjengen der.

 

Det jeg mente var ikke at det ikke øker bensinforbruket ved å slå den av og på, men hvis du leser litt nøye, så ser du at det står klart og tydelig! AC bruker ikke mindre eller mer krefter fra motoren når den går, enten står den på, eller så har du skrudd den av. Værre er det ikke.

 

Bare fordi vi ikke er enige betyr ikke det at du har 100% rett og jeg har 100% feil og av den grunn så vil jeg ha meg frabedt slike kommentarer om mitt firma!! Prøv å hold deg seriøs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var ikke at det ikke øker bensinforbruket ved å slå den av og på, men hvis du leser litt nøye, så ser du at det står klart og tydelig! AC bruker ikke mindre eller mer krefter fra motoren når den går, enten står den på, eller så har du skrudd den av. Værre er det ikke.

... men jo sjeldnere den behøver slås på, jo mindre bensin bruker jo motoren... derfor fungerer isolérglass i teorien. Det er dét jeg mener med at AC jobber mindre, den slår seg på sjeldnere. At A/C-belastningen på motoren ikke er variabel er jeg klar over. Jeg leser veldig nøye, men du skriver litt tvetydig noen ganger.

 

Bare fordi vi ikke er enige betyr ikke det at du har 100% rett og jeg har 100% feil og av den grunn så vil jeg ha meg frabedt slike kommentarer om mitt firma!! Prøv å hold deg seriøs...

Vel, jeg synes vel ikke jeg har gjort så mye annet her enn å redegjøre for diverse naturlover som står beskrevet i lærebøker om fysikk og bølgeteori. Jeg ser jo av dine innlegg her at du har litt uvanlige oppfatninger av hvordan særlig lydbølger opptrer og oppstår, derfor har jeg prøvd å rettlede litt. Jeg må vel nå bare innse at enkelte er født ferdig utlært.

 

Jeg har vel ikke kommentert noe ang. ditt firma, jeg sier bare at når du framstår som fagmann innen bilstereo, har du litt større ansvar for å spre korrekt informasjon til de som spør om ting. Det er som sagt nok av feilinformeringer fra diverse bilstereoselgere fra før av, noe som bare fører til forvirring og mengder av feilkjøp for forbrukerne. Til syvende og sist går slikt utover oss alle, uansett om vi er kjøper, selger eller bruker av bilstereo.

 

 

Siden jeg kan bli litt omstendelig i mine debatteringer, vil jeg tilslutt sitere Jan Erik Johansen fra tidligere i tråden her, som oppsummerer fakta om støydemping i bil på en glimrende og kort måte;

nå er det jo ingenting som heter forskjell på støy og vibrasjoner da. enkelt og greit fordi støy inne i bilen dannes av vibrasjoner (som nevnt allerede). får du bort alle vibrasjonene, er all "støyen" borte også. problemet er at forskjellige dempemateriell demper forskjellige frekvenser, og det er veldig vanskelig å få redusert hele støyoverådet (20-20khz) med bare en type dempemateriale.

:thanks :wave :thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Erik Johansen skrev:

"problemet er at forskjellige dempemateriell demper forskjellige frekvenser, og det er veldig vanskelig å få redusert hele støyoverådet (20-20khz) med bare en type dempemateriale."

 

Etter å ha lest gjennom hele denne tråden nå sitter jeg igjen med ett spørsmål:

Hvilke matter demper hvilke frekvensområder?

 

Har selv kjøpt meg 14m2 PyleMat (PLMT104) og lurer på hva jeg må legge i tillegg til disse for å få dempet så mye som mulig?

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Ja! Det lurer jeg på også. Jeg har også kjøpt og brukt 1) Asfalt/bitumenplater og 2) skumplater med metallfolie fra Biltema og Bilxtra uten å bli helt fornøyd.

 

Til dere "kranglefanter": Hva skal vi forbrukere kjøpe som gir øhh.. 'most bang for buck'?

Hva skal jeg velge, og hvorfor skal jeg betale nettopp DEG mer enn 50kr plata for å fornøyd? Mine biler er små riskokere og volvoer fra 70tallet.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. I hjemmekinoland er det vel en "kjent greie" at massive ting som f.eks betong ikke demper like bra som f.eks et par lag gips, et flytende gulv osv.. Nettop for å forhindre at vibrasjoner (dvs lyd) forplanter seg videre.

 

Litt av teorien med massive dempematerialer, som asfalt, er vel at det krever mye mer for å "sette dem i sving" slik at de demper en god del innenfor et visst spektrum; nemmlig det som er i stand til å "sette dem i sving" slik at energien blir absorbert og dermed "borte" (Dvs ikke hørbar lenger vertfall). En annen fordel er jo det også kan stive opp selve materialet du demper litt, som dørmetallet, slik at du får samme effekten her og slipper å bruke opp energi på å spille for forbipasserende :).

 

Luft i seg selv er vel faktisk ikke så dumt, si et par lag gips, luft, glava/rockwool, par lag til med gips og det vil sannsynligvis være relativt stille på andre siden. Husker ikke teorien bak dette, mener bare å huske at jeg har lest det opptil flere sted. Sue me :p.

 

Ang. dempematter og demping av bil er det jo kjapt litt tricky mtp. at man ofte ønsker å gjøre flere ting på en gang, helst så enkelt og ikke minst plassbesparende som mulig.

 

Om man hadde lagt et lag med massivt materiale og så skum oppå ville man fått unna en god porsjon av støyen, dette brukes jo f.eks også i demping av pckabinetter for de av oss som synes stillhet er fint :). Problemet så i måte er jo at du i det fleste installasjoner ikke har plass til 1cm skum pluss tung masse eller at slikt er upraktisk (si i dørene, er ikke lekkert med en muggen "svamp" inne i dørene og i gulvet..).

 

Jeg er personlig litt i tvil om hvordan jeg skal dempe, men ser for meg at et par lag meg brownbread eller asfalt og kanskje litt skum om man finner noe greit kan være en god ide.

 

Ser forsåvidt også for meg at biltemas "sølvplater" med skum kan være greie i dører f.eks da disse jo har den hinnen som forhåpentligvis gjør at det ikke blir klissvåte?

Har brukt slike dempematter i PC'er for å teste med noe blandede resultater, spørsmålet selvfølgelig er jo hvordan en slik matte + billig asfalt vil oppføre seg i praksis i en bil.

 

Bare mine tanker dette her altså.. :)

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var 5 stk "billige" biltema matter på plass! Støyen ble noe redusert, dog ikke så mye som ønsket..

 

Det er fordi Biltema skumgummi mattene kun demper luftbåren støy.. Ikke strukturbåren støy, som smell fra småstein osv :)

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft i seg selv er vel faktisk ikke så dumt, si et par lag gips, luft, glava/rockwool, par lag til med gips og det vil sannsynligvis være relativt stille på andre siden. Husker ikke teorien bak dette, mener bare å huske at jeg har lest det opptil flere sted. Sue me :p.
Grunnen til at sandwichen du beskriver demper lyd skyldes ikke luften, men glava/rockwoolen. Den bremser hastigheten på lydbølgene. Luften fungerer dog utmerket som en temperaturisolator og er nok hovedgrunnen til at det benyttes og sikkert det de fleste har lest. Lyddempingen er bare en hyggelig bi-effekt som følger med helt gratis.

Om luft skulle være velegnet til å dempe lyd, var det jo bare å lukke vinduene og soltaket så kupeen ble tett, så var det tyst som i graven. :)

 

Man kan derimot eksperimentere med å sette kupeen under trykk eller vakuum, det vil redusere muligheten for lyden til å bevege seg. Men da vil jo også stereoen slite desto mer med å spille hørbart, så da er man like langt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Luft i seg selv er vel faktisk ikke så dumt, si et par lag gips, luft, glava/rockwool, par lag til med gips og det vil sannsynligvis være relativt stille på andre siden. Husker ikke teorien bak dette, mener bare å huske at jeg har lest det opptil flere sted. Sue me :p.

 

oppbygningen i en vanlig lyd tett vegg vegg er som følger

 

3lag gips- 70mm isolasjon -3lag gips. pluss en del fuge masse i skjøter og mot tak og vergger i minst et av lagene med gips på vær side. og i følge glava er er nok at 70% av fakket er oppfylt av isolasjon for og stillfred stille kravene.

i innvendig vegg.

 

Isolasjonen er der for at lufta skal stå stille. hindre koveksjon i veggen....

uten isolasjon i veggen vil lufta flytte seg opp og ned i veggen etter som den blir avkjølt og oppvarmet. dette gjelder ytter vegger selv sagt.

 

EDIT: den lyd veggen jeg beskrev tilfredstiller også brann krav i en eller anna klasse, husker ikke hve. nok som vegg mellom to leiligheter i alle fall.

 

litt off topic men.. du ba om det... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen må vel da være at masse+skum demper det meste men at det er upraktisk med 20mm skum + 6mm asfalt for de fleste bilinstallasjoner.. ? Hadde vært spennende å finne en slags mellomting som fungerte fint til akkurat dette.. :)

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår