Gå til innhold

Ford Scorpio bra bil?


Scorpio 89

Anbefalte innlegg

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Jeg (og mange andre) var plaget med all elektronikken som til tider levde sitt eget liv. Dette er vel mer ett kosmetisk enn praktisk problem. Målere som ikke virker slik de skal (temp, vann og turteller), abs som ikke virker, den greia som varsler om pærer som ikke virker (lyser som et juletre).

 

Ellers fikk man 1.8, 2.0, 2.0i, 2.4i, 2.8i og 2.9i som motoralternativer. Har opplevd at 2.9 motorene har vært litt plaget med ventilen som styrer tomgangen.

 

Automatkassa kan være litt ekkel av og til. Har opplevd at all automatoljen har lekket ut mellom motor og kasse etter litt tung/hard kjøring (noen liter automatolje rant ut mens jeg kjørte).

 

Ser etter en 4x4 utgave selv, evt en 2.9i ghia. Hadde en 2.0i i tidligere og de problemene jeg hadde med den var selvforskyldte, så den var ganske driftssikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat kassene er ikke særlige solide, så skaff deg en manuell. Titt etter rust i hjulbuer kanal og de vanlige steder.

Jeg har kjørt automat 2.9 med sperre og litt breie bakdekk, det tar knekken på kassene hvertfall, gåt med 2 girkasser nå på to år :hvaskjera

Ellers har jeg ikke hatt noen problemer annet enn de jeg har lagd selv :roll:

Hold deg til manuell så holder dem vel evig (eller til rusta tar dem)

Og forresten min er godt over 350.000 km :pray (og jeg er ikke så veldig snill med den akkurat)

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt to scorpioer på tre år, begge 2.0i manuell. ('90 doch og '86 ohc)

Litt ventiltikking, drikker olje, masse el-problemer, lamper som lyser i huet og ræva og abs'n kommer og går. Temperatur sensoren har aldri fungert ;) Min erfaring er at dynamoen ryker fort (2 bytter pr bil).

 

Ikke den billigste bilen i drift, men steller du pent med den går den langt. Begge bila mine har gått over 310 000. Stor og romslig bil, legg ned baksetet og du kan sove der. Veldig grei bruksbil og tåler mye juling. Rust kommer fort i kanaler, hjulbuer og rundt lyktene.

 

Men som sagt, som en bruksbil er den genial, stor og fin og deilig og kjøre. Moro på glatta!

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til manuell så holder dem vel evig

 

Pøh, min 2.0i ohc kverka ei manuell kasse den :P Var ikke vanskelig å fikse, men hvis man vil klarer man å ødelegge det meste. En styretapp løsna i girkassa, første, andre og tredje gir forsvant og tappen ødela to tenner fra reversdrevet :hammer

 

Men enig i at manuell er best til disse bilene, selv om man kan bli litt sliten i venstrefoten i det lange løp... Har kjørt mye 2.9i manuell med diffbrems og herregud så moro det er :pray Kan ligge mye sidelengs selv på tørr asfalt da ja, samt piruetter, burnouts og alle de andre morsomme tinga som bellona hater og dekkprodusenter elsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer vel mye som står her, men det finnes selvfølgelig mange unntak... Jeg har en 2,4 som er gått på 300k nå og motoren går som ei klokke og tikker LITE (tror ikke det er mulig å få det bedre nesten) i forhold til de andre OHV V6'erne, som da ikke har hydr. løftere. Her er jeg plaget med at turtellern funker av og til og samme med abs. Har minimalt med rust, litt oppe ved antenna på skjermen og ellers ikke noe som er verdt å nevne. :)

87 Ford Scorpio RS 2,4i

00 Golf 1,6 Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noe problem å kjøre sund ei manuell kasse heller, hvis man bråslipper mye går det fort.

 

Kompis har kjørt sund 3 manuell kasser på et par år.

 

El problemene er jo så godt som standard hos nyere ford.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en '92 Scorpio 2,9 4x4 GLX... Den har vært så å si feilfri gjennom sitt liv her. Det er først i det siste at ting har begynt å gå feil. Det er stort sett bare elektroniske småfeil på den, den sier at frontlysene ikke virker, selv om de faktisk virker. Utløseren på bakluka virker ikke, så den må opereres med nøkkelen. Vi har ganske nylig byttet styresnekke samt et endeledd på drivakselen til venstre forhjul. Det ser ut til at vi må bytte servopumpe også, siden den "maler" litt. Ellers, så er det bare litt rust i venstre hjulbue bak, her har det tydeligvis vært en kollisjonsskade før vi kjøpte bilen, så har bergerkrysset Auto i Mysen ikke skiftet hjulbue og kanaler (Som førøvrig er rustne, dog ikke synlig) Ellers så er bilen i helt fin stand. Vi har forøvrig tenkt til å selge den...

 

Må forresten tilføye at bilen ble pensionert for litt over to år siden nå, og erstattet med en '00 Jaguar S-type 4,0 V8...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår